Jak podpisać elektroniczne zwolnienie lekarskie (e-ZLA) – bezpłatny certyfikat z ZUS dla lekarzy
REKLAMA
REKLAMA
Na portalu Platformy Usług Elektronicznych ZUS od 1 stycznia 2016 r. lekarze mogą wystawiać i wysłać do ZUS elektroniczne zwolnienia lekarskie. Mogą do tego używać również aplikacji gabinetowej, z której korzystają w placówkach zdrowia – oczywiście jeśli aplikacja ma taką funkcję.
REKLAMA
E-ZLA trzeba podpisać elektronicznie. Dotychczas można było to zrobić za pomocą profilu zaufanego ePUAP bądź podpisu kwalifikowanego. Od grudnia udostępniliśmy nowe rozwiązanie, które ułatwi wystawianie elektronicznych zwolnień lekarskich. Jest nim bezpłatny certyfikat z ZUS. Nasze rozwiązanie uzyskało pozytywną opinię środowiska lekarskiego i było testowane wspólnie z lekarzami.
Jakie zalety ma certyfikat z ZUS
Certyfikat z ZUS jest ważny przez 5 lat – po upływie tego okresu można wnioskować o jego ponowne wydanie. Lekarz może podpisać certyfikatem z ZUS nie tylko e-ZLA, ale również kilka innych dokumentów:
- ZUS FZLA (wniosek w sprawie upoważnienia do wystawiania zaświadczeń lekarskich),
- AZLA (anulowanie zwolnienia),
- UZLA (unieważnienie pobranych wcześniej numerów – pustych druków ZLA do wypełniania w razie braku możliwości wystawiania elektronicznego),
- ZUS PR-4 (wniosek o rehabilitację leczniczą w ramach prewencji rentowej ZUS).
Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry
Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami
Jak uzyskać certyfikat z ZUS
Jeżeli lekarz chce korzystać z certyfikatu z ZUS, musi mieć profil na portalu PUE ZUS. Jego założenie i potwierdzenie jest proste i nie zabiera wiele czasu. Najpierw trzeba się zarejestrować, a następnie potwierdzić swoją tożsamość.
Lekarz może wysłać wniosek o certyfikat na portalu PUE ZUS. Otrzyma go w ciąg kilku minut. Aby podpisać e-ZLA (i inne dokumenty) tym certyfikatem, trzeba podać hasło. Lekarz sam je sobie ustala. Rozwiązanie jest bardzo proste. Aby korzystać z takiego certyfikatu, nie jest potrzebny informatyk, a samo podpisanie zwolnienia jest bardzo szybkie.
Certyfikat pobiera się z portalu PUE ZUS tylko raz. Można go zachować w komputerze lub przenieść na nośnik zewnętrzny (np. pendrive).
Aby podpisywać dokumenty certyfikatem z ZUS, musi być on dostępny na urządzeniu, na którym się je wystawia. Ten sam certyfikat można zainstalować na wszystkich urządzeniach, z których się korzysta.
Prezentacja - Certyfikat z ZUS dla lekarza nowa metoda podpisywania e –ZLA i innych dokumentów (plik pdf 1,3 MB).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat