REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o darmowej pomocy i informacji prawnej od 1 stycznia 2016 r.

Ustawa o darmowej pomocy i informacji prawnej od 1 stycznia 2016 r. / Fot. Fotolia
Ustawa o darmowej pomocy i informacji prawnej od 1 stycznia 2016 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Powstanie co najmniej 1549 punktów, w których nieodpłatnie będzie świadczona pomoc prawna osobom uprawnionym do świadczeń z pomocy społecznej, uruchomiona zostanie także infolinia udzielająca informacji prawnej każdemu obywatelowi - takie rozwiązania zakłada projekt ustawy o darmowej pomocy i informacji prawnej, która ma wejść w życie na początku 2016 r.

Projekt tej ustawy w połowie grudnia trafił do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. "W tej chwili uzgodnienia i konsultacje dobiegają końca" - powiedział Grabarczyk podczas piątkowej konferencji prasowej.

REKLAMA

Autopromocja

Nowe przepisy, zapowiedziane w expose premier Ewy Kopacz jako "Prawo dla każdego", mają wprowadzić system pomocy prawnej składający się z dwóch modułów - nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnej informacji prawnej.

Projekt zakłada, że w skali całego kraju powstanie co najmniej 1549 punktów, w których nieodpłatnie będzie świadczona pomoc prawna przez adwokatów lub radców prawnych osobom uprawnionym do świadczeń z pomocy społecznej. Ponadto wojewodowie w przetargach mają wyłonić instytucje (także spośród organizacji pozarządowych), które poprowadzą infolinię udzielającą informacji prawnej każdemu obywatelowi.

"Chcemy doprowadzić ten proces uzgodnień i konsultacji do końca, tak aby jeszcze w marcu rząd mógł rozpatrzyć projekt ustawy. Zakładamy, że przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2016 r." - poinformował szef MS.

Nieodpłatna pomoc prawna a VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister wskazał, że najważniejsza usługa przewidziana przez projekt, to "porady świadczone przez profesjonalnych prawników w punktach, które powstaną we współpracy z samorządami". "Samorządy chcą współpracować w organizowaniu tych punktów, wyniki konsultacji są bardzo zachęcające" - dodał.

Z kolei, jak dodał Grabarczyk, w przypadku organizacji infolinii celem resortu sprawiedliwości jest "wykorzystanie doświadczeń organizacji pozarządowych realizujących usługę pomocy prawnej".

Minister mówiąc o działaniach resortu w ciągu 100 dni od powołania rządu Ewy Kopacz zaznaczył także, że w tym czasie doszło do "wznowienia dialogu między ministerstwem a prokuraturą". "Ten dialog był potrzebny z kilku powodów, przede wszystkim z powodu rewolucyjnych zmian w procedurze karnej, które wchodzą w życie od lipca" - powiedział.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

REKLAMA

W związku z reformą procedury karnej w połowie stycznia wchodzi w życie nowy regulamin prokuratury, który ma ją dostosować do wymogów tej reformy. Reforma zmienia filozofię prowadzenia procesu karnego; prokurator, który był autorem aktu oskarżenia, ma osobiście występować w danej sprawie w sądzie - dziś często przychodzą do niego w zastępstwie prokuratorzy nieznający dobrze danej sprawy.

Wciąż nie ma natomiast obiecywanej od kilku lat nowej ustawy o prokuraturze, która działa na mocy nowelizowanej już kilkadziesiąt razy ustawy z 1985 r. Prace nad nową ustawą trwają od wielu miesięcy.

"W dalszym ciągu pracujemy nad autopoprawkami do projektu nowego Prawa o prokuraturze. Ta ustrojowa ustawa powinna być gotowa do końca pierwszego kwartału tego roku, więc w marcu będziemy prezentować publicznie jej postanowienia" - zapowiedział Grabarczyk.

Wzmocnienie skuteczności kontroli podatkowych w 2015 r.

Minister dodał także, że chciałby, aby praca nad nowym Prawem o prokuraturze mogła zakończyć się przed 1 lipca i wejściem w życie reformy postępowań karnych. "Nie uważam jednak, że jest to warunek konieczny do wypełnienia, ważniejsze, aby treść ustawy była dobra i nie budziła kontrowersji" - dodał. Zaznaczył, że w początkowym okresie funkcjonowania reformy wystarczające będą zmiany wprowadzone już do prokuratorskiego regulaminu. (PAP)

mja/ itm/


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA