REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o PIT i Kodeksie karnym skarbowym od 15 marca 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w ustawie o PIT i Kodeksie karnym skarbowym od 15 marca 2017 r. /fot. Shutterstock
Zmiany w ustawie o PIT i Kodeksie karnym skarbowym od 15 marca 2017 r. /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o PIT oraz Kodeksu karnego skarbowego, wchodząca w życie 15 marca 2017 r., wprowadza regulacje, które stwarzają podstawy prawne do sporządzenia zeznania podatkowego przez urząd skarbowy. Nowe zasady sporządzania rozliczeń podatkowych przez urzędy skarbowe będą miały zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany przewiduje opublikowana 14 marca w Dzienniku Ustaw ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. rok 2017 poz. 528). Zapisy tej ustawy wchodzą w życie dzień po publikacji, czyli 15 marca 2017 r.

Nowelizacja ma służyć realizacji kilku celów, tj.:

REKLAMA

- uwolnieniu podatników podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskujących dochody wyłącznie od płatników (w tym organów rentowych) od obowiązku samodzielnego sporządzenia zeznań podatkowych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- umożliwieniu podatnikom, którzy są rozliczani przez organy rentowe, przekazania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego bez konieczności składania zeznania podatkowego;

- ograniczeniu kosztów związanych z poborem podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez zmniejszenie wydatków wynikających z zaopatrzenia urzędów skarbowych w papierowe wersje druków zeznań, zmniejszenie kosztów związanych z obsługą deklaracji składanych w formie papierowej oraz zniesienie obowiązku przechowywania dokumentacji papierowej przez pracodawców.

Zeznanie podatkowe sporządzi urząd skarbowy

Nowe regulacje wprowadzają możliwość sporządzenia zeznania podatkowego PIT przez urząd skarbowy. W tym celu, podatnicy, którzy uzyskują dochody od wskazanych w ustawie płatników, będą mogli złożyć urzędowi skarbowemu wniosek (PIT-WZ) o sporządzenie zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, wskazując adres poczty elektronicznej, na który będzie miała być wysłana informacja o sporządzeniu tego zeznania.

Zobacz: Jak złożyć PIT-WZ?

Ważne!

Wniosek PIT-WZ może złożyć podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), który uzyskuje dochody wyłącznie od płatników (w tym organów rentowych). Nie ma przy tym znaczenia, czy rozlicza się sam, czy wspólnie z małżonkiem, czy jako osoba samotnie wychowująca dzieci.

Wniosek można złożyć w terminie do 15 kwietnia roku następującego po roku podatkowym za pośrednictwem Portalu podatkowego albo za pomocą systemu e-Deklaracje. Ponadto podatnicy będą mieli możliwość złożenia wniosku nieodpłatnie, za pomocą systemu teleinformatycznego banków krajowych albo spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych świadczących usługi drogą elektroniczną. Podatnicy pozostający w związku małżeńskim będą mogli złożyć wniosek wspólnie z małżonkiem, bądź odrębnie.

Urząd skarbowy, w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku, jednak nie wcześniej niż od dnia 15 marca roku następującego po roku podatkowym, będzie informował podatnika o udostępnieniu w systemie teleinformatycznym zeznania na rok podatkowy. Informacja, o której mowa powyżej będzie przesyłania drogą elektroniczną, na adres poczty elektronicznej wskazany we wniosku. Po uzyskaniu informacji o udostępnieniu zeznania podatkowego w systemie teleinformatycznym podatnik będzie mógł je w całości zaakceptować albo odrzucić.

1% podatku na OPP

Kolejna zmiana dotyczy przekazywania 1% podatku należnego wybranej organizacji pożytku publicznego (OPP) przez podatników uzyskujących dochody wyłącznie od organów rentowych. Za wniosek o przekazanie 1% podatku będzie również uważane wskazanie przez podatnika rozliczanego przez organ rentowy jednej organizacji pożytku publicznego w oświadczeniu PIT-OP.

Zobacz: Jak złożyć oświadczenie PIT-OP?

Ważne!

Oświadczenie PIT-OP może złożyć podatnik, który jest emerytem lub rencistą i otrzymał od organu rentowego (np. z ZUS) roczne obliczenie podatku na formularzu PIT-40A. Na podstawie tego oświadczenia urząd skarbowy przekaże wskazanej organizacji kwotę 1% podatku.


Podobnie jak wniosek o sporządzenie zeznania przez urząd skarbowy, oświadczenie o przekazaniu 1% podatku należnego składane będzie nieodpłatnie, za pomocą systemu teleinformatycznego banków krajowych albo spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych świadczących usługi drogą elektroniczną.

Wyłączenie odpowiedzialności karnej urzędu

Natomiast zmiany w przepisach Kodeksu karnego skarbowego wiążą się z wprowadzeniem możliwości dokonywania rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych przez urząd skarbowy a ich istotą jest wyłączenie odpowiedzialności karnej za złożenie zeznania zawierającego błędy lub omyłki powstałe z winy organu podatkowego.

Nowe regulacje mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących oświadczeń o przekazaniu 1% podatku należnego składanych przez podatników rozliczanych przez organy rentowe oraz regulacji normujących zasady sporządzania rozliczeń podatkowych przez urzędy skarbowe, które będą miały zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2016 r.

Polecamy: PIT-y i ulgi podatkowe 2016

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA