REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podsumowanie zmian w prawie w kwietniu 2015 r. /Fotolia
Podsumowanie zmian w prawie w kwietniu 2015 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w kwietniu br. Zmiany dotyczą zakresu regulacji z prawa pracy, badań lekarskich pracowników, zgłaszania wynalazków i wzorów użytkowych, ochrony i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka w procesie karnym i karno-skarbowym, a także pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

PRAWO PRACY

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1 kwietnia 2015 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz. U. 2014 r., poz. 1662) zmieniające ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 1502), na podstawie których m.in.:

  • rozszerzono katalog osób niepodlegających wstępnym badaniom lekarskim, poprzez dodanie do niego osób przyjmowanych do pracy u innego pracodawcy na dane stanowisko w ciągu 30 dni po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniego stosunku pracy (lub pozostających jednocześnie w stosunku pracy z innym pracodawcą);
  • wskazano warunki skorzystania z ww. zwolnienia od wstępnych badań lekarskich obejmujące m.in. obowiązek przedstawienia pracodawcy aktualnego orzeczenia lekarskie stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie;
  • przyjęto, że wprowadzone zwolnienie od wstępnych badań lekarskich nie dotyczy osób przyjmowanych do wykonywania prac szczególnie niebezpiecznych;
  • wprowadzono zasadę, że wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie przeprowadza się na podstawie skierowania wydanego przez pracodawcę;
  • doprecyzowano obowiązujący pracodawcę zakaz dopuszczania do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, poprzez wskazanie, że ww. orzeczenie powinno stwierdzać brak przeciwwskazań do pracy nie tylko na określonym stanowisku, ale konkretnie w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

BADANIA LEKARSKIE PRACOWNIKÓW

REKLAMA

1 kwietnia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 marca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. z 2015 r., poz. 457), na podstawie którego m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • rozszerzono zakres informacji, które powinny znajdować się w skierowaniu na badania lekarskie wydawanego przez pracodawcę jednocześnie określając wzór takiego skierowania, stanowiący załącznik do zmienianego rozporządzenia;
  • instytucję wniosku o ponowne przeprowadzenie badania lekarskiego, w przypadku gdy pracownik lub pracodawca nie zgadza się z treścią zaświadczenia zawierającego orzeczenie lekarskie zastąpiono nową instytucją odwołania od orzeczenia lekarskiego;
  • przyjęto, że odwołanie od orzeczenia lekarskiego przysługuje osobie badanej oraz pracodawcy, który wydał skierowanie na badania lekarskie;
  • określono warunki formalne odwołania od orzeczenia lekarskiego, w tym wskazano, że odwołanie takie wnosi się na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania orzeczenia lekarskiego, za pośrednictwem lekarza, który je wydał, do jednego ze wskazanych w zmienianym rozporządzeniu podmiotów odwoławczych;
  • przyjęto, że badania w trybie odwołania przeprowadza w terminie 14 dni od dnia otrzymania odwołania podmiot właściwy do rozpatrzenia tego odwołania.

Wstępne badania lekarskie - zmiany od 1 kwietnia 2015 r.

ZGŁASZANIE WYNALAZKÓW I WZORÓW UŻYTKOWYCH

1 kwietnia 2015 r. weszło w życie rozzporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 marca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń wynalazków i wzorów użytkowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 366), na podstawie którego m.in.:

  • dokonano modyfikacji w zakresie elementów podania o zgłoszenie wynalazku, w tym przede wszystkim dotyczących powoływania się na tzw. uprzednie pierwszeństwo do uzyskania patentu, a także opisu wynalazku;
  • wprowadzono nowy dobrowolny element podania o zgłoszenie wynalazku, tj. oświadczenie zgłaszającego o wyrażeniu zgody na udostępnienie osobom trzecim informacji o dokonaniu zgłoszenia;
  • przyjęto zmiany w zakresie procedury rozpatrywania zgłoszeń wynalazków i wzorów użytkowych, w tym m.in. zrezygnowano z procedury zawiadamia zgłaszającego o braku wskazania w podaniu podstawy prawa do patentu z jednoczesnym wyznaczeniem mu termin do usunięcia tego braku, a także z zasady traktowania zgłoszenia jako wycofanego i umarzania postępowania w przypadkach niezastosowania się przez zgłaszającego w wyznaczonym terminie do postanowienia Urzędu Patentowego;
  • uchylono regulację, w oparciu o którą Urząd Patentowy mógł, pod rygorem umorzenia postępowania: a) wezwać zgłaszającego do złożenia wyjaśnień dotyczących treści opisu, zastrzeżeń lub rysunków, a także do wprowadzenia określonych poprawek lub uzupełnień w opisie wynalazku, w zastrzeżeniach lub rysunkach, jeżeli było to potrzebne do zrozumienia przez eksperta wynalazku i zakresu żądanej ochrony lub b) żądać od zgłaszającego dostarczenia w wyznaczonym terminie rysunków;
  • wprowadzono możliwość odpłatnego udostępnia osobom trzecim opisów ochronnych wzorów użytkowych w formie elektronicznej – on-line oraz w formie papierowej w bibliotece Urzędu Patentowego.

OCHRONA I POMOC DLA POKRZYWDZONEGO I ŚWIADKA

8 kwietnia 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka (Dz. U. z 2015 r., poz. 21), na podstawie której m.in.:

  • wprowadzono środki ochrony i pomocy pokrzywdzonego i świadka biorących udział w postępowaniu karnym i karno-skarbowym oraz osób im najbliższych, takie jak:
  • ochrona na czas czynności procesowej, polegająca na obecności funkcjonariuszy Policji w pobliżu osoby chronionej w trakcie czynności procesowej z jej udziałem;
  • ochrona osobista, polegająca na stałej lub czasowej obecności funkcjonariuszy Policji w pobliżu osoby chronionej, czasowej obserwacji tej osoby i otoczenia lub też wskazaniu tej osobie bezpiecznych miejsc przebywania oraz czasu i bezpiecznego sposobu przemieszczania się, czy też określeniu zakresu, warunków i sposobu kontaktowania się osoby chronionej z innymi osobami;
  • pomoc w zakresie zmiany miejsca pobytu, z możliwością otrzymania pomocy finansowej;
  • uregulowano zasady stosowania ww. środków, w tym procedurę ubiegania się o nie;
  • przyjęto zmiany do ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 1997 r. Nr 89, poz. 555, ze zm.) obejmujące m.in.:
  • wprowadzenie jako zasady zachowania poufności danych adresowych pokrzywdzonych i świadków;
  • wprowadzenie regulacji pozwalających na wykonanie w państwach członkowskim UE europejskiego nakazu ochrony wydanego w Polsce orz wykonywanie w Polsce europejskiego nakazu ochrony wydanego w innym państwie członkowskim UE.

POMOC PUBLICZNA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW

30 kwietnia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców (Dz. U. z 2015 r., poz. 531)  na podstawie którego m.in.:

  • wprowadzono nową instytucję pomocy dla małego i średniego przedsiębiorcy, tj. tymczasową pomoc na restrukturyzację udzielaną celem umożliwienia przedsiębiorcy prowadzenia działalności gospodarczej przez czas niezbędny do wdrożenia działań restrukturyzacyjnych prowadzących do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku;
  • przewidziano możliwość udzielenia małym i średnim przedsiębiorcom pomocy w postaci tymczasowej pomocy na restrukturyzację lub pomocy na restrukturyzację do kwoty 10 000 000 euro, ustalanej w sposób wskazany w rozporządzeniu, bez konieczności indywidualnego notyfikowania tego faktu do Komisji Europejskiej;
  • rozszerzono katalog przypadków, w których możliwe jest udzielenie pomocy publicznej przedsiębiorcy.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

www.szulikowski.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA