REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od pracownika, któremu pracodawca powierza służbowy laptop, można pobrać kaucję

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wydajemy pracownikom służbowe laptopy. Ostatnio jeden z pracowników porzucił pracę i nie zwrócił sprzętu. W związku z tym, że wyjechał z kraju, dochodzenie zwrotu komputera będzie dość trudne. Po tym przypadku szef zarządził, że od wszystkich pracowników, którym wydajemy laptopy, należy pobierać kaucję. Czy przepisy zezwalają pracodawcom na zabezpieczenie się w ten sposób?

RADA

REKLAMA

Przepisy nie regulują kwestii zabezpieczenia roszczeń pracodawcy za szkodę w powierzonym pracownikom mieniu przez pobieranie od nich kaucji. Należy jednak uznać, że pobieranie przez pracodawcę od pracowników kaucji w celu zabezpieczenia się na wypadek niezwrócenia przez pracowników wydanych laptopów jest niedopuszczalne.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Pracodawca zatrudniając pracownika na określonym stanowisku powierza mu różne narzędzia pracy. Tym samym oddaje określone rzeczy będące jego własnością w posiadanie pracownikowi z obowiązkiem zwrotu lub wyliczenia się. Pracownik wykonując pracę za pomocą narzędzi stanowiących wyposażenie stanowiska pracy, których dostarczenie należy do obowiązków pracodawcy, ma obowiązek ich zwrotu, a w przypadku wyrządzenia pracodawcy strat w powierzonym mieniu będzie podlegał odpowiedzialności materialnej.

Przepisy prawa pracy nie regulują problematyki przyjmowania przez pracodawcę kaucji z tytułu odszkodowania na poczet przyszłej szkody wyrządzonej przez pracownika. Kaucja stanowi zabezpieczenie roszczeń w przypadku niewłaściwego wykonania umowy i może być wykorzystana na pokrycie strat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak stanowią przepisy prawa, pracownik w przypadku wyrządzenia pracodawcy szkody w mieniu, które zostało mu powierzone z obowiązkiem zwrotu, odpowiada za szkodę powstałą w tym mieniu w pełnej wysokości, jeżeli nie wykaże, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a w szczególności wskutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków umożliwiających zabezpieczenie powierzonego mienia.

Pracodawca, któremu pracownik wyrządził szkodę, może dochodzić od pracownika na drodze sądowej wydania rzeczy będącej w posiadaniu pracownika, a w przypadku jej utraty - równowartości kwoty wartości tej rzeczy z tytułu odszkodowania.

REKLAMA

Nie będzie zatem słuszne pobieranie z góry od pracowników jakiejkolwiek sumy pieniężnej mogącej stanowić zabezpieczenie powstałej w przyszłości ewentualnej szkody, ponieważ dla pracownika może to być kłopotliwe lub wręcz niemożliwe, gdyż musiałby ograniczyć lub wręcz zrezygnować z zaspokajania życiowych potrzeb swoich i swojej rodziny.

W celu zabezpieczenia potencjalnych roszczeń związanych z odpowiedzialnością pracowników za utratę bądź zniszczenie powierzonego im mienia, w tym przypadku laptopa z obowiązkiem zwrotu, Państwa szef może zastosować inne zabezpieczenia.

Dość często spotykane w praktyce jest zabezpieczenie wekslowe. Jest ono najbardziej dogodnym dla pracodawcy sposobem zabezpieczenia jego ewentualnych roszczeń odszkodowawczych wobec pracownika. Dotyczy to przede wszystkim ewentualnych roszczeń odszkodowawczych skierowanych przeciwko pracownikowi, któremu powierzono mienie z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się.

Pracownik we własnym interesie powinien zadbać o to, aby wraz z podpisaniem weksla in blanco (jeżeli tego wymaga pracodawca) sporządzić na piśmie również porozumienie wekslowe (deklarację wekslową), w którym zostaną jasno określone okoliczności uprawniające pracodawcę do uzupełnienia weksla.

Należy pamiętać, że, co do zasady, suma wekslowa nie powinna być wyższa od wynikającej z zabezpieczenia wekslowego, a więc nie wyższa od realnej szkody, jaką pracodawca może ponieść w mieniu powierzonym pracownikowi.

Natomiast w sytuacji, kiedy pracownik porzucił pracę i nie rozliczył się z pracodawcą z powierzonego mu laptopa, Państwa szef w celu jego odzyskania powinien wezwać pracownika do jego zwrotu. W przypadku nierozliczenia się pracownika z powierzonego mu komputera, pracodawca może wystąpić do właściwego sądu pracy z roszczeniem o wydanie przez pracownika laptopa będącego w jego posiadaniu, a stanowiącego własność pracodawcy. Pracownik ten będzie odpowiadał za szkodę w mieniu pracodawcy w pełnej wysokości. Możliwość uwolnienia się przez niego od tej odpowiedzialności istnieje, jeżeli wykaże np., że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, np. dokonano kradzieży laptopa.

Zagrożenie

Do celów dowodowych pracodawca każdorazowo powinien sporządzać protokół przekazania pracownikowi danego narzędzia pracy.

Pracownik, który przywłaszczył sobie mienie pracodawcy, może również podlegać odpowiedzialności karnej.

• art. 124 Kodeksu pracy,

• art. 363 Kodeksu cywilnego,

• art. 284 § 2 Kodeksu karnego,

• art. 1, art. 9-10, art. 101-104 ustawy z 28 kwietnia 1936 r. - Prawo wekslowe (DzU nr 37, poz. 282).

Magdalena Opalińska

specjalista w zakresie prawa pracy

Orzecznictwo uzupełniające:

• Pokwitowanie przez pracownika sprzętu należy uznać za równoznaczne z jego powierzeniem pracownikowi. (Wyrok Sądu Najwyższego z 15 lipca 1985 r., IVPR 150/85)

• Pracownik, któremu powierzono mienie w sposób prawidłowy, ponosi odpowiedzialność materialną na podstawie art. 124 k.p., choćby nawet nie podpisał deklaracji o przyjęciu odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie. (Wyrok Sądu Najwyższego z 15 listopada 1985 r., IV PR 221/85, PiZS 1986/3/70)

• Pracownik może uwolnić się od odpowiedzialności za szkodę w mieniu powierzonym (art. 124 § 3 k.p.), jeżeli udowodni bądź wykaże z wysokim prawdopodobieństwem, że szkoda powstała na skutek zdarzeń od niego niezależnych. (Wyrok Sądu Najwyższego z 7 marca 2001r., I PKN 288/00, OSNP 2002/23/570)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA