REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o darmowej pomocy i informacji prawnej od 1 stycznia 2016 r.

Ustawa o darmowej pomocy i informacji prawnej od 1 stycznia 2016 r. / Fot. Fotolia
Ustawa o darmowej pomocy i informacji prawnej od 1 stycznia 2016 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Powstanie co najmniej 1549 punktów, w których nieodpłatnie będzie świadczona pomoc prawna osobom uprawnionym do świadczeń z pomocy społecznej, uruchomiona zostanie także infolinia udzielająca informacji prawnej każdemu obywatelowi - takie rozwiązania zakłada projekt ustawy o darmowej pomocy i informacji prawnej, która ma wejść w życie na początku 2016 r.

Projekt tej ustawy w połowie grudnia trafił do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. "W tej chwili uzgodnienia i konsultacje dobiegają końca" - powiedział Grabarczyk podczas piątkowej konferencji prasowej.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy, zapowiedziane w expose premier Ewy Kopacz jako "Prawo dla każdego", mają wprowadzić system pomocy prawnej składający się z dwóch modułów - nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnej informacji prawnej.

Projekt zakłada, że w skali całego kraju powstanie co najmniej 1549 punktów, w których nieodpłatnie będzie świadczona pomoc prawna przez adwokatów lub radców prawnych osobom uprawnionym do świadczeń z pomocy społecznej. Ponadto wojewodowie w przetargach mają wyłonić instytucje (także spośród organizacji pozarządowych), które poprowadzą infolinię udzielającą informacji prawnej każdemu obywatelowi.

"Chcemy doprowadzić ten proces uzgodnień i konsultacji do końca, tak aby jeszcze w marcu rząd mógł rozpatrzyć projekt ustawy. Zakładamy, że przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2016 r." - poinformował szef MS.

REKLAMA

Nieodpłatna pomoc prawna a VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister wskazał, że najważniejsza usługa przewidziana przez projekt, to "porady świadczone przez profesjonalnych prawników w punktach, które powstaną we współpracy z samorządami". "Samorządy chcą współpracować w organizowaniu tych punktów, wyniki konsultacji są bardzo zachęcające" - dodał.

Z kolei, jak dodał Grabarczyk, w przypadku organizacji infolinii celem resortu sprawiedliwości jest "wykorzystanie doświadczeń organizacji pozarządowych realizujących usługę pomocy prawnej".

Minister mówiąc o działaniach resortu w ciągu 100 dni od powołania rządu Ewy Kopacz zaznaczył także, że w tym czasie doszło do "wznowienia dialogu między ministerstwem a prokuraturą". "Ten dialog był potrzebny z kilku powodów, przede wszystkim z powodu rewolucyjnych zmian w procedurze karnej, które wchodzą w życie od lipca" - powiedział.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

W związku z reformą procedury karnej w połowie stycznia wchodzi w życie nowy regulamin prokuratury, który ma ją dostosować do wymogów tej reformy. Reforma zmienia filozofię prowadzenia procesu karnego; prokurator, który był autorem aktu oskarżenia, ma osobiście występować w danej sprawie w sądzie - dziś często przychodzą do niego w zastępstwie prokuratorzy nieznający dobrze danej sprawy.

Wciąż nie ma natomiast obiecywanej od kilku lat nowej ustawy o prokuraturze, która działa na mocy nowelizowanej już kilkadziesiąt razy ustawy z 1985 r. Prace nad nową ustawą trwają od wielu miesięcy.

"W dalszym ciągu pracujemy nad autopoprawkami do projektu nowego Prawa o prokuraturze. Ta ustrojowa ustawa powinna być gotowa do końca pierwszego kwartału tego roku, więc w marcu będziemy prezentować publicznie jej postanowienia" - zapowiedział Grabarczyk.

Wzmocnienie skuteczności kontroli podatkowych w 2015 r.

Minister dodał także, że chciałby, aby praca nad nowym Prawem o prokuraturze mogła zakończyć się przed 1 lipca i wejściem w życie reformy postępowań karnych. "Nie uważam jednak, że jest to warunek konieczny do wypełnienia, ważniejsze, aby treść ustawy była dobra i nie budziła kontrowersji" - dodał. Zaznaczył, że w początkowym okresie funkcjonowania reformy wystarczające będą zmiany wprowadzone już do prokuratorskiego regulaminu. (PAP)

mja/ itm/


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA