REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto wprowadzić w firmie program wellness

REKLAMA

Corporate wellness to nowoczesny trend zarządzania organizacją, który za podstawę przyjmuje założenie, że pracownik jest najważniejszym dobrem firmy. Jakie korzyści dla pracodawcy i pracowników może przynieść program wellness?

Pracownicy są podstawą każdej organizacji. To ich entuzjazm, motywacja, siły i kompetencje budują sukces danej firmy. Jednak w dzisiejszych czasach bardzo łatwo o zachwianie tych elementów. Dziś pracownicy w sposób widoczny odczuwają skutki przeciążenia stresem i brakiem równowagi  pomiędzy pracą zawodową, a życiem rodzinnym. To z kolei odbija się szerokim echem na ich odporności psychicznej i fizycznej.  Wzrasta ryzyko pojawienia się chorób zawodowych. Wszystko to wpływa na obniżenie motywacji, kreatywności i skuteczności działania pracowników. Jak pracodawca może temu zapobiec?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Corporate wellness


Najskuteczniejszym sposobem jest długoterminowe i systematyczne dbanie o samopoczucie pracowników.  Odpowiedzią na to jest  wprowadzenie profesjonalnego programu wellness.

„Corporate wellness” czyli wellness w korporacji to nowoczesny trend zarządzania organizacją, którego podstawą jest założenie, że pracownik jest najcenniejszym dobrem firmy. Zatem przedsiębiorca funkcjonujący na dzisiejszym rynku pracy powinien liczyć się z tym, że potencjał jego firmy tkwi właśnie w jego pracownikach. Musi więc zobaczyć w nich nie tylko ludzi wykonujących na czas jego polecenia, ale też i ludzi, których mogą dotykać różnorakie problemy zarówno natury fizycznej jak i emocjonalnej.

Elastyczny czas pracy - co warto wiedzieć?

REKLAMA

Leasing pracowniczy, czyli pracownik do wynajęcia

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wellness to konieczność naszych czasów


Rośnie tempo życia, rośnie też ilość bodźców oraz informacji które musimy przyswoić.  Codziennie wchłaniamy i przyswajamy tak dużą  ilość informacji, że nie może to pozostać bez wpływu na naszą emocjonalność. To wszystko powoduje, iż jesteśmy coraz bardziej zmęczeni i podenerwowani. Do wszystkich tych czynników dochodzi również permanentny stres, który jest niestety nieodłączną częścią naszego życia każdego dnia. To wszystko stawia przed pracodawcą pewne wyzwania i dylematy - czy i jak wspierać swojego pracownika? Czy zrobić coś, by mu pomóc, czy zostawić go z tym samego? Jeśli przedsiębiorca nie zapewni pracownikowi komfortu w pracy - z pewnością odbije się to na jakości wykonywanej przez niego pracy oraz na poziomie lojalności wobec firmy. Jeśli dodamy do tego kwestie demograficzne - starzejące się społeczeństwo i coraz mniejszy przyrost naturalny, musimy spojrzeć perspektywicznie odpowiadając sobie na pytanie - co będzie za 10 czy 20 lat? W tym momencie wellness staje się koniecznością.

Badania nad satysfakcją pracowników sięgają już lat 50. XX wieku. Wtedy to amerykański profesor psychologii Frederick Herzberg na podstawie przeprowadzonych osobiście badań nt. zadowolenia i niezadowolenia z pracy, wysnuł teorię, że na motywację pracowników wpływają dwa rodzaje czynników - motywacyjne (wewnętrzne czyli potrzeby, których spełnienie wiąże się ze stanem zadowolenia odczuwanym przez człowieka oraz jego dążeniem do kreatywności jak osiągnięcia, uznanie, awanse) oraz higieny (zewnętrzne czyli takie, których brak spełnienia powoduje niezadowolenie np. warunki pracy, pewność pracy).

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy

 

- Z tej teorii wysuwa się wniosek, że programy realizowane w ramach corporate wellness powinny być rozpatrywane  w ujęciu długoterminowej strategii rozwoju firmy wpisanej w jej kulturę organizacyjną.  Jeśli mają stanowić silne narzędzie motywacji, muszą być umiejętnie wprowadzone poprzez odpowiednią strategię komunikacji wewnętrznej oraz przeszkoloną specjalnie grupę liderów. Konsultacje strategiczne przy wprowadzaniu takich programów pozwalają uniknąć błędów, wyeliminować bariery i precyzyjne zanalizować potrzeby firmy. Te elementy są kluczowe, aby programy wellness nie stały się wspomnianym wcześniej „czynnikiem higieny” w teorii Herzberga - mówi Beata Dyraga, prezes grupy szkoleniowo-doradczej Prodialog, która od wielu lat doradza prezesom firm i dyrektorom HR jak zwiększać konkurencyjność ich firmy poprzez wdrażanie efektywnych programów corporate wellness.

Ruchomy czas pracy i 12-miesięczny okres rozliczeniowy


Zaskakujące korzyści


Od dawna panuje słuszne przekonanie, iż dużo bardziej wydajnie i bezpiecznie jest zapobiegać niż leczyć. Ta zasada wierna jest także corporate wellness. Zdecydowanie bardziej opłaca się firmom inwestować w działania profilaktyczne i dobrą kondycję psychofizyczną pracowników, niż później ponosić koszty ich zwolnień lekarskich, czy obniżonej efektywności. Liczne badania pokazują, że dobre samopoczucie pracowników wpływa korzystnie nie tylko na ich zaangażowanie w pracę, ale także na ich wydajność, efektywność i lojalność wobec pracodawcy.

- Wellness to nie tylko aspekty związane z edukowaniem i szkoleniami. To również kwestia spójnej, konsekwentnej i konkretnej strategii komunikacyjnej danej firmy. Odpowiednio dobrany język, argumentacja, przykłady, kanały komunikacji czy tożsamość wizualna tworzą programy, które na stałe można zapisać w kulturze organizacyjnej firmy. Dobrym przykładem staje się dbałość pracodawcy o ergonomię pracy swoich pracowników, czyli dostosowanie miejsca pracy do wymogów związanych z utrzymaniem prawidłowej postawy ciała podczas pracy przy komputerze, zakładanie pokojów relaksu w miejscu pracy, czy organizowanie dla pracowników specjalnych sesji ćwiczeń z fizjoterapeutą, mających ma celu wzmocnienie mięśni kręgosłupa i profilaktykę chorób zawodowych - dodaje Beata Dyraga.

W Polsce coraz więcej firm zaczyna dostrzegać niezbędność funkcjonowania corporate wellness. Jest to dobry znak, ponieważ równowaga emocjonalna pracowników i ich dobre samopoczucie są podstawą efektywności firm i jednym z najważniejszych czynników ich rozwoju.

Wynagrodzenie minimalne w krajach UE

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA