REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy trzeba zwracać koszty przejazdu pracownikowi, który w podróż służbową wyjechał wcześniej, niż powinien

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką samorządu terytorialnego. Pracownik został skierowany w podróż służbową na 2 dni. Jednak wyjechał 2 doby przed terminem, w którym miał zgodnie z poleceniem rozpocząć podróż służbową. Pojechał pociągiem z miasta, w którym mieszka. Takim samym środkiem transportu oraz z tej samej miejscowości miał jechać w podróż służbową w ramach delegacji. Czy w takiej sytuacji powinnam zwrócić pracownikowi koszty przejazdu? Jeśli tak, to na jakiej podstawie?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Zwrot kosztów podróży pracownikowi w takiej sytuacji przysługuje, gdyż faktycznie poniósł on koszty związane z dojazdem na miejsce docelowe podróży służbowej. Nie będzie jednak uprawniony do innych świadczeń „delegacyjnych” za czas poprzedzający godzinę wyjazdu wskazaną w poleceniu wyjazdu służbowego.

UZASADNIENIE

Sytuacje przedstawione w pytaniu występują stosunkowo często w praktyce. Pracownicy, jadąc do określonego miasta (do którego są delegowani), pozostają tam dłużej na weekend, rozpoczynają tam wykorzystywanie urlopu wypoczynkowego, a także - jak w sytuacji przedstawionej w pytaniu - jadą z różnych powodów wcześniej.

W takich przypadkach należy uznać, że zwrot kosztów samego przejazdu, chociaż nastąpił wcześniej, czyli przed datą wskazaną na poleceniu wyjazdu (lub później, jeżeli pracownik później wraca z delegacji), będzie przysługiwać. Pracownik pokonuje bowiem tę samą drogę, ponosi te same koszty, jakie poniósłby, udając się do danej miejscowości. Brak rozliczenia powodowałby sytuację, w której pracownik rzeczywiście odbywający delegację miałby niezwrócony koszt przejazdu w podróży służbowej, co z punktu widzenia przepisów dotyczących zwrotu kosztów delegacji byłoby niedopuszczalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ pracownik przedstawia bilety z inną (wcześniejszą) datą wyjazdu, niezbędne jest pobranie od niego oświadczenia, że wcześniejszy okres spędzony w danej miejscowości to „część prywatna” wyjazdu. Pracownikowi nie będą bowiem za ten czas (czas poprzedzający rozpoczęcie podróży służbowej wskazany na poleceniu wyjazdu) przysługiwały inne świadczenia delegacyjne (dieta, rozliczenie kosztów noclegu). Informacja ta uniemożliwi zarzucenie Państwu, że nieprawidłowo (zaniżając je) wypłaciliście pracownikowi świadczenia delegacyjne.

W przypadku korzystania z komunikacji publicznej zwrot kosztów przejazdu obejmuje cenę biletu, z uwzględnieniem przysługującej pracownikowi ulgi na dany środek transportu, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga ta przysługuje.

Podróżą służbową jest wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce pracy pracownika lub w której znajduje się siedziba pracodawcy. Podróżą służbową będzie zatem np. wyjazd pracownika z miejscowości, w której ma on stałe miejsce pracy, do miejscowości, w której znajduje się siedziba pracodawcy.

Polecenie udania się w delegację powinno zawierać podstawowe informacje związane z wyjazdem, m.in.:

• wskazanie miejsca rozpoczęcia podróży służbowej,

• określenie środka transportu ,

• wskazanie terminu wyjazdu,

• określenie czasu, w jakim delegacja ma trwać.

• art. 775 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - Dz.U. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288

• § 3-5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju - Dz.U. Nr 336, poz. 1990; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 226, poz. 1661

Marek Rotkiewicz

właściciel biura doradztwa prawno-kadrowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA