REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podsumowanie zmian w prawie w lipcu 2016 r./ Fot. Fotolia
Podsumowanie zmian w prawie w lipcu 2016 r./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w lipcu 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji w zakresie ordynacji podatkowej, prawa bankowego oraz ustawy o administracji podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

ORDYNACJA PODATKOWA

1 lipca 2016 r. częściowo weszła w życie ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1649), na podstawie której znowelizowano m.in. ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613), w tym m.in.:

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wprowadzono instytucję pełnomocnictwa ogólnego, które upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz innych sprawach, które należą do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Mocodawca może zgłosić takie pełnomocnictwo wyłącznie w postaci dokumentu elektronicznego, według wzoru określonego w ustawie i skierować je do ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Informacja o udzielonym i zgłoszonym pełnomocnictwie jest umieszczana w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych (dalej: „Centralny Rejestr”);

  • nałożono na ministra właściwego do spraw finansów publicznych obowiązek prowadzenia Centralnego Rejestru, natomiast dostęp do niego przyznano organom podatkowym oraz organom kontroli skarbowej;

  • upoważniono organ podatkowy do zażądania od podatnika przekazania całości lub części ksiąg podatkowych prowadzonych przy użyciu programów komputerowych oraz dowodów księgowych. Przekazanie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych w postaci elektronicznej.

Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Pełnomocnictwo ogólne można zgłosić na Portalu Podatkowym MF

PRAWO BANKOWE

1 lipca 2016 r. częściowo weszła w życie ustawa z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1864), na podstawie której znowelizowano m.in. ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2015 r., poz. 128 z późn. zm.) w tym:

  • zobowiązano banki do informowania klientów w sposób zrozumiały w momencie zawierania umowy rachunku o możliwości wydania przez nich dyspozycji wkładem na wypadek śmierci (art. 56 ustawy). Ponadto jeśli posiadacz rachunku pozostawił dyspozycję, bank w chwili uzyskania informacji o jego śmierci ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia osób wskazanych przez posiadacza rachunku
    o możliwości dokonania wypłaty;

  • określono przypadki, w których umowa rachunku bankowego, którego posiadaczem jest osoba fizyczna, wygasa. Następuje to m.in. z dniem śmierci posiadacza rachunku albo w określonych przez ustawę przypadkach, kiedy upływa 10 lat od dnia wydania przez posiadacza rachunku ostatniej dyspozycji;

  • wskazano, że umowa wygasająca w przypadku opisanym powyżej pozostaje wiążąca do momentu wypłaty przez bank środków pieniężnych osobie posiadającej do nich tytuł prawny. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy kwota widniejąca na rachunku nie przekracza kwoty minimalnej wskazanej w umowie;

  • uprawniono bank do wystąpienia do ministra właściwego do spraw informatyzacji po upływie 5 lat od wydania ostatniej dyspozycji o udostępnienie danych z rejestru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) umożliwiających ustalenie, czy posiadacz rachunku żyje;

  • zobowiązano bank do przekazania informacji posiadaczowi rachunku lub osobie uzyskującej prawo do spadku po posiadaczu rachunku zbiorczej informacji o rachunkach bankowych posiadacza (bez podawania jego danych); o rachunkach posiadacza wygasłych lub rozwiązanych z przyczyn, o których mowa powyżej; o rachunkach posiadacza prowadzonych w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej;
    o umowach rachunków posiadacza rachunku bankowego prowadzonych w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej rozwiązanych albo wygasłych z przyczyn, o których mowa powyżej. We wspomnianej zbiorczej informacji wskazuje się podmiot, który prowadzi albo prowadził rachunek, numery rachunków wynikające z umowy rachunku oraz informację, czy rachunki są nadal prowadzone;

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik


  • zobowiązano banki do prowadzenia centralnej informacji o rachunkach, zwaną dalej "Centralną informacją". Powinna ona zawierać informacje o rachunkach wymienionych w punkcie powyżej;

  • nałożono na bank obowiązek pisemnego poinformowania gminy, w przypadku rozwiązania albo wygaśnięcia umowy rachunku bankowego z przyczyn, o której mówi opisany powyżej art. 59a, o dacie powzięcia przez bank informacji o śmierci posiadacza rachunku bankowego; o dacie wydania przez posiadacza rachunku ostatniej dyspozycji dotyczącej jego rachunków; o wysokości środków zgromadzonych na rachunkach; o kwotach i tytułach wypłat dokonywanych z rachunków; o możliwości nabycia przez gminę prawa do środków pieniężnych. Dotyczy to gminy ostatniego miejsca zamieszkania posiadacza rachunku bankowego.

Ustawodawca kierował się głównie chęcią uregulowania problematyki rachunków nieaktywnych – tzw. „rachunków uśpionych”. Nowy przepis określa wpływ śmierci posiadacza rachunku na zawartą umowę rachunku, ułatwia dostęp do informacji o rachunkach spadkobiercom i zapisobiercom ich posiadacza, a w konsekwencji ogranicza problemy następców prawnych z wypłatą należnych im z tytułu spadkobrania środków pieniężnych, a także wprowadza stosowne narzędzia prawne w tym zakresie.

USTAWA O ADMINISTRACJI PODATKOWEJ

1 lipca 2016 r. częściowo weszła w życie ustawa z dnia 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 1269), na podstawie której m.in.:

  • utworzono stanowisko asystenta podatnika, którego zadaniem jest udzielanie pomocy w samodzielnym, prawidłowym i dobrowolnym wypełnianiu obowiązków podatkowych;

  • zobowiązano asystenta podatnika do nawiązywania kontaktu z podatnikiem; udzielania informacji w zakresie sposobu wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych; udzielania pomocy w indywidualnych sprawach podatnika, w tym dotyczących rodzaju oraz formy opodatkowania; informowania o terminach wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz zasadach korzystania z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych oraz udzielania ogólnych informacji o rodzajach spraw załatwianych przez inne organy podatkowe i Zakład Ubezpieczeń Społecznych;

  • określono, że asystent ma być przydzielony mikroprzedsiębiorcy rozpoczynającemu prowadzenie działalności gospodarczej na okres nie dłuższy niż 18 miesięcy, licząc od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania numeru identyfikacji podatkowej;

Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) - od 1 stycznia 2017 r.

  • powołano do życia centrum obsługi, które zajmuje się m.in. przyjmowaniem podań i deklaracji, wydawaniem zaświadczeń oraz udzielaniem wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają podjąć działalność gospodarczą; przyjmowaniem podań, deklaracji i zgłoszeń określonych w odrębnych przepisach; zapewnieniem stanowiska komputerowego z dostępem do portalu podatkowego; informowaniem o danych kontaktowych właściwych organów wraz ze wskazaniem zakresu ich kompetencji.

Autor:

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA