REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie zmian w prawie w kwietniu 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podsumowanie zmian w prawie w kwietniu 2015 r. /Fotolia
Podsumowanie zmian w prawie w kwietniu 2015 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w kwietniu br. Zmiany dotyczą zakresu regulacji z prawa pracy, badań lekarskich pracowników, zgłaszania wynalazków i wzorów użytkowych, ochrony i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka w procesie karnym i karno-skarbowym, a także pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

PRAWO PRACY

REKLAMA

1 kwietnia 2015 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz. U. 2014 r., poz. 1662) zmieniające ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 1502), na podstawie których m.in.:

  • rozszerzono katalog osób niepodlegających wstępnym badaniom lekarskim, poprzez dodanie do niego osób przyjmowanych do pracy u innego pracodawcy na dane stanowisko w ciągu 30 dni po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniego stosunku pracy (lub pozostających jednocześnie w stosunku pracy z innym pracodawcą);
  • wskazano warunki skorzystania z ww. zwolnienia od wstępnych badań lekarskich obejmujące m.in. obowiązek przedstawienia pracodawcy aktualnego orzeczenia lekarskie stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie;
  • przyjęto, że wprowadzone zwolnienie od wstępnych badań lekarskich nie dotyczy osób przyjmowanych do wykonywania prac szczególnie niebezpiecznych;
  • wprowadzono zasadę, że wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie przeprowadza się na podstawie skierowania wydanego przez pracodawcę;
  • doprecyzowano obowiązujący pracodawcę zakaz dopuszczania do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, poprzez wskazanie, że ww. orzeczenie powinno stwierdzać brak przeciwwskazań do pracy nie tylko na określonym stanowisku, ale konkretnie w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

BADANIA LEKARSKIE PRACOWNIKÓW

1 kwietnia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 marca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. z 2015 r., poz. 457), na podstawie którego m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • rozszerzono zakres informacji, które powinny znajdować się w skierowaniu na badania lekarskie wydawanego przez pracodawcę jednocześnie określając wzór takiego skierowania, stanowiący załącznik do zmienianego rozporządzenia;
  • instytucję wniosku o ponowne przeprowadzenie badania lekarskiego, w przypadku gdy pracownik lub pracodawca nie zgadza się z treścią zaświadczenia zawierającego orzeczenie lekarskie zastąpiono nową instytucją odwołania od orzeczenia lekarskiego;
  • przyjęto, że odwołanie od orzeczenia lekarskiego przysługuje osobie badanej oraz pracodawcy, który wydał skierowanie na badania lekarskie;
  • określono warunki formalne odwołania od orzeczenia lekarskiego, w tym wskazano, że odwołanie takie wnosi się na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania orzeczenia lekarskiego, za pośrednictwem lekarza, który je wydał, do jednego ze wskazanych w zmienianym rozporządzeniu podmiotów odwoławczych;
  • przyjęto, że badania w trybie odwołania przeprowadza w terminie 14 dni od dnia otrzymania odwołania podmiot właściwy do rozpatrzenia tego odwołania.

Wstępne badania lekarskie - zmiany od 1 kwietnia 2015 r.

ZGŁASZANIE WYNALAZKÓW I WZORÓW UŻYTKOWYCH

1 kwietnia 2015 r. weszło w życie rozzporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 marca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń wynalazków i wzorów użytkowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 366), na podstawie którego m.in.:

  • dokonano modyfikacji w zakresie elementów podania o zgłoszenie wynalazku, w tym przede wszystkim dotyczących powoływania się na tzw. uprzednie pierwszeństwo do uzyskania patentu, a także opisu wynalazku;
  • wprowadzono nowy dobrowolny element podania o zgłoszenie wynalazku, tj. oświadczenie zgłaszającego o wyrażeniu zgody na udostępnienie osobom trzecim informacji o dokonaniu zgłoszenia;
  • przyjęto zmiany w zakresie procedury rozpatrywania zgłoszeń wynalazków i wzorów użytkowych, w tym m.in. zrezygnowano z procedury zawiadamia zgłaszającego o braku wskazania w podaniu podstawy prawa do patentu z jednoczesnym wyznaczeniem mu termin do usunięcia tego braku, a także z zasady traktowania zgłoszenia jako wycofanego i umarzania postępowania w przypadkach niezastosowania się przez zgłaszającego w wyznaczonym terminie do postanowienia Urzędu Patentowego;
  • uchylono regulację, w oparciu o którą Urząd Patentowy mógł, pod rygorem umorzenia postępowania: a) wezwać zgłaszającego do złożenia wyjaśnień dotyczących treści opisu, zastrzeżeń lub rysunków, a także do wprowadzenia określonych poprawek lub uzupełnień w opisie wynalazku, w zastrzeżeniach lub rysunkach, jeżeli było to potrzebne do zrozumienia przez eksperta wynalazku i zakresu żądanej ochrony lub b) żądać od zgłaszającego dostarczenia w wyznaczonym terminie rysunków;
  • wprowadzono możliwość odpłatnego udostępnia osobom trzecim opisów ochronnych wzorów użytkowych w formie elektronicznej – on-line oraz w formie papierowej w bibliotece Urzędu Patentowego.

OCHRONA I POMOC DLA POKRZYWDZONEGO I ŚWIADKA

8 kwietnia 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka (Dz. U. z 2015 r., poz. 21), na podstawie której m.in.:

  • wprowadzono środki ochrony i pomocy pokrzywdzonego i świadka biorących udział w postępowaniu karnym i karno-skarbowym oraz osób im najbliższych, takie jak:
  • ochrona na czas czynności procesowej, polegająca na obecności funkcjonariuszy Policji w pobliżu osoby chronionej w trakcie czynności procesowej z jej udziałem;
  • ochrona osobista, polegająca na stałej lub czasowej obecności funkcjonariuszy Policji w pobliżu osoby chronionej, czasowej obserwacji tej osoby i otoczenia lub też wskazaniu tej osobie bezpiecznych miejsc przebywania oraz czasu i bezpiecznego sposobu przemieszczania się, czy też określeniu zakresu, warunków i sposobu kontaktowania się osoby chronionej z innymi osobami;
  • pomoc w zakresie zmiany miejsca pobytu, z możliwością otrzymania pomocy finansowej;
  • uregulowano zasady stosowania ww. środków, w tym procedurę ubiegania się o nie;
  • przyjęto zmiany do ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 1997 r. Nr 89, poz. 555, ze zm.) obejmujące m.in.:
  • wprowadzenie jako zasady zachowania poufności danych adresowych pokrzywdzonych i świadków;
  • wprowadzenie regulacji pozwalających na wykonanie w państwach członkowskim UE europejskiego nakazu ochrony wydanego w Polsce orz wykonywanie w Polsce europejskiego nakazu ochrony wydanego w innym państwie członkowskim UE.

POMOC PUBLICZNA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW

30 kwietnia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców (Dz. U. z 2015 r., poz. 531)  na podstawie którego m.in.:

  • wprowadzono nową instytucję pomocy dla małego i średniego przedsiębiorcy, tj. tymczasową pomoc na restrukturyzację udzielaną celem umożliwienia przedsiębiorcy prowadzenia działalności gospodarczej przez czas niezbędny do wdrożenia działań restrukturyzacyjnych prowadzących do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku;
  • przewidziano możliwość udzielenia małym i średnim przedsiębiorcom pomocy w postaci tymczasowej pomocy na restrukturyzację lub pomocy na restrukturyzację do kwoty 10 000 000 euro, ustalanej w sposób wskazany w rozporządzeniu, bez konieczności indywidualnego notyfikowania tego faktu do Komisji Europejskiej;
  • rozszerzono katalog przypadków, w których możliwe jest udzielenie pomocy publicznej przedsiębiorcy.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

www.szulikowski.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA