REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność gospodarcza i praca na umowie zlecenia - składki ZUS

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Działalność gospodarcza i praca na umowie zlecenia - składki ZUS
Działalność gospodarcza i praca na umowie zlecenia - składki ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej i jednoczesne wykonywanie umowy zlecenia może być, ale nie musi, traktowane przez ZUS jako odrębny tytuł do ubezpieczeń.

Umowa zlecenie a przedmiot prowadzonej działalności

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą jednocześnie wykonywać umowy zlecenie:

REKLAMA

Autopromocja
  • w ramach działalności, rozliczając je jako przychód z działalności
  • osobno, rozliczając je poza działalnością.

Jeśli czynności świadczone w ramach umowy zlecenie mają taki sam charakter jak te, które przedsiębiorca wykonuje w ramach działalności gospodarczej (kody PKD), to przychód z tego zlecenia należy uznać jako przychód z działalności gospodarczej i wystawić fakturę dla kontrahenta.

Jeśli jednak charakter czynności świadczonych w ramach umowy zlecenie nie pokrywa się z charakterem działalności gospodarczej, to przychód z umowy zlecenie można rozliczać jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, czyli poza działalnością gospodarczą.

Jeśli przedmiot działalności wykonywanej w ramach umowy zlecenia pokrywa się z przedmiotem działalności gospodarczej, ale umowa zlecenie została podpisana przed założeniem działalności gospodarczej, to przychód z umowy zlecenie również może być rozliczany jako przychód z działalności wykonywanej osobiście.

W razie wątpliwości podatkowych przedsiębiorca może wystąpić o indywidualną interpretację podatkową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Działalność gospodarcza i umowa zlecenie a ZUS

Umowa zlecenie wykonywana w ramach prowadzonej działalności nie jest traktowana przez ZUS jako odrębny tytuł do ubezpieczeń. W takiej sytuacji składki opłaca się jedynie z tytułu prowadzonej działalności, nie trzeba też odprowadzać składki zdrowotnej z umowy zlecenie.

REKLAMA

W sytuacji gdy działalność gospodarcza i zlecenie są wykonywane osobno, ZUS może wymagać oskładkowania obu tych tytułów. Taka sytuacja może się zdarzyć, gdy łączny przychód z obu tytułów nie przekracza kwoty 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (czyli 2557,80 zł w 2017 r.), które stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia.

Warto pamiętać, że ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne zarówno dla przedsiębiorców, jak i osób wykonujących umowę zlecenie. Ubezpieczenie zdrowotne należy natomiast opłacać obowiązkowo z obydwu tytułów.

Serwis Kadry

Mały ZUS i oddzielna umowa zlecenie

Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne dotyczy wszystkich umów i tytułów ubezpieczeń do momentu osiągnięcia łącznego przychodu w wysokości co najmniej 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

U osób opłacających „mały” ZUS minimalna podstawa wymiaru składek wynosi 30% minimalnego wynagrodzenia. W związku z tym zarówno działalność gospodarcza jak i wszytkie dodatkowe umowy zlecenie będą podlegały obowiązkowemu oskładkowaniu do momentu osiągnięcia przychodu w wysokości co najmniej 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Po przekroczeniu tego limitu, kolejne tytuły nie będą powodowały takiego obowiązku.


Duży ZUS i oddzielna umowa zlecenie

Jeżeli wynagrodzenie ze zlecenia jest mniejsze niż minimalna podstawa wymiaru składek z działalności obowiązująca przedsiębiorcę płacącego „duży” ZUS (czyli mniejsze niż 2.557,80 zł – w 2017 r.), to wówczas przedsiębiorca opłaca składki z działalności gospodarczej, a także składkę zdrowotną z tytułu zlecenia, która jest obowiązkowa. Przedsiębiorca może, ale nie musi, zgłosić się dodatkowo do zleceniodawcy do dobrowolnego ubezpieczenia emerytalno-rentowego z racji wykonywanego zlecenia.

Jeżeli natomiast wysokość przychodu uzyskiwanego z tytułu wykonywanej umowy zlecenie jest większa, to przedsiębiorca może samodzielnie wybrać podstawę do składek ubezpieczeń społecznych i opłacać składki z umowy zlecenia zamiast z działalności gospodarczej. Nadal jednak trzeba będzie pamiętać o opłacaniu ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu działalności.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA