REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie zmian w prawie w kwietniu 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podsumowanie zmian w prawie w kwietniu 2015 r. /Fotolia
Podsumowanie zmian w prawie w kwietniu 2015 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w kwietniu br. Zmiany dotyczą zakresu regulacji z prawa pracy, badań lekarskich pracowników, zgłaszania wynalazków i wzorów użytkowych, ochrony i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka w procesie karnym i karno-skarbowym, a także pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

PRAWO PRACY

REKLAMA

1 kwietnia 2015 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz. U. 2014 r., poz. 1662) zmieniające ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 1502), na podstawie których m.in.:

  • rozszerzono katalog osób niepodlegających wstępnym badaniom lekarskim, poprzez dodanie do niego osób przyjmowanych do pracy u innego pracodawcy na dane stanowisko w ciągu 30 dni po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniego stosunku pracy (lub pozostających jednocześnie w stosunku pracy z innym pracodawcą);
  • wskazano warunki skorzystania z ww. zwolnienia od wstępnych badań lekarskich obejmujące m.in. obowiązek przedstawienia pracodawcy aktualnego orzeczenia lekarskie stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie;
  • przyjęto, że wprowadzone zwolnienie od wstępnych badań lekarskich nie dotyczy osób przyjmowanych do wykonywania prac szczególnie niebezpiecznych;
  • wprowadzono zasadę, że wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie przeprowadza się na podstawie skierowania wydanego przez pracodawcę;
  • doprecyzowano obowiązujący pracodawcę zakaz dopuszczania do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, poprzez wskazanie, że ww. orzeczenie powinno stwierdzać brak przeciwwskazań do pracy nie tylko na określonym stanowisku, ale konkretnie w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

BADANIA LEKARSKIE PRACOWNIKÓW

1 kwietnia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 marca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. z 2015 r., poz. 457), na podstawie którego m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • rozszerzono zakres informacji, które powinny znajdować się w skierowaniu na badania lekarskie wydawanego przez pracodawcę jednocześnie określając wzór takiego skierowania, stanowiący załącznik do zmienianego rozporządzenia;
  • instytucję wniosku o ponowne przeprowadzenie badania lekarskiego, w przypadku gdy pracownik lub pracodawca nie zgadza się z treścią zaświadczenia zawierającego orzeczenie lekarskie zastąpiono nową instytucją odwołania od orzeczenia lekarskiego;
  • przyjęto, że odwołanie od orzeczenia lekarskiego przysługuje osobie badanej oraz pracodawcy, który wydał skierowanie na badania lekarskie;
  • określono warunki formalne odwołania od orzeczenia lekarskiego, w tym wskazano, że odwołanie takie wnosi się na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania orzeczenia lekarskiego, za pośrednictwem lekarza, który je wydał, do jednego ze wskazanych w zmienianym rozporządzeniu podmiotów odwoławczych;
  • przyjęto, że badania w trybie odwołania przeprowadza w terminie 14 dni od dnia otrzymania odwołania podmiot właściwy do rozpatrzenia tego odwołania.

Wstępne badania lekarskie - zmiany od 1 kwietnia 2015 r.

ZGŁASZANIE WYNALAZKÓW I WZORÓW UŻYTKOWYCH

1 kwietnia 2015 r. weszło w życie rozzporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 marca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń wynalazków i wzorów użytkowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 366), na podstawie którego m.in.:

  • dokonano modyfikacji w zakresie elementów podania o zgłoszenie wynalazku, w tym przede wszystkim dotyczących powoływania się na tzw. uprzednie pierwszeństwo do uzyskania patentu, a także opisu wynalazku;
  • wprowadzono nowy dobrowolny element podania o zgłoszenie wynalazku, tj. oświadczenie zgłaszającego o wyrażeniu zgody na udostępnienie osobom trzecim informacji o dokonaniu zgłoszenia;
  • przyjęto zmiany w zakresie procedury rozpatrywania zgłoszeń wynalazków i wzorów użytkowych, w tym m.in. zrezygnowano z procedury zawiadamia zgłaszającego o braku wskazania w podaniu podstawy prawa do patentu z jednoczesnym wyznaczeniem mu termin do usunięcia tego braku, a także z zasady traktowania zgłoszenia jako wycofanego i umarzania postępowania w przypadkach niezastosowania się przez zgłaszającego w wyznaczonym terminie do postanowienia Urzędu Patentowego;
  • uchylono regulację, w oparciu o którą Urząd Patentowy mógł, pod rygorem umorzenia postępowania: a) wezwać zgłaszającego do złożenia wyjaśnień dotyczących treści opisu, zastrzeżeń lub rysunków, a także do wprowadzenia określonych poprawek lub uzupełnień w opisie wynalazku, w zastrzeżeniach lub rysunkach, jeżeli było to potrzebne do zrozumienia przez eksperta wynalazku i zakresu żądanej ochrony lub b) żądać od zgłaszającego dostarczenia w wyznaczonym terminie rysunków;
  • wprowadzono możliwość odpłatnego udostępnia osobom trzecim opisów ochronnych wzorów użytkowych w formie elektronicznej – on-line oraz w formie papierowej w bibliotece Urzędu Patentowego.

OCHRONA I POMOC DLA POKRZYWDZONEGO I ŚWIADKA

8 kwietnia 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka (Dz. U. z 2015 r., poz. 21), na podstawie której m.in.:

  • wprowadzono środki ochrony i pomocy pokrzywdzonego i świadka biorących udział w postępowaniu karnym i karno-skarbowym oraz osób im najbliższych, takie jak:
  • ochrona na czas czynności procesowej, polegająca na obecności funkcjonariuszy Policji w pobliżu osoby chronionej w trakcie czynności procesowej z jej udziałem;
  • ochrona osobista, polegająca na stałej lub czasowej obecności funkcjonariuszy Policji w pobliżu osoby chronionej, czasowej obserwacji tej osoby i otoczenia lub też wskazaniu tej osobie bezpiecznych miejsc przebywania oraz czasu i bezpiecznego sposobu przemieszczania się, czy też określeniu zakresu, warunków i sposobu kontaktowania się osoby chronionej z innymi osobami;
  • pomoc w zakresie zmiany miejsca pobytu, z możliwością otrzymania pomocy finansowej;
  • uregulowano zasady stosowania ww. środków, w tym procedurę ubiegania się o nie;
  • przyjęto zmiany do ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 1997 r. Nr 89, poz. 555, ze zm.) obejmujące m.in.:
  • wprowadzenie jako zasady zachowania poufności danych adresowych pokrzywdzonych i świadków;
  • wprowadzenie regulacji pozwalających na wykonanie w państwach członkowskim UE europejskiego nakazu ochrony wydanego w Polsce orz wykonywanie w Polsce europejskiego nakazu ochrony wydanego w innym państwie członkowskim UE.

POMOC PUBLICZNA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW

30 kwietnia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców (Dz. U. z 2015 r., poz. 531)  na podstawie którego m.in.:

  • wprowadzono nową instytucję pomocy dla małego i średniego przedsiębiorcy, tj. tymczasową pomoc na restrukturyzację udzielaną celem umożliwienia przedsiębiorcy prowadzenia działalności gospodarczej przez czas niezbędny do wdrożenia działań restrukturyzacyjnych prowadzących do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku;
  • przewidziano możliwość udzielenia małym i średnim przedsiębiorcom pomocy w postaci tymczasowej pomocy na restrukturyzację lub pomocy na restrukturyzację do kwoty 10 000 000 euro, ustalanej w sposób wskazany w rozporządzeniu, bez konieczności indywidualnego notyfikowania tego faktu do Komisji Europejskiej;
  • rozszerzono katalog przypadków, w których możliwe jest udzielenie pomocy publicznej przedsiębiorcy.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

www.szulikowski.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA