REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych - projekt ustawy

Fundusz Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych - projekt ustawy
Fundusz Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych - projekt ustawy

REKLAMA

REKLAMA

Rząd zajmie się projektem ustawy o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych. Fundusz ma zabezpieczać rolników od ryzyka rynkowego - jego utworzenie pozwoli na wypłacanie rolnikom rekompensat w przypadku znacznego obniżenia dochodów lub gdy nie mogą uzyskać zapłaty za towar.

Projekt przygotowało ministerstwo rolnictwa, które uważa, że utworzenie takiego specjalnego funduszu ma zabezpieczać rolników od ryzyka rynkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ze środków funduszu mają być wypłacane rekompensaty producentom rolnym w przypadku obniżenia dochodów (więcej niż o 30 proc. w stosunku do średniego rocznego dochodu z ostatnich trzech lat) w gospodarstwie rolnym, rybackim lub dziale specjalnym produkcji rolnej.

Powodem obniżenia dochodów mogą być klęski żywiołowe (powódź, susza, grad, ujemne skutki przezimowania lub przymrozki) lub wprowadzenie ograniczeń związanych np. z wystąpieniem chorób zakaźnych zwierząt czy roślin. Takie straty wskutek wystąpienia afrykańskiego pomoru świń (ASF) ponieśli w ubiegłym roku hodowcy świń. Według resortu rolnictwa rolnicy z tego powodu powinni otrzymać rekompensaty, gdyż straty zostały spowodowane przez czynnik niezależny od producenta rolnego.

Kolejnym powodem obniżenia dochodów może być spadek cen produktów rolnych, wystąpienie ograniczeń w handlu międzynarodowym (np. rosyjskie embargo) lub też sytuacja, gdy rolnik nie otrzyma zapłaty od firmy skupującej, ubojni czy od zakładu przetwórczego za sprzedane produkty.

REKLAMA

Czy przepisy podatkowe dla rolników wymagają zmian?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, spadek dochodów jest bardzo często związany ze spadkiem cen produktów rolnych. Dochody polskich rolników zależą od zmiennych cen skupu. Producent rolny nie decyduje o poziomie cen, a ceny skupu nie wynikają z kosztów produkcji, lecz są cenami równowagi rynkowej. Charakterystyczne dla rynku rolnego są nie tylko zmienność i wahania cen, ale także zmienność podaży i popytu, które mogą m.in. występować z powodów koniunkturalnych.

Na finansową pomoc będą mogli liczyć rolnicy, którzy nie otrzymali zapłaty za swoje produkty z powodu trudności finansowych odbiorców i ich niewypłacalności np. gdy sąd stwierdzi upadłość danej firmy i okaże się, że odzyskanie należności nie jest możliwe w wyniku postępowania upadłościowego. Zatem, jak stwierdza ministerstwo rolnictwa, jest potrzeba wprowadzenia rozwiązań systemowych umożliwiających rolnikowi uzyskanie rekompensaty do 70 proc. utraconych dochodów, tak by mógł dalej prowadzić produkcję rolną.

Składka zdrowotna dla rolników 2015/2016

Dochód rolnika liczony będzie na podstawie prowadzonej przez rolników ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie rolnym lub pełnej rachunkowości. Rekompensata będzie przysługiwała wtedy, gdy rolnik udokumentuje zbycie produktów rolnych fakturą lub rachunkiem.

Fundusz zostanie utworzony z wpłat w wysokości 0,2 proc. wartości netto nabywanych produktów rolnych przez podmioty skupujące w celu ich przetworzenia lub odsprzedaży, przedsiębiorców prowadzących ubój oraz firmy przetwórcze. Dochodami Funduszu będą też m.in. odsetki bankowe od środków gromadzonych na rachunku funduszu, zapisy i darowizny.

Dowody księgowe dokumentujące zakup od rolników ryczałtowych

Fundusz będzie wyodrębnionym rachunkiem bankowym administrowanym przez Agencję Rynku Rolnego (ARR); środki zgromadzone na rachunku nie będą środkami publicznymi w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Do dysponowania nimi zostanie upoważniony prezes ARR na podstawie uchwał komisji zarządzającej. Podobnie funkcjonują fundusze promocji, które także nadzoruje szef ARR. (PAP)

awy/ ura/


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA