Kategorie

Prawo bankowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunek VAT (split payment). Jak informują doradcy podatkowi, coraz częściej zdarzają się przypadki przelewania kwoty brutto na rachunek VAT. Podkreślają również, że mechanizm ten może być wykorzystywany przez oszustów.
Jak uzyskać informację o rachunkach bankowych (także o rachunkach w SKOK-ach) osób zmarłych (np. spadkodawców), „zapomnianych” rachunkach osób fizycznych oraz rachunkach osób wskazanych przez sąd, komornika, policję lub inne uprawnione organy? Można w tym celu skorzystać z Centralnej informacji o rachunkach. Jak to zrobić?
Śmierć posiadacza rachunku bankowego powoduje szereg pytań rodziny i bliskich zmarłego odnośnie zasad korzystania z tego rachunku i pieniędzy zgromadzonych na nim. Rzecznik Finansowy udzielił odpowiedzi na kilka z tych pytań. Czy śmierć posiadacza rachunku bankowego powoduje rozwiązanie umowy o prowadzenie rachunku? Jak uzyskać dostęp do informacji o rachunku zmarłego prowadzonym w banku? Czy pełnomocnictwo do rachunku jest skuteczne po śmierci jego właściciela? Jakie są zasady zwrotu kosztów pogrzebu przez bank?
4 maja wszedł w życie pakiet zmian legislacyjnych dostosowujących polskie prawo do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) tzw. RODO. Jedną z istotniejszych zmian ustawodawca wprowadził w obszarze prawa bankowego, precyzując warunki oceny zdolności kredytowej klientów przez banki (oraz inne instytucje pożyczkowe) przy udzielaniu kredytów i pożyczek.
Zaspokojenie wierzyciela przy poleceniu przelewu bankowego powinno nastąpić w momencie uznania jego rachunku bankowego, gdyż dopiero od tego momentu może swobodnie dysponować przelaną kwotą. Z drugiej jednak strony czemu nie możemy uznać, że dłużnik wypełnił swoje zobowiązanie, gdy w terminie zlecił przelew, albo gdy jego rachunek bankowy został obciążony.
Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w lipcu 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji w zakresie ordynacji podatkowej, prawa bankowego oraz ustawy o administracji podatkowej.
Zasady opodatkowanie podatkiem aktywów niektórych instytucji finansowych reguluje ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych, która weszła w życie z dniem 1 lutego 2016 r. Podatek wynosi 0,0366% podstawy opodatkowania miesięcznie. Pobór tego podatku oparty jest na zasadzie samonaliczania podatku przez podatników. Podatek naliczany jest w okresach miesięcznych, termin jego wpłaty określono na 25 dzień miesiąca następującego po miesiącu, którego podatek dotyczy. Pierwszym okresem rozliczeniowym, za który podatnicy dokonują obliczenia i wpłaty podatku bankowego oraz składają deklarację podatkową (FIN-1) jest luty 2016 r. (wpłata w terminie do 25 dnia miesiąca marca 2016 r.).
Rząd przygotował projekt ustawy zwiększającej uprawnienia Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG) oraz Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), którym w najbliższych dniach zajmie się Sejm. Celem ustawy jest wdrożenie dwóch unijnych dyrektyw, które m.in. gwarantują ograniczenie ratowania banków ze środków podatników oraz wzmacniają stabilność systemu bankowego i zwiększają ochronę klientów banków. Nowe regulacje przewidują też m.in. przeprowadzenie przez BFG przymusowej restrukturyzacji banku.
Bankowe tytuły egzekucyjne nie będą już wystawiane przez banki, to efekt wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł za sprzeczne z konstytucją przepisy, które dawały bankom taką możliwość.
Autonomia polskich banków znika w oczach, tak jak tajemnica bankowa, która wkrótce stanie się mitem w 61 państwach sygnatariuszy porozumienia OECD o automatycznej wymianie informacji o właścicielach kont bankowych. W opinii rządu i według ostatniego wyroku Sądu Najwyższego polski bank powinien się bezwzględnie dostosować, posłusznie wykonywać polecenia urzędników, a nie dyskutować. Sektor bankowy jest publicznie zaszczuwany i wbrew własnej woli dołącza do grona znienawidzonych w Polsce instytucji: ZUS-u i skarbówki.
Poprawa struktury firm inwestycyjnych oraz banków, a także sprecyzowanie dodatkowych wymagań dotyczących członków rad nadzorczych i zarządów banków – to założenia, które zawiera poselski projekt nowelizacji Prawa bankowego, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw.
Instytucja potrącenia uregulowana jest w kodeksie cywilnym w art. 498. Treść tego przepisu nie pozwala jednak bankom na dokonanie potrącenia i zabezpieczenia swojej wierzytelności. Dlatego też ustawodawca w art. 93 ust. 2 prawa bankowego przewidział szczególny sposób realizacji przez banki instytucji potrącenia. Przywilej ten, obwarowany jest jednak szczególnymi przesłankami dokonania kompensaty. Poniżej przybliżamy zasady potrącenia bankowego.
Likwidację bankowego tytułu egzekucyjnego od 1 sierpnia 2016 roku - zakłada projekt nowelizacji Prawa bankowego, złożony w Sejmie przez posłów PO. Proponują oni także objęcie analogicznymi przepisami spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych.
Trybunał Konstytucyjny orzekła za niezgodne z konstytucyjną zasadą równego traktowania przepisy Prawa bankowego umożliwiające bankom wystawianie bankowych tytułów egzekucyjnych. Uznane za niekonstytucyjne przepisy tracą moc obowiązującą z dniem 1 sierpnia 2016 r. Część posłów dąży jednak do przyspieszenia uchylenia mocy obowiązującej tych przepisów.
Senacki projekt nowelizacji ustawy – Prawo bankowe, ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz ustawy o ewidencji ludności przewiduje wprowadzenie nowych regulacji w zakresie sposobu przekazywania pieniędzy po śmierci posiadacza rachunku w banku lub w SKOK.