REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podsumowanie zmian w prawie w lipcu 2016 r./ Fot. Fotolia
Podsumowanie zmian w prawie w lipcu 2016 r./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w lipcu 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji w zakresie ordynacji podatkowej, prawa bankowego oraz ustawy o administracji podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

ORDYNACJA PODATKOWA

1 lipca 2016 r. częściowo weszła w życie ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1649), na podstawie której znowelizowano m.in. ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613), w tym m.in.:

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wprowadzono instytucję pełnomocnictwa ogólnego, które upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz innych sprawach, które należą do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Mocodawca może zgłosić takie pełnomocnictwo wyłącznie w postaci dokumentu elektronicznego, według wzoru określonego w ustawie i skierować je do ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Informacja o udzielonym i zgłoszonym pełnomocnictwie jest umieszczana w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych (dalej: „Centralny Rejestr”);

  • nałożono na ministra właściwego do spraw finansów publicznych obowiązek prowadzenia Centralnego Rejestru, natomiast dostęp do niego przyznano organom podatkowym oraz organom kontroli skarbowej;

  • upoważniono organ podatkowy do zażądania od podatnika przekazania całości lub części ksiąg podatkowych prowadzonych przy użyciu programów komputerowych oraz dowodów księgowych. Przekazanie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych w postaci elektronicznej.

Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Pełnomocnictwo ogólne można zgłosić na Portalu Podatkowym MF

PRAWO BANKOWE

1 lipca 2016 r. częściowo weszła w życie ustawa z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1864), na podstawie której znowelizowano m.in. ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2015 r., poz. 128 z późn. zm.) w tym:

  • zobowiązano banki do informowania klientów w sposób zrozumiały w momencie zawierania umowy rachunku o możliwości wydania przez nich dyspozycji wkładem na wypadek śmierci (art. 56 ustawy). Ponadto jeśli posiadacz rachunku pozostawił dyspozycję, bank w chwili uzyskania informacji o jego śmierci ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia osób wskazanych przez posiadacza rachunku
    o możliwości dokonania wypłaty;

  • określono przypadki, w których umowa rachunku bankowego, którego posiadaczem jest osoba fizyczna, wygasa. Następuje to m.in. z dniem śmierci posiadacza rachunku albo w określonych przez ustawę przypadkach, kiedy upływa 10 lat od dnia wydania przez posiadacza rachunku ostatniej dyspozycji;

  • wskazano, że umowa wygasająca w przypadku opisanym powyżej pozostaje wiążąca do momentu wypłaty przez bank środków pieniężnych osobie posiadającej do nich tytuł prawny. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy kwota widniejąca na rachunku nie przekracza kwoty minimalnej wskazanej w umowie;

  • uprawniono bank do wystąpienia do ministra właściwego do spraw informatyzacji po upływie 5 lat od wydania ostatniej dyspozycji o udostępnienie danych z rejestru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) umożliwiających ustalenie, czy posiadacz rachunku żyje;

  • zobowiązano bank do przekazania informacji posiadaczowi rachunku lub osobie uzyskującej prawo do spadku po posiadaczu rachunku zbiorczej informacji o rachunkach bankowych posiadacza (bez podawania jego danych); o rachunkach posiadacza wygasłych lub rozwiązanych z przyczyn, o których mowa powyżej; o rachunkach posiadacza prowadzonych w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej;
    o umowach rachunków posiadacza rachunku bankowego prowadzonych w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej rozwiązanych albo wygasłych z przyczyn, o których mowa powyżej. We wspomnianej zbiorczej informacji wskazuje się podmiot, który prowadzi albo prowadził rachunek, numery rachunków wynikające z umowy rachunku oraz informację, czy rachunki są nadal prowadzone;

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik


  • zobowiązano banki do prowadzenia centralnej informacji o rachunkach, zwaną dalej "Centralną informacją". Powinna ona zawierać informacje o rachunkach wymienionych w punkcie powyżej;

  • nałożono na bank obowiązek pisemnego poinformowania gminy, w przypadku rozwiązania albo wygaśnięcia umowy rachunku bankowego z przyczyn, o której mówi opisany powyżej art. 59a, o dacie powzięcia przez bank informacji o śmierci posiadacza rachunku bankowego; o dacie wydania przez posiadacza rachunku ostatniej dyspozycji dotyczącej jego rachunków; o wysokości środków zgromadzonych na rachunkach; o kwotach i tytułach wypłat dokonywanych z rachunków; o możliwości nabycia przez gminę prawa do środków pieniężnych. Dotyczy to gminy ostatniego miejsca zamieszkania posiadacza rachunku bankowego.

Ustawodawca kierował się głównie chęcią uregulowania problematyki rachunków nieaktywnych – tzw. „rachunków uśpionych”. Nowy przepis określa wpływ śmierci posiadacza rachunku na zawartą umowę rachunku, ułatwia dostęp do informacji o rachunkach spadkobiercom i zapisobiercom ich posiadacza, a w konsekwencji ogranicza problemy następców prawnych z wypłatą należnych im z tytułu spadkobrania środków pieniężnych, a także wprowadza stosowne narzędzia prawne w tym zakresie.

USTAWA O ADMINISTRACJI PODATKOWEJ

1 lipca 2016 r. częściowo weszła w życie ustawa z dnia 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 1269), na podstawie której m.in.:

  • utworzono stanowisko asystenta podatnika, którego zadaniem jest udzielanie pomocy w samodzielnym, prawidłowym i dobrowolnym wypełnianiu obowiązków podatkowych;

  • zobowiązano asystenta podatnika do nawiązywania kontaktu z podatnikiem; udzielania informacji w zakresie sposobu wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych; udzielania pomocy w indywidualnych sprawach podatnika, w tym dotyczących rodzaju oraz formy opodatkowania; informowania o terminach wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz zasadach korzystania z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych oraz udzielania ogólnych informacji o rodzajach spraw załatwianych przez inne organy podatkowe i Zakład Ubezpieczeń Społecznych;

  • określono, że asystent ma być przydzielony mikroprzedsiębiorcy rozpoczynającemu prowadzenie działalności gospodarczej na okres nie dłuższy niż 18 miesięcy, licząc od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania numeru identyfikacji podatkowej;

Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) - od 1 stycznia 2017 r.

  • powołano do życia centrum obsługi, które zajmuje się m.in. przyjmowaniem podań i deklaracji, wydawaniem zaświadczeń oraz udzielaniem wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają podjąć działalność gospodarczą; przyjmowaniem podań, deklaracji i zgłoszeń określonych w odrębnych przepisach; zapewnieniem stanowiska komputerowego z dostępem do portalu podatkowego; informowaniem o danych kontaktowych właściwych organów wraz ze wskazaniem zakresu ich kompetencji.

Autor:

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA