REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płaca minimalna w 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Płaca minimalna w 2020 r. /fot. Shutterstock
Płaca minimalna w 2020 r. /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Płaca minimalna to prawnie ustalony najniższy dopuszczalny poziom wynagrodzenia, określający stawkę za pracę godzinową oraz stawkę za pracę w określonym wymiarze czasu - najczęściej pensja miesięczna. W Polsce minimalne wynagrodzenie ustalane jest corocznie na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Wzrost wynagrodzeń w 2020 r.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r., od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje podwyżka wynagrodzenia za pracę czy stawek godzinowych. Jest to bardzo istotne dla tych osób, które wykonują najmniej opłacane zawody, ponieważ oznacza to wzrost ich wynagrodzenia.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Dla przypomnienia, w 2019 roku minimalne wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę wynosiło 2250 zł, natomiast minimalna stawka godzinowa z tytułu umów cywilnoprawnych (umowa zlecenie, umowa o dzieło) - 14,70 zł. W 2020 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 2600 zł, co stanowi wzrost o 15,56 procent, natomiast minimalna stawka godzinowa - 17,00 zł.

W przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w niepełnym wymiarze czasu (3⁄4 lub 1⁄2 etatu), ich wynagrodzenie jest proporcjonalnie niższe. Zatem jeśli pracownik jest zatrudniony na 3⁄4 etatu, minimalne wynagrodzenie wyniesie 1950 zł brutto. Z kolei pracownik zatrudniony na 1⁄2 etatu - 1300 zł, a 1⁄4 etatu - 650 zł.

Minimalna płaca w 2020 roku - ile pracownik dostanie “na rękę”?

Jak obliczyć, ile będą wynosić zarobki netto w przypadku wynagrodzenia minimalnego z tytułu umowy o pracę?

Pierwszym krokiem jest ustalenie wynagrodzenia brutto. W tym przypadku wynosi ono 2600 zł (warto jednak wziąć pod uwagę to, że do wynagrodzenia brutto, poza wynagrodzeniem zasadniczym, wliczamy premie, dodatki, wynagrodzenie za nadgodziny czy urlop wypoczynkowy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy znamy wynagrodzenie brutto, obliczamy składkę na ubezpieczenia społeczne: emerytalną (9,76% podstawy wymiaru), rentową (1,5%) oraz chorobową (2,45%).

• 2600 zł x 9,76% = 253,76 zł

• 2600zł x 1,5% = 39zł

• 2600 zł x 2,45% = 63,7 zł

Razem: 356,46 zł

Kolejnym krokiem jest obliczenie wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne. Podstawę wymiaru stanowi wynagrodzenie brutto pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne: 2600 zł - 356,46 zł = 2243,54 zł

Obliczamy składkę na ubezpieczenie zdrowotne, która wynosi 9% podstawy wymiaru: 2243,54 zł x 9% = 201,92 zł

Następnie możemy przejść do obliczenia zaliczki na podatek dochodowy, której podstawą obliczenia jest przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu (dla osób pracujących w miejscu zamieszkania wynoszą one 250zł, dla tych, którzy pracują poza miejscem zamieszkania - 300 zł). Przychód to wynagrodzenie brutto pomniejszone o składkę na ubezpieczenie społeczne.

• Przychód: 2600 zł - 356,46 zł = 2243,54 zł

• Koszty uzyskania przychodu dla pracującego w miejscu zamieszkania: 250 zł

• Podstawa do obliczenia zaliczki na podatek dochodowy: 2243,54 zł - 250 zł = 1993,54 zł

• Podatek 17%: 1994zł x 17% = 338,98 zł

• Kwota zmniejszająca podatek: 43,76 zł

• Zaliczka na podatek dochodowy: 338,98 zł - 43,76 zł = 295,22 zł Od obliczonej zaliczki na podatek dochodowy odliczamy składkę zdrowotną - tym razem wg stawki 7,75%:

• 2243,54 zł x 7,75% = 173,87 zł

• 295,22 zł - 173,87 zł = 121,35

• Zaliczka na podatek dochodowy do pobrania: 121 zł

Na tym etapie można już obliczyć wynagrodzenie netto. Od wynagrodzenia brutto należy odjąć składki na ubezpieczenia społeczne ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy: 2600 zł - (338,98 zł + 201,93 zł + 121zł) = W takim wypadku wynagrodzenie netto wyniesie ok. 1938,09 zł.

Dla kogo wzrost płacy minimalnej jest niekorzystny? Koszty zatrudnienia pracownika.

Nikogo nie dziwi fakt, że pracownik otrzymuje “do ręki” z tytułu wynagrodzenia niższą kwotę niż ta, która widnieje na umowie. Trzeba jednak wspomnieć, że koszty zatrudnienia pracownika nie kończą się na wynagrodzeniu brutto. Pomiędzy rzeczywistymi kosztami zatrudnienia pracownika, a wynagrodzeniem brutto jest różnica, która wynika z faktu, że nie wszystkie składki są potrącane z wynagrodzenia brutto pracownika. Część tych kosztów ponosi pracodawca i z tego względu wzrost płacy minimalnej jest niekorzystny właśnie dla niego. Wynagrodzenie brutto jest zatem pewnego rodzaju punktem odniesienia, względem którego oblicza się koszty leżące po stronie pracownika jak i pracodawcy. Poza wynagrodzeniem brutto, do całkowitego kosztu zatrudnienia pracownika wliczamy również:

• ubezpieczenie emerytalne: 9,76%

• ubezpieczenie rentowe: 6,5%

• ubezpieczenie wypadkowe: 1,67%

• Fundusz Pracy: 2,45%

• FGŚP: 0,1%

Razem daje to 20,48%

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników

REKLAMA

Świadczy to o tym, że wraz ze wzrostem płacy minimalnej, będzie rósł koszt zatrudnienia pracownika ponoszony przez pracodawcę. Dla zobrazowania tego można porównać całkowity koszt zatrudnienia pracownika w 2019 roku, który wynosił 2710,81 zł, z całkowitym kosztem zatrudnienia obecnie, który w 2020 r. kształtuje się na poziomie 3 132,48 zł.

Różnica pomiędzy tymi kosztami wynosi 421,67 zł co pokazuje, że o ile dla pracownika jest to pozytywna zmiana, tak dla samego pracodawcy, pod względem ponoszonych kosztów, wzrost płacy minimalnej jest niekorzystny.

Meritum Biuro Rachunkowe

Meritum
Meritum jest nowoczesnym biurem rachunkowym, które zawsze stara się wyjść naprzeciw potrzebom klienta
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA