REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ zmiany czasu i świąt na czas pracy pracowników

Wpływ zmiany czasu i świąt na czas pracy pracowników
Wpływ zmiany czasu i świąt na czas pracy pracowników
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W związku z tym, że zmieniamy czas z letniego na zimowy, końcówka października to czas, gdy przekręcamy zegarki o godzinę do tyłu. Natomiast w listopadzie tego roku będziemy mieć dodatkowo dwa „długie” weekendy, z uwagi na przypadające w tym miesiącu Święto Wszystkich Świętych i Narodowy Dzień Niepodległości. Jak te zdarzenia wpływają na czas pracy pracowników?

Zmiana czasu z letniego na zimowy jest konsekwencją obowiązujących przepisów prawnych, na które ani przedsiębiorca, ani jego pracownik nie mają wpływu. „Cofnięcie” zegara z 3:00 na 2:00 w nocy, które w tym roku nastąpi 30 października, zwiększy wynagrodzenie pracownika zatrudnionego w tym czasie na noc.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepracowanie 9 zamiast 8 godzin wiąże się z koniecznością zrekompensowania tej jednej godziny. Nieważne, jakiego systemu czasu pracy używamy w naszej firmie (dobowego, równoważonego) – za godziny przekraczające normy pracy pracownikowi mamy obowiązek wypłacić 100-proc. dodatek (poza normalną pensją) lub udzielić czasu wolnego. Jeśli oddajemy tę lukę w postaci wolnego czasu, rekompensata wynosi 1 godzinę, gdy to pracownik wskazuje termin odbioru, lub 1,5 godziny, kiedy wyznacza go szef.

Jakie wynagrodzenie za pracę w nocy podczas zmiany czasu

Do pracy na Wszystkich Świętych

REKLAMA

Zgodnie z Kodeksem Pracy dni wolne od pracy to niedziele i święta, w tym również oczywiście święta przypadające w niedzielę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektórzy mimo to mogą pracować w niedziele i święta – odnosi się to przede wszystkim do tzw. prac koniecznych, których codziennie potrzebują ludzie. Zgodnie z art. 15110 Kodeksu Pracy do m.in. pracowników z transportu i komunikacji, wszelkich służb ratowniczych, zatrudnionych przy niezbędnych remontach, awariach do usunięcia, w domach dziecka, hotelach czy restauracjach.

A co, jeśli nasz kontrahent to firma zagraniczna, w której 1 listopada nie jest dniem wolnym (a tak jest np. w niektórych landach niemieckich) i w której 1 listopada składane są zamówienia? W takim wypadku jest możliwość wskazania pracownika, który będzie w tym czasie obsługiwał skrzynkę pocztową, telefon czy faks.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (PDF)

Do pracy w listopadowe, wolne do pracy dni mogą też pójść etatowcy, którzy w ramach stosunku pracy świadczą usługi z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub urządzeń telekomunikacyjnych w rozumieniu przepisów prawa telekomunikacyjnego, odbieranych poza terytorium Polski, jeżeli zgodnie z przepisami obowiązującymi odbiorcę usługi, „nasze” wolne dni są u niego dniami pracy. Odnosi się to również do pracowników, którzy zapewniają możliwość świadczenia takich transgranicznych usług. Wszystko w imię umożliwienia pracy na rynku światowym, gdzie mamy do czynienia z innymi strefami czasowymi, różnymi dla każdego państwa świętami narodowymi, czy specyficznym rozkładem pracy, np. praca od niedzieli do czwartku firm w Dubaju.

W powyższych przypadkach za pracę 1 i 11 listopada br. pracodawca ma obowiązek „oddać” inny dzień pracy jako dzień wolny. Za święta listopadowe, wypadające odpowiednio we wtorek i w piątek, dzień wolny należy zapewnić w ciągu okresu rozliczeniowego.

Obowiązek potwierdzenia podstawowych ustaleń umowy o pracę

Handel wyróżniony

Warto też pamiętać, że Kodeks Pracy wyróżnia pracowników z placówek handlowych. Przedsiębiorcy-handlowcy mogą pracować w święta sami (jako właściciele), może ich też wspierać rodzina oraz osoby zatrudnione na zleceniu lub na umowie o dzieło, ale dla pracowników obowiązuje zakaz pracy (art. 1519a Kodeksu Pracy). A co to oznacza? Właściciel np. osiedlowego sklepiku, który nie zwolnił pracownika od pracy w tych dniach, może dostać karę grzywny w wysokości od 1 000 do 30 000 zł. Choć przepis o niedozwolonej pracy w święta w handlu skończył wczoraj 9 lat, pracodawcy, zwłaszcza ci mniejsi, nadal go naruszają.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zobacz także: Kadry

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA