REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicze plany kapitałowe (PPK) – nowe obowiązki pracodawców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pracownicze plany kapitałowe – nowe obowiązki pracodawców /Fotolia
Pracownicze plany kapitałowe – nowe obowiązki pracodawców /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o pracowniczych planach kapitałowych weszła w życie z dniem 1 stycznia 2019 r. i stopniowo, po okresie przejściowym, będzie obejmować kolejne grupy zatrudniających. PPK to system odkładania środków finansowych na przyszłe potrzeby pracownika po ukończeniu przez niego 60 roku życia. W systemie tym aktywnie ma uczestniczyć pracodawca. Obowiązek stosowania pracowniczych planów kapitałowych będzie nakładany na pracodawców stopniowo, w zależności od liczby zatrudnionych pracowników.

Wspólne finansowanie wpłat na PPK – przez pracownika i pracodawcę

Wysokość wpłaty na PPK będzie ustalona procentowo na określonym, minimalnym poziomie, ale kwota ta może ulec podwyższeniu do górnego limitu, którego wysokość będzie różna dla pracownika i pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość wpłat finansowanych przez pracownika:

- wpłata podstawowa w wysokości minimalnej wynosi 2% wartości wynagrodzenia uczestnika PPK,

- wpłata dodatkowa w wysokości maksymalnie do 2% wartości wynagrodzenia uczestnika PPK.

REKLAMA

Wysokość wpłat finansowanych przez pracodawcę:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wpłata podstawowa w wysokości minimalnej wynosi 1,5% wartości wynagrodzenia uczestnika PPK,

- wpłata dodatkowa w wysokości maksymalnie do 2,5% wartości wynagrodzenia uczestnika PPK.

Zobacz kalkulator: Pracownicze plany kapitałowe (PPK)

Uwaga!
W przypadku gdy wynagrodzenie pracownika osiągane z różnych źródeł w danym miesiącu będzie niższe niż 1,2 krotność minimalnego wynagrodzenia, wpłata podstawowa po stronie pracownika będzie mogła ulec obniżeniu do wysokości 0,5% podstawy wymiaru składek.

Podstawą naliczenia PPK będzie podstawa wymiaru składek

Wpłata na PPK będzie wyliczona w oparciu o przyjętą wysokość stopy procentowej oraz wysokość wynagrodzenia brutto pracownika stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Oznacza to, że składniki wynagrodzenia takie jak np. diety, będące przychodem zwolnionym z oskładkowania, nie będą stanowiły podstawy do naliczenia PPK.

Uwaga!
Wpłaty na PPK finansowane przez pracodawcę będą zwolnione ze składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe i będą dla pracodawcy stanowić koszt uzyskania przychodu, z wyjątkiem wpłat odprowadzonych od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu.
Wpłaty na PPK finansowane przez pracownika będą potrącane z wynagrodzenia po jego opodatkowaniu.
Wpłata pracodawcy na rzecz pracownika będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym, którego ciężar poniesie pracownik.

Obowiązki pracodawcy

Obowiązkiem pracodawcy będzie przygotowanie dokumentacji i systemu, który zgodnie z wdrażanymi przepisami umożliwi realizację programu pracowniczych planów kapitałowych. Działania, które muszą zostać podjęte przez pracodawcę, obejmą przede wszystkim:

• przygotowanie umowy o zarządzanie PPK,

• dokonanie wyboru (w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub reprezentacją osób zatrudnionych) instytucji finansowej, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK,

• dostosowanie systemu kadrowo-płacowego do naliczania wpłat na PPK,

• obliczanie i dokonywanie wpłat do PPK zarówno po stronie pracodawcy jak i zatrudnionego.

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników

Decyduje wola pracownika

Dla osób zatrudnionych PPK jest programem dobrowolnym. Pracownicy w wieku od 19 do 55 lat zostaną zapisani do PPK automatycznie, ale będą mogli podjąć decyzję o odstąpieniu od uczestnictwa w programie składając oświadczenie o rezygnacji. Pracodawca zatrudniający co najmniej jedną osobę deklarującą chęć uczestnictwa w PPK będzie zobowiązany do realizacji programu.

W przypadku gdy pracownik będzie chciał skorzystać z PPK wpłata podstawowa będzie obowiązkowa dla pracownika i pracodawcy. Natomiast deklaracja o wpłatach wyższych niż podstawowe jest dobrowolna dla obu stron.


Jakich podatników i od kiedy obejmie zmiana

Obowiązek zawierania umów o zarządzanie PPK będzie nakładany na pracodawców stopniowo, w zależności od liczby zatrudnionych pracowników. W pierwszej kolejności będą to duże firmy.

Umowę stosuje się od:

Liczba zatrudnionych osób:

od 1 lipca 2019 r.

przedsiębiorcy zatrudniający co najmniej 250 osób według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r.

od 1 stycznia 2020 r.

przedsiębiorcy zatrudniający co najmniej 50 osób według stanu na dzień 30 czerwca 2019 r.

od 1 lipca 2020 r.

przedsiębiorcy zatrudniający co najmniej 20 osób według stanu na dzień 31 grudnia 2019 r.

od 1 stycznia 2021 r.

pozostałe podmioty zatrudniające

Na zawarcie umowy o prowadzenie PPK jest czas do 10 dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy od dnia wykazanego w powyższej tabeli, a zawarcie umowy o zarządzanie PPK musi nastąpić nie później niż 10 dni roboczych przed upływem terminu zawarcia umowy o prowadzenie PPK.

Wyjątek

Podmioty zatrudniające, należące do jednej grupy kapitałowej są uprawnione do zawierania umów o zarządzanie i umów o prowadzenie PPK w terminie, w którym ustawa ma zastosowanie w stosunku do podmiotu, który zatrudnia największą liczbę osób zatrudnionych w tej grupie kapitałowej.

Umowa o zarządzanie PPK będzie umową pomiędzy podmiotem zatrudniającym a wybraną instytucją finansową.

Umowa o prowadzenie PPK będzie umową pomiędzy instytucja finansową, z którą została zawarta umowa o zarządzanie PPK oraz zatrudnionym, ale będzie zawierana w imieniu zatrudnionego przez podmiot zatrudniający.

Sage

Sage sp. z o.o
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA