Działalność gospodarcza i praca na umowie zlecenia - składki ZUS
REKLAMA
REKLAMA
Umowa zlecenie a przedmiot prowadzonej działalności
Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą jednocześnie wykonywać umowy zlecenie:
REKLAMA
- w ramach działalności, rozliczając je jako przychód z działalności
- osobno, rozliczając je poza działalnością.
Jeśli czynności świadczone w ramach umowy zlecenie mają taki sam charakter jak te, które przedsiębiorca wykonuje w ramach działalności gospodarczej (kody PKD), to przychód z tego zlecenia należy uznać jako przychód z działalności gospodarczej i wystawić fakturę dla kontrahenta.
Jeśli jednak charakter czynności świadczonych w ramach umowy zlecenie nie pokrywa się z charakterem działalności gospodarczej, to przychód z umowy zlecenie można rozliczać jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, czyli poza działalnością gospodarczą.
Jeśli przedmiot działalności wykonywanej w ramach umowy zlecenia pokrywa się z przedmiotem działalności gospodarczej, ale umowa zlecenie została podpisana przed założeniem działalności gospodarczej, to przychód z umowy zlecenie również może być rozliczany jako przychód z działalności wykonywanej osobiście.
W razie wątpliwości podatkowych przedsiębiorca może wystąpić o indywidualną interpretację podatkową.
Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń
Działalność gospodarcza i umowa zlecenie a ZUS
Umowa zlecenie wykonywana w ramach prowadzonej działalności nie jest traktowana przez ZUS jako odrębny tytuł do ubezpieczeń. W takiej sytuacji składki opłaca się jedynie z tytułu prowadzonej działalności, nie trzeba też odprowadzać składki zdrowotnej z umowy zlecenie.
REKLAMA
W sytuacji gdy działalność gospodarcza i zlecenie są wykonywane osobno, ZUS może wymagać oskładkowania obu tych tytułów. Taka sytuacja może się zdarzyć, gdy łączny przychód z obu tytułów nie przekracza kwoty 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (czyli 2557,80 zł w 2017 r.), które stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia.
Warto pamiętać, że ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne zarówno dla przedsiębiorców, jak i osób wykonujących umowę zlecenie. Ubezpieczenie zdrowotne należy natomiast opłacać obowiązkowo z obydwu tytułów.
Mały ZUS i oddzielna umowa zlecenie
Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne dotyczy wszystkich umów i tytułów ubezpieczeń do momentu osiągnięcia łącznego przychodu w wysokości co najmniej 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
U osób opłacających „mały” ZUS minimalna podstawa wymiaru składek wynosi 30% minimalnego wynagrodzenia. W związku z tym zarówno działalność gospodarcza jak i wszytkie dodatkowe umowy zlecenie będą podlegały obowiązkowemu oskładkowaniu do momentu osiągnięcia przychodu w wysokości co najmniej 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Po przekroczeniu tego limitu, kolejne tytuły nie będą powodowały takiego obowiązku.
Duży ZUS i oddzielna umowa zlecenie
Jeżeli wynagrodzenie ze zlecenia jest mniejsze niż minimalna podstawa wymiaru składek z działalności obowiązująca przedsiębiorcę płacącego „duży” ZUS (czyli mniejsze niż 2.557,80 zł – w 2017 r.), to wówczas przedsiębiorca opłaca składki z działalności gospodarczej, a także składkę zdrowotną z tytułu zlecenia, która jest obowiązkowa. Przedsiębiorca może, ale nie musi, zgłosić się dodatkowo do zleceniodawcy do dobrowolnego ubezpieczenia emerytalno-rentowego z racji wykonywanego zlecenia.
Jeżeli natomiast wysokość przychodu uzyskiwanego z tytułu wykonywanej umowy zlecenie jest większa, to przedsiębiorca może samodzielnie wybrać podstawę do składek ubezpieczeń społecznych i opłacać składki z umowy zlecenia zamiast z działalności gospodarczej. Nadal jednak trzeba będzie pamiętać o opłacaniu ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu działalności.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat