REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ zmiany czasu i świąt na czas pracy pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wpływ zmiany czasu i świąt na czas pracy pracowników
Wpływ zmiany czasu i świąt na czas pracy pracowników
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W związku z tym, że zmieniamy czas z letniego na zimowy, końcówka października to czas, gdy przekręcamy zegarki o godzinę do tyłu. Natomiast w listopadzie tego roku będziemy mieć dodatkowo dwa „długie” weekendy, z uwagi na przypadające w tym miesiącu Święto Wszystkich Świętych i Narodowy Dzień Niepodległości. Jak te zdarzenia wpływają na czas pracy pracowników?

Zmiana czasu z letniego na zimowy jest konsekwencją obowiązujących przepisów prawnych, na które ani przedsiębiorca, ani jego pracownik nie mają wpływu. „Cofnięcie” zegara z 3:00 na 2:00 w nocy, które w tym roku nastąpi 30 października, zwiększy wynagrodzenie pracownika zatrudnionego w tym czasie na noc.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepracowanie 9 zamiast 8 godzin wiąże się z koniecznością zrekompensowania tej jednej godziny. Nieważne, jakiego systemu czasu pracy używamy w naszej firmie (dobowego, równoważonego) – za godziny przekraczające normy pracy pracownikowi mamy obowiązek wypłacić 100-proc. dodatek (poza normalną pensją) lub udzielić czasu wolnego. Jeśli oddajemy tę lukę w postaci wolnego czasu, rekompensata wynosi 1 godzinę, gdy to pracownik wskazuje termin odbioru, lub 1,5 godziny, kiedy wyznacza go szef.

Jakie wynagrodzenie za pracę w nocy podczas zmiany czasu

Do pracy na Wszystkich Świętych

REKLAMA

Zgodnie z Kodeksem Pracy dni wolne od pracy to niedziele i święta, w tym również oczywiście święta przypadające w niedzielę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektórzy mimo to mogą pracować w niedziele i święta – odnosi się to przede wszystkim do tzw. prac koniecznych, których codziennie potrzebują ludzie. Zgodnie z art. 15110 Kodeksu Pracy do m.in. pracowników z transportu i komunikacji, wszelkich służb ratowniczych, zatrudnionych przy niezbędnych remontach, awariach do usunięcia, w domach dziecka, hotelach czy restauracjach.

A co, jeśli nasz kontrahent to firma zagraniczna, w której 1 listopada nie jest dniem wolnym (a tak jest np. w niektórych landach niemieckich) i w której 1 listopada składane są zamówienia? W takim wypadku jest możliwość wskazania pracownika, który będzie w tym czasie obsługiwał skrzynkę pocztową, telefon czy faks.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (PDF)

Do pracy w listopadowe, wolne do pracy dni mogą też pójść etatowcy, którzy w ramach stosunku pracy świadczą usługi z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub urządzeń telekomunikacyjnych w rozumieniu przepisów prawa telekomunikacyjnego, odbieranych poza terytorium Polski, jeżeli zgodnie z przepisami obowiązującymi odbiorcę usługi, „nasze” wolne dni są u niego dniami pracy. Odnosi się to również do pracowników, którzy zapewniają możliwość świadczenia takich transgranicznych usług. Wszystko w imię umożliwienia pracy na rynku światowym, gdzie mamy do czynienia z innymi strefami czasowymi, różnymi dla każdego państwa świętami narodowymi, czy specyficznym rozkładem pracy, np. praca od niedzieli do czwartku firm w Dubaju.

W powyższych przypadkach za pracę 1 i 11 listopada br. pracodawca ma obowiązek „oddać” inny dzień pracy jako dzień wolny. Za święta listopadowe, wypadające odpowiednio we wtorek i w piątek, dzień wolny należy zapewnić w ciągu okresu rozliczeniowego.

Obowiązek potwierdzenia podstawowych ustaleń umowy o pracę

Handel wyróżniony

Warto też pamiętać, że Kodeks Pracy wyróżnia pracowników z placówek handlowych. Przedsiębiorcy-handlowcy mogą pracować w święta sami (jako właściciele), może ich też wspierać rodzina oraz osoby zatrudnione na zleceniu lub na umowie o dzieło, ale dla pracowników obowiązuje zakaz pracy (art. 1519a Kodeksu Pracy). A co to oznacza? Właściciel np. osiedlowego sklepiku, który nie zwolnił pracownika od pracy w tych dniach, może dostać karę grzywny w wysokości od 1 000 do 30 000 zł. Choć przepis o niedozwolonej pracy w święta w handlu skończył wczoraj 9 lat, pracodawcy, zwłaszcza ci mniejsi, nadal go naruszają.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zobacz także: Kadry

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paradoks: Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły. Co będzie dalej?

Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły, na przekór narracji płynącej z rynku złota i innych metali szlachetnych, których rajd miałby być wyrazem spadającego zaufania do dolara, obligacji i całego systemu fiducjarnego. Czy można pogodzić dwa trendy o przeciwnym charakterze? Na to pytanie, w cotygodniowym komentarzu Catalyst odpowiada Emil Szweda (Obligacje.pl).

Skarbówka wchodzi na nasze konta i sprawdza transakcje bez nakazu jak się fiskusowi tylko podoba: STIR, DAC7 – warto wiedzieć, co to jest i jak działa

Fiskus ma prawo do prowadzenia kontroli kont bankowych. Dotyczy to osób prywatnych oraz przedsiębiorców i firm. Dla sprawdzenia historii transakcji na koncie bankowym nie musi być prowadzone przeciwko nam żadne postępowanie ani wszczęta kontrola. Skarbówce wystarczy samo podejrzenie popełnienia wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, aby sięgnąć do banku po informacje o dokonywanych przez nas transakcjach. Poza tym zautomatyzowane systemy same badają na bieżąco historię bankową naszych kont i wyłapują transakcje podejrzane.

Firmowe to firmowe. Dlaczego warto oddzielić finanse prywatne od firmowych. Cztery konta, które dają przedsiębiorcy spokój

Właściciele małych firm często powtarzają: „to przecież wszystko moje pieniądze”. I rzeczywiście – formalnie tak jest. Ale kiedy pieniądze są wspólne, problemy finansowe też robią się wspólne. Dopóki na koncie jest płynność, granica między finansami firmowymi a prywatnymi wydaje się niewidoczna. Ale wystarczy większy wydatek, spadek sprzedaży albo poślizg w płatnościach od klientów – i zaczyna się chaos. Nie w dokumentach – w codziennym zarządzaniu.

Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

REKLAMA

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie będą trafiały do KSeF. Czy to oznacza, że wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

Darowizna samochodu żonie po wycofaniu z firmy. Czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

REKLAMA

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA