REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ zmiany czasu i świąt na czas pracy pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wpływ zmiany czasu i świąt na czas pracy pracowników
Wpływ zmiany czasu i świąt na czas pracy pracowników
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W związku z tym, że zmieniamy czas z letniego na zimowy, końcówka października to czas, gdy przekręcamy zegarki o godzinę do tyłu. Natomiast w listopadzie tego roku będziemy mieć dodatkowo dwa „długie” weekendy, z uwagi na przypadające w tym miesiącu Święto Wszystkich Świętych i Narodowy Dzień Niepodległości. Jak te zdarzenia wpływają na czas pracy pracowników?

Zmiana czasu z letniego na zimowy jest konsekwencją obowiązujących przepisów prawnych, na które ani przedsiębiorca, ani jego pracownik nie mają wpływu. „Cofnięcie” zegara z 3:00 na 2:00 w nocy, które w tym roku nastąpi 30 października, zwiększy wynagrodzenie pracownika zatrudnionego w tym czasie na noc.

REKLAMA

Autopromocja

Przepracowanie 9 zamiast 8 godzin wiąże się z koniecznością zrekompensowania tej jednej godziny. Nieważne, jakiego systemu czasu pracy używamy w naszej firmie (dobowego, równoważonego) – za godziny przekraczające normy pracy pracownikowi mamy obowiązek wypłacić 100-proc. dodatek (poza normalną pensją) lub udzielić czasu wolnego. Jeśli oddajemy tę lukę w postaci wolnego czasu, rekompensata wynosi 1 godzinę, gdy to pracownik wskazuje termin odbioru, lub 1,5 godziny, kiedy wyznacza go szef.

Jakie wynagrodzenie za pracę w nocy podczas zmiany czasu

Do pracy na Wszystkich Świętych

Zgodnie z Kodeksem Pracy dni wolne od pracy to niedziele i święta, w tym również oczywiście święta przypadające w niedzielę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Niektórzy mimo to mogą pracować w niedziele i święta – odnosi się to przede wszystkim do tzw. prac koniecznych, których codziennie potrzebują ludzie. Zgodnie z art. 15110 Kodeksu Pracy do m.in. pracowników z transportu i komunikacji, wszelkich służb ratowniczych, zatrudnionych przy niezbędnych remontach, awariach do usunięcia, w domach dziecka, hotelach czy restauracjach.

A co, jeśli nasz kontrahent to firma zagraniczna, w której 1 listopada nie jest dniem wolnym (a tak jest np. w niektórych landach niemieckich) i w której 1 listopada składane są zamówienia? W takim wypadku jest możliwość wskazania pracownika, który będzie w tym czasie obsługiwał skrzynkę pocztową, telefon czy faks.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (PDF)

Do pracy w listopadowe, wolne do pracy dni mogą też pójść etatowcy, którzy w ramach stosunku pracy świadczą usługi z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub urządzeń telekomunikacyjnych w rozumieniu przepisów prawa telekomunikacyjnego, odbieranych poza terytorium Polski, jeżeli zgodnie z przepisami obowiązującymi odbiorcę usługi, „nasze” wolne dni są u niego dniami pracy. Odnosi się to również do pracowników, którzy zapewniają możliwość świadczenia takich transgranicznych usług. Wszystko w imię umożliwienia pracy na rynku światowym, gdzie mamy do czynienia z innymi strefami czasowymi, różnymi dla każdego państwa świętami narodowymi, czy specyficznym rozkładem pracy, np. praca od niedzieli do czwartku firm w Dubaju.

W powyższych przypadkach za pracę 1 i 11 listopada br. pracodawca ma obowiązek „oddać” inny dzień pracy jako dzień wolny. Za święta listopadowe, wypadające odpowiednio we wtorek i w piątek, dzień wolny należy zapewnić w ciągu okresu rozliczeniowego.

Obowiązek potwierdzenia podstawowych ustaleń umowy o pracę

Handel wyróżniony

Warto też pamiętać, że Kodeks Pracy wyróżnia pracowników z placówek handlowych. Przedsiębiorcy-handlowcy mogą pracować w święta sami (jako właściciele), może ich też wspierać rodzina oraz osoby zatrudnione na zleceniu lub na umowie o dzieło, ale dla pracowników obowiązuje zakaz pracy (art. 1519a Kodeksu Pracy). A co to oznacza? Właściciel np. osiedlowego sklepiku, który nie zwolnił pracownika od pracy w tych dniach, może dostać karę grzywny w wysokości od 1 000 do 30 000 zł. Choć przepis o niedozwolonej pracy w święta w handlu skończył wczoraj 9 lat, pracodawcy, zwłaszcza ci mniejsi, nadal go naruszają.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zobacz także: Kadry

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA