Czas pracy kierowców - nowelizacja ustawy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Posłowie sejmowej komisja Infrastruktury wysłuchali informacji ministra infrastruktury i rozwoju w sprawie podjętych i koniecznych działań prawnych w związku z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 12 czerwca 2014 roku o prawie kierowców do ryczałtu za nocleg w kabinie pojazdu i skutków, jakie spowoduje dla firm transportowych rozstrzygnięcie sprawy przez Sąd Najwyższy.
Sąd Najwyższy w swojej uchwale uznał, że bezpłatny nocleg to nie jest miejsce do spania, a zatem kierowcy może być wypłacony ryczałt z powodu podróży służbowej, mimo, że spał w kabinie swego auta, a nie w hotelu. Oznacza to, że kierowcy mogą się domagać wypłat ryczałtu za nocleg w kabinach pojazdów z tytułu niezapewnienia przez pracodawcę bezpłatnego noclegu.
W konsekwencji roszczeń kierowców, jako wynikających ze stosunku pracy łączącego kierowcę z jego pracodawcą, termin przedawnienia roszczeń liczyć należy na zasadach ogólnych jak dla roszczeń z tytułu świadczonej pracy, czyli trzy lata wstecz.
Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015
REKLAMA
Poseł Prawa i Sprawiedliwości Piotr Król, który w imieniu grupy posłów wystąpił z wnioskiem o przedstawienie przez MIR informacji w tej sprawie, powiedział, że wyrok Sądu Najwyższego będzie miał negatywne konsekwencje dla przedsiębiorców transportowych, bo może doprowadzić część z nich do upadku. "Działanie tej uchwały jest także niekorzystne dla kierowców. Ponieważ pracodawcy zmieniają systemy wynagrodzenie zgodnie z tą uchwałą" - powiedział. Dodał, że kierowcy w wyniku tych działań będą mniej zarabiać.
Jego zdaniem w 2010 roku popełniono błąd w ustawie o czasie pracy kierowcy w zakresie definicji podróży służbowej dla kierowcy. Król wyjaśnił, że w tej ustawie kwestie związane z ustaleniem zwrotu kosztów za noclegi dla kierowców ustalono odwołując się do przepisów kodeksu pracy. Według niego przepisy kodeksu pracy nie uwzględniają jednak specyfiki pracy kierowców i "dotyczą pracowników stacjonarnych, którzy podróżują okazjonalnie".
Umowy na czas określony maksymalnie na 33 miesiące
Rynasiewicz powiedział, że resort ma już gotową nowelizację ustawy o czasie pracy kierowców, która zakłada, że to minister infrastruktury i rozwoju będzie w rozporządzeniu ustalał wysokość diet i ryczałtów za noclegi dla kierowców. Jak poinformował, projekt noweli do końca roku powinien trafić do konsultacji społecznych.
Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ "Solidarność" Tadeusz Kucharski powiedział, że związek oczekuje od rządu wprowadzenia "rozwiązań legislacyjnych" nt. wysokości zwrotu kosztów za noclegi. "Obecne rozwiązanie, które traktuje podróż kierowcy, jako podróż służbową, wydaje się nie odpowiadać specyfice pracy kierowców i będzie w naszej ocenie generowało ciągłe wątpliwości natury prawnej i praktycznej" - powiedział Kucharski. (PAP)
krm/ jbr/
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat