REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. IV

Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. IV /Fot. Fotolia
Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. IV /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku to najlepszy czas na podsumowanie ostatnich dwunastu miesięcy pod kątem zmian w polskim prawie. W czterech kolejnych publikacjach przedstawimy Państwu ranking TOP 10 zmian w prawie w 2014 r. W rankingu tym znajdą się naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje dotychczas obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku. W poniższej publikacji prezentujemy trzy ostatnie akty prawne naszego rankingu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

VIII miejsce w rankingu TOP 10 naszej kancelarii zajmuje ustawa z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35), której część przepisów weszła w życie 1 stycznia 2014 r. Nowelizacja wprowadziła m.in. nowe zasady dotyczące ustalania momentu, w którym powstaje obowiązek podatkowy. Zgodnie z wprowadzoną zasadą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy lub wykonania usługi. Na podstawie nowelizacji zmodyfikowano również zasady obniżania podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Warto wspomnieć, iż nowelizacja przewidziała także zmiany dotyczące podstawy opodatkowania w podatku VAT, określając, że podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę za towar lub usługę, którą podatnik otrzymał od nabywcy lub usługobiorcy.

Ponadto nowelizacja wprowadziła zmiany odnośnie wystawiania faktur odchodząc od wcześniejszego rozwiązania, gdzie fakturę należało wystawić w ciągu 7 dni od wykonania usługi lub dostawy towaru. W rezultacie, obecnie wystawienie faktury jest możliwe aż do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano czynności podlegające opodatkowaniu. W tym miejscu warto też wspomnieć o niezwykle doniosłej zmianie w zakresie prawa podatkowego, którą w dniu 1 stycznia 2014 r. wprowadziła ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1387). Na mocy tego aktu, objęto bowiem podatkiem dochodowym od osób prawnych spółki komandytowo-akcyjne. Należy przy tym podkreślić, że wprowadzone zmiany w zakresie prawa podatkowego mają doniosłe znaczenie praktyczne.

Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. I
Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. II

Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. III

REKLAMA

IX miejsce w ww. rankingu zajmuje ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014 r., poz. 827), która weszła w życie 25 grudnia 2014 r. Ustawa ta ujednoliciła polskie przepisy dotyczące umów zawieranych z konsumentami z regulacjami obowiązującymi w tym zakresie w Unii Europejskiej. Ustawa m.in. rozszerzyła katalog informacji, których przedsiębiorca musi udzielić konsumentowi jeszcze przed zawarciem umowy. Ponadto ustawa przedłużyła termin, w ciągu którego konsument może odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, z 10 do 14 dni od dnia zawarcia umowy. W ustawie wskazano też, że w przypadku niedopełnienia przez przedsiębiorcę obowiązku poinformowania konsumenta o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa dopiero po upływie 12 miesięcy od dnia upływu ww. 14-dniowego terminu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo przyjęto, że w przypadku odstąpienia od umowy konsument ponosi co do zasady tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy. Na podstawie ustawy wprowadzono również istotną zmianę dotyczącą reklamacji wadliwego produktu. Poprzednio obowiązująca instytucja niezgodności towaru z umową została bowiem zastąpiona odpowiedzialnością przedsiębiorcy z tytułu rękojmi uregulowanej w kodeksie cywilnym. Ponadto wprowadzono możliwość złożenia sprzedawcy przez konsumenta oświadczenia o obniżeniu ceny lub o odstąpieniu do umowy bez konieczności uprzedniego oddania rzeczy do naprawy lub wymiany. Na podstawie ustawy przyjęto także rozwiązanie mające znacznie obniżyć koszty korzystania przez konsumentów z infolinii służących do kontaktu w sprawie zawartych przez nich umów z przedsiębiorcami. Wskazać przy tym należy, że wprowadzone na podstawie ustawy zmiany mają służyć przede wszystkim wzmocnieniu ochrony interesów konsumentów.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

X miejsce w rankingu naszej kancelarii zajmuje ustawa z dnia 24 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 208), która weszła w życie 4 marca 2014 r. Nowelizacja dostosowała przepisy do zmian na polskim rynku pracy w związku z coraz częstszym świadczeniem pracy na rzecz zagranicznych pracodawców oraz świadczeniem usług transgranicznych. Na podstawie nowelizacji rozszerzony został katalog przypadków, w których praca w niedzielę i święta jest dozwolona. W rezultacie przyjętych zmian obecnie w ww. dniach można świadczyć pracę polegającą na świadczeniu usług odbieranych poza Polską, jeśli dla odbiorcy tych usług niedziela i polskie dni świąteczne są dniami pracy. Nowelizacja wprowadziła jednak warunek, aby praca ta była wykonywana z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej lub urządzeń telekomunikacyjnych. Ponadto nowelizacja nałożyła na pracodawcę obowiązek zapewnienia, w powyższych przypadkach, innego dnia wolnego od pracy w zamian za pracę w niedzielę lub w święta.

Mijający rok był niezwykle bogaty w nowelizacje i nowe akty prawne. W rankingu TOP 10 kancelarii zostały sklasyfikowane zmiany, które naszym zdaniem zasługują na największą uwagę spośród wszystkich zmian w polskim prawie, jakie miały miejsce w 2014 roku. Jednak efekty wprowadzenia nowych przepisów lub zmian dotychczas obowiązujących regulacji będzie można ocenić dopiero wraz z upływem czasu, na podstawie praktyki ich stosowania.


Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA