REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pieniądze z ZFŚS można wydać na nabycie sprzętu rekreacyjnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maryla Piotrowska
Czy pieniądze z ZFŚS można wydać na nabycie sprzętu rekreacyjnego?
Czy pieniądze z ZFŚS można wydać na nabycie sprzętu rekreacyjnego?

REKLAMA

REKLAMA

Czy zakup sprzętu rekreacyjnego dla pracowników można sfinansować ze środków ZFŚS? Jak to ująć w księgach?

Czy pieniądze z ZFŚS można wydać na nabycie sprzętu rekreacyjnego?

RADA: Aktywa trwałe należy finansować ze środków obrotowych spółki i wykazać je na koncie „Środki trwałe”. Ustawa o ZFŚS nie zawiera regulacji, która pozwalałaby na pokrywanie z funduszu wydatków związanych z zakupem środków trwałych służących działalności socjalnej. Zakup sprzętu rekreacyjnego ze środków funduszu możliwy jest tylko wówczas, gdy będzie on wyposażeniem np. ośrodka wypoczynkowego, którego właścicielem jest spółka. W tym przypadku sprzęt stanowi wydatek z ZFŚS.

REKLAMA

REKLAMA

UZASADNIENIE

Sposób tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych reguluje ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Zgodnie z definicją zawartą w tej ustawie działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej, rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

28 marca 2007 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 2 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2a ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w zakresie, w jakim przepisy te uniemożliwiają pracownikom skorzystanie z usług świadczonych przez pracodawcę na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej, jeśli są one świadczone poza terenem kraju, jest niezgodny z art. 32 w związku z art. 2 Konstytucji RP.

REKLAMA

Po ogłoszeniu wyroku powstanie zatem możliwość sfinansowania ze środków ZFŚS ww. usług świadczonych także poza granicami kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sposób wykorzystania funduszy, zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń socjalnych oraz zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie, w porozumieniu z zakładową organizacją związkową.

Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Zgodnie z przepisami ustawy o ZFŚS środki funduszu można przeznaczyć jedynie na dofinansowaniejuż istniejącychzakładowych obiektów socjalnych, a nie na zakup nowych. Zakładowe obiekty socjalne w rozumieniu ustawy to ośrodki wczasowe i kolonijne, domy wypoczynkowe, sanatoria, ogrody działkowe, obiekty sportowo-rekreacyjne, żłobki i przedszkola oraz obiekty służące działalności kulturalnej.

Sprzęt sportowy nie mieści się w definicji obiektów socjalnych, jednocześnie korzystanie z niego przez pracowników jest zgodne z definicją działalności socjalnej. Jeśli zatem spółka posiada bazę socjalną w postaci ośrodków wczasowych, kolonijnych itp., może kupić sprzęt sportowy jako ich wyposażenie. Wynika to z tego, że z funduszu można pokrywać wydatki związane z utrzymaniem tych obiektów.

W przeciwnym razie zakup sprzętu rekreacyjnego powinien być sfinansowany z własnych środków spółki.

Zakup sprzętu sportowego (rekreacyjnego) wykorzystywanego do działalności socjalnej i sfinansowanego z funduszu ewidencjonuje się w następujący sposób:

Wn „Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych”,

Ma „Rozrachunki z dostawcami”.

Zapłata faktury dokumentującej zakup sprzętu rekreacyjnego ze środków funduszu:

Ma „Rozrachunki z dostawcami”,

Wn „Rachunek bankowy ZFŚS”.

Przykład

Spółka utworzyła ZFŚS. W swojej bazie socjalnej spółka posiada ośrodek wczasowy. W porozumieniu z pracownikami postanowiono, że środki zgromadzone w ramach funduszu świadczeń socjalnych zostaną częściowo przeznaczone na zakup sprzętu rekreacyjnego dla pracowników i stanowić będą wyposażenie ośrodka.

Ewidencja księgowa

1. Naliczenie funduszu za dany rok obrotowy - 20 000 zł:

Wn „Świadczenia na rzecz pracowników” 20 000

Ma „ZFŚS” 20 000

2. Zarachowanie odpisu do rozliczenia w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 20 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 20 000

3. Zarachowanie w koszty miesięcznego odpisu:

Wn „Rozliczenie kosztów” 1 667,67

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 667,67

4. Przelew środków naliczonych na ZFŚS na konto funduszu:

Wn „Rachunek bankowy ZFŚS” 20 000

Ma „Rachunek bieżący” 20 000

5. Zakup sprzętu rekreacyjnego (piłki, rowery, stół tenisowy i bilardowy) stanowiącego wyposażenie ośrodka wczasowego:

Wn „ZFŚS” 7 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 7 000

6. Zapłata za zobowiązanie z wyodrębnionego rachunku ZFŚS:

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 7 000

Wn „Rachunek bankowy ZFŚS” 7 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 

l art. 32 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104

Maryla Piotrowska, księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA