REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto wprowadzić w firmie program wellness

REKLAMA

Corporate wellness to nowoczesny trend zarządzania organizacją, który za podstawę przyjmuje założenie, że pracownik jest najważniejszym dobrem firmy. Jakie korzyści dla pracodawcy i pracowników może przynieść program wellness?

Pracownicy są podstawą każdej organizacji. To ich entuzjazm, motywacja, siły i kompetencje budują sukces danej firmy. Jednak w dzisiejszych czasach bardzo łatwo o zachwianie tych elementów. Dziś pracownicy w sposób widoczny odczuwają skutki przeciążenia stresem i brakiem równowagi  pomiędzy pracą zawodową, a życiem rodzinnym. To z kolei odbija się szerokim echem na ich odporności psychicznej i fizycznej.  Wzrasta ryzyko pojawienia się chorób zawodowych. Wszystko to wpływa na obniżenie motywacji, kreatywności i skuteczności działania pracowników. Jak pracodawca może temu zapobiec?

REKLAMA

REKLAMA


Corporate wellness


Najskuteczniejszym sposobem jest długoterminowe i systematyczne dbanie o samopoczucie pracowników.  Odpowiedzią na to jest  wprowadzenie profesjonalnego programu wellness.

„Corporate wellness” czyli wellness w korporacji to nowoczesny trend zarządzania organizacją, którego podstawą jest założenie, że pracownik jest najcenniejszym dobrem firmy. Zatem przedsiębiorca funkcjonujący na dzisiejszym rynku pracy powinien liczyć się z tym, że potencjał jego firmy tkwi właśnie w jego pracownikach. Musi więc zobaczyć w nich nie tylko ludzi wykonujących na czas jego polecenia, ale też i ludzi, których mogą dotykać różnorakie problemy zarówno natury fizycznej jak i emocjonalnej.

Elastyczny czas pracy - co warto wiedzieć?

REKLAMA

Leasing pracowniczy, czyli pracownik do wynajęcia

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wellness to konieczność naszych czasów


Rośnie tempo życia, rośnie też ilość bodźców oraz informacji które musimy przyswoić.  Codziennie wchłaniamy i przyswajamy tak dużą  ilość informacji, że nie może to pozostać bez wpływu na naszą emocjonalność. To wszystko powoduje, iż jesteśmy coraz bardziej zmęczeni i podenerwowani. Do wszystkich tych czynników dochodzi również permanentny stres, który jest niestety nieodłączną częścią naszego życia każdego dnia. To wszystko stawia przed pracodawcą pewne wyzwania i dylematy - czy i jak wspierać swojego pracownika? Czy zrobić coś, by mu pomóc, czy zostawić go z tym samego? Jeśli przedsiębiorca nie zapewni pracownikowi komfortu w pracy - z pewnością odbije się to na jakości wykonywanej przez niego pracy oraz na poziomie lojalności wobec firmy. Jeśli dodamy do tego kwestie demograficzne - starzejące się społeczeństwo i coraz mniejszy przyrost naturalny, musimy spojrzeć perspektywicznie odpowiadając sobie na pytanie - co będzie za 10 czy 20 lat? W tym momencie wellness staje się koniecznością.

Badania nad satysfakcją pracowników sięgają już lat 50. XX wieku. Wtedy to amerykański profesor psychologii Frederick Herzberg na podstawie przeprowadzonych osobiście badań nt. zadowolenia i niezadowolenia z pracy, wysnuł teorię, że na motywację pracowników wpływają dwa rodzaje czynników - motywacyjne (wewnętrzne czyli potrzeby, których spełnienie wiąże się ze stanem zadowolenia odczuwanym przez człowieka oraz jego dążeniem do kreatywności jak osiągnięcia, uznanie, awanse) oraz higieny (zewnętrzne czyli takie, których brak spełnienia powoduje niezadowolenie np. warunki pracy, pewność pracy).

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy

 

- Z tej teorii wysuwa się wniosek, że programy realizowane w ramach corporate wellness powinny być rozpatrywane  w ujęciu długoterminowej strategii rozwoju firmy wpisanej w jej kulturę organizacyjną.  Jeśli mają stanowić silne narzędzie motywacji, muszą być umiejętnie wprowadzone poprzez odpowiednią strategię komunikacji wewnętrznej oraz przeszkoloną specjalnie grupę liderów. Konsultacje strategiczne przy wprowadzaniu takich programów pozwalają uniknąć błędów, wyeliminować bariery i precyzyjne zanalizować potrzeby firmy. Te elementy są kluczowe, aby programy wellness nie stały się wspomnianym wcześniej „czynnikiem higieny” w teorii Herzberga - mówi Beata Dyraga, prezes grupy szkoleniowo-doradczej Prodialog, która od wielu lat doradza prezesom firm i dyrektorom HR jak zwiększać konkurencyjność ich firmy poprzez wdrażanie efektywnych programów corporate wellness.

Ruchomy czas pracy i 12-miesięczny okres rozliczeniowy


Zaskakujące korzyści


Od dawna panuje słuszne przekonanie, iż dużo bardziej wydajnie i bezpiecznie jest zapobiegać niż leczyć. Ta zasada wierna jest także corporate wellness. Zdecydowanie bardziej opłaca się firmom inwestować w działania profilaktyczne i dobrą kondycję psychofizyczną pracowników, niż później ponosić koszty ich zwolnień lekarskich, czy obniżonej efektywności. Liczne badania pokazują, że dobre samopoczucie pracowników wpływa korzystnie nie tylko na ich zaangażowanie w pracę, ale także na ich wydajność, efektywność i lojalność wobec pracodawcy.

- Wellness to nie tylko aspekty związane z edukowaniem i szkoleniami. To również kwestia spójnej, konsekwentnej i konkretnej strategii komunikacyjnej danej firmy. Odpowiednio dobrany język, argumentacja, przykłady, kanały komunikacji czy tożsamość wizualna tworzą programy, które na stałe można zapisać w kulturze organizacyjnej firmy. Dobrym przykładem staje się dbałość pracodawcy o ergonomię pracy swoich pracowników, czyli dostosowanie miejsca pracy do wymogów związanych z utrzymaniem prawidłowej postawy ciała podczas pracy przy komputerze, zakładanie pokojów relaksu w miejscu pracy, czy organizowanie dla pracowników specjalnych sesji ćwiczeń z fizjoterapeutą, mających ma celu wzmocnienie mięśni kręgosłupa i profilaktykę chorób zawodowych - dodaje Beata Dyraga.

W Polsce coraz więcej firm zaczyna dostrzegać niezbędność funkcjonowania corporate wellness. Jest to dobry znak, ponieważ równowaga emocjonalna pracowników i ich dobre samopoczucie są podstawą efektywności firm i jednym z najważniejszych czynników ich rozwoju.

Wynagrodzenie minimalne w krajach UE

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA