REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto wprowadzić w firmie program wellness

REKLAMA

Corporate wellness to nowoczesny trend zarządzania organizacją, który za podstawę przyjmuje założenie, że pracownik jest najważniejszym dobrem firmy. Jakie korzyści dla pracodawcy i pracowników może przynieść program wellness?

Pracownicy są podstawą każdej organizacji. To ich entuzjazm, motywacja, siły i kompetencje budują sukces danej firmy. Jednak w dzisiejszych czasach bardzo łatwo o zachwianie tych elementów. Dziś pracownicy w sposób widoczny odczuwają skutki przeciążenia stresem i brakiem równowagi  pomiędzy pracą zawodową, a życiem rodzinnym. To z kolei odbija się szerokim echem na ich odporności psychicznej i fizycznej.  Wzrasta ryzyko pojawienia się chorób zawodowych. Wszystko to wpływa na obniżenie motywacji, kreatywności i skuteczności działania pracowników. Jak pracodawca może temu zapobiec?

REKLAMA

Autopromocja


Corporate wellness


Najskuteczniejszym sposobem jest długoterminowe i systematyczne dbanie o samopoczucie pracowników.  Odpowiedzią na to jest  wprowadzenie profesjonalnego programu wellness.

„Corporate wellness” czyli wellness w korporacji to nowoczesny trend zarządzania organizacją, którego podstawą jest założenie, że pracownik jest najcenniejszym dobrem firmy. Zatem przedsiębiorca funkcjonujący na dzisiejszym rynku pracy powinien liczyć się z tym, że potencjał jego firmy tkwi właśnie w jego pracownikach. Musi więc zobaczyć w nich nie tylko ludzi wykonujących na czas jego polecenia, ale też i ludzi, których mogą dotykać różnorakie problemy zarówno natury fizycznej jak i emocjonalnej.

Elastyczny czas pracy - co warto wiedzieć?

Leasing pracowniczy, czyli pracownik do wynajęcia

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wellness to konieczność naszych czasów


Rośnie tempo życia, rośnie też ilość bodźców oraz informacji które musimy przyswoić.  Codziennie wchłaniamy i przyswajamy tak dużą  ilość informacji, że nie może to pozostać bez wpływu na naszą emocjonalność. To wszystko powoduje, iż jesteśmy coraz bardziej zmęczeni i podenerwowani. Do wszystkich tych czynników dochodzi również permanentny stres, który jest niestety nieodłączną częścią naszego życia każdego dnia. To wszystko stawia przed pracodawcą pewne wyzwania i dylematy - czy i jak wspierać swojego pracownika? Czy zrobić coś, by mu pomóc, czy zostawić go z tym samego? Jeśli przedsiębiorca nie zapewni pracownikowi komfortu w pracy - z pewnością odbije się to na jakości wykonywanej przez niego pracy oraz na poziomie lojalności wobec firmy. Jeśli dodamy do tego kwestie demograficzne - starzejące się społeczeństwo i coraz mniejszy przyrost naturalny, musimy spojrzeć perspektywicznie odpowiadając sobie na pytanie - co będzie za 10 czy 20 lat? W tym momencie wellness staje się koniecznością.

Badania nad satysfakcją pracowników sięgają już lat 50. XX wieku. Wtedy to amerykański profesor psychologii Frederick Herzberg na podstawie przeprowadzonych osobiście badań nt. zadowolenia i niezadowolenia z pracy, wysnuł teorię, że na motywację pracowników wpływają dwa rodzaje czynników - motywacyjne (wewnętrzne czyli potrzeby, których spełnienie wiąże się ze stanem zadowolenia odczuwanym przez człowieka oraz jego dążeniem do kreatywności jak osiągnięcia, uznanie, awanse) oraz higieny (zewnętrzne czyli takie, których brak spełnienia powoduje niezadowolenie np. warunki pracy, pewność pracy).

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy

 

- Z tej teorii wysuwa się wniosek, że programy realizowane w ramach corporate wellness powinny być rozpatrywane  w ujęciu długoterminowej strategii rozwoju firmy wpisanej w jej kulturę organizacyjną.  Jeśli mają stanowić silne narzędzie motywacji, muszą być umiejętnie wprowadzone poprzez odpowiednią strategię komunikacji wewnętrznej oraz przeszkoloną specjalnie grupę liderów. Konsultacje strategiczne przy wprowadzaniu takich programów pozwalają uniknąć błędów, wyeliminować bariery i precyzyjne zanalizować potrzeby firmy. Te elementy są kluczowe, aby programy wellness nie stały się wspomnianym wcześniej „czynnikiem higieny” w teorii Herzberga - mówi Beata Dyraga, prezes grupy szkoleniowo-doradczej Prodialog, która od wielu lat doradza prezesom firm i dyrektorom HR jak zwiększać konkurencyjność ich firmy poprzez wdrażanie efektywnych programów corporate wellness.

Ruchomy czas pracy i 12-miesięczny okres rozliczeniowy


Zaskakujące korzyści


Od dawna panuje słuszne przekonanie, iż dużo bardziej wydajnie i bezpiecznie jest zapobiegać niż leczyć. Ta zasada wierna jest także corporate wellness. Zdecydowanie bardziej opłaca się firmom inwestować w działania profilaktyczne i dobrą kondycję psychofizyczną pracowników, niż później ponosić koszty ich zwolnień lekarskich, czy obniżonej efektywności. Liczne badania pokazują, że dobre samopoczucie pracowników wpływa korzystnie nie tylko na ich zaangażowanie w pracę, ale także na ich wydajność, efektywność i lojalność wobec pracodawcy.

- Wellness to nie tylko aspekty związane z edukowaniem i szkoleniami. To również kwestia spójnej, konsekwentnej i konkretnej strategii komunikacyjnej danej firmy. Odpowiednio dobrany język, argumentacja, przykłady, kanały komunikacji czy tożsamość wizualna tworzą programy, które na stałe można zapisać w kulturze organizacyjnej firmy. Dobrym przykładem staje się dbałość pracodawcy o ergonomię pracy swoich pracowników, czyli dostosowanie miejsca pracy do wymogów związanych z utrzymaniem prawidłowej postawy ciała podczas pracy przy komputerze, zakładanie pokojów relaksu w miejscu pracy, czy organizowanie dla pracowników specjalnych sesji ćwiczeń z fizjoterapeutą, mających ma celu wzmocnienie mięśni kręgosłupa i profilaktykę chorób zawodowych - dodaje Beata Dyraga.

W Polsce coraz więcej firm zaczyna dostrzegać niezbędność funkcjonowania corporate wellness. Jest to dobry znak, ponieważ równowaga emocjonalna pracowników i ich dobre samopoczucie są podstawą efektywności firm i jednym z najważniejszych czynników ich rozwoju.

Wynagrodzenie minimalne w krajach UE

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA