REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płacę minimalną dla kierowców wprowadza również Francja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Płacę minimalną dla kierowców wprowadza również Francja
Płacę minimalną dla kierowców wprowadza również Francja
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Już nie tylko Niemcy, ale także Francja chce płacy minimalnej dla kierowców. Niemiecki pomysł stosowania płacy minimalnej dla kierowców ciężarówek w tranzycie międzynarodowym szybko znalazł naśladowców. Swoją wersję MiLoGu przygotowuje już Francja, która w porównaniu z Niemcami nie tylko podwyższyła wysokość minimalnej stawki godzinowej, ale i wybiórczo ograniczyła konieczność jej stosowania. Czy również inne państwa pójdą w ślady Francji i Niemiec?

Niemiecki MiLoG – Mindestlohngesetz, czyli ustawa o płacy minimalnej, weszła w życie w dniu 1 stycznia 2015 r. Określono w niej wysokość stawki dot. wspomnianej płacy minimalnej,  która ma być nie mniejsza niż 8,50 euro brutto i obejmować wszystkich pracowników wykonujących pracę w Niemczech. Ustawodawca założył przy tym, że wskazana stawka godzinowa dotyczy nie tylko Niemców i obywateli innych krajów pracujących w RFN, ale także kierowców zatrudnionych w przedsiębiorstwach transportowych, realizujących przewozy po terytorium Niemiec. Oznacza to, że obowiązek naliczenia ustalonego (notabene wysokiego) wynagrodzenia, przeniesiony został także na właścicieli polskich firm transportowych, którzy korzystają z tranzytu przez terytorium Niemiec.

REKLAMA

Stała stawka płacy minimalnej w Niemczech od 2015 r.

Samo wprowadzenie MiLoG nie wzbudza kontrowersji. Wiele europejskich państw posiada analogiczne ustawy określające wysokość płacy minimalnej. Przedmiotem dyskusji jest jednak sama interpretacja ustawy, a w szczególności, rozszerzenie jej postanowień o pracowników niezatrudnionych na terenie Niemiec. To właśnie ta dyskusja, będąca efektem natychmiastowej reakcji europejskich rządów i przedsiębiorców transportowych sprawiła, że Niemcy zawiesiły stosowanie dyskusyjnego przepisu. Sprawę bada Komisja Europejska, która  ma za zadanie wyjaśnić, czy niemieckie przepisy i ich interpretacja są zgodne z unijnymi normami prawnymi. Stanowisko Komisji Europejskiej, powinno być znane do połowy maja, choć przewiduje się, że wyniki analizy podane zostaną do informacji jeszcze w kwietniu br. „(…) Komisja Europejska, na wniosek m.in. strony polskiej, wszczęła procedurę EU Pilot, która ma wyjaśnić zgodność przepisów niemieckich z prawem UE. Odpowiedź strony niemieckiej wpłynęła w dniu 3 marca br. i obecnie jest przedmiotem analiz odpowiednich służb w Komisji Europejskiej. Uruchamiając procedurę EU Pilot, KE zmierza zbadać nie tylko zgodność z unijnym prawem ustawy o płacy minimalnej, ale także fakt , czy akty wykonawcze stanowią proporcjonalną implementację tego prawa.” – deklarowała, w liście do polskich organizacji zrzeszających przedsiębiorstwa transportowe, minister infrastruktury i rozwoju, Maria Wasiak.

Płaca minimalna w Niemczech, a problemy polskich przewoźników

MiLoG po francusku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak już wcześniej wskazano, ścieżką wytyczoną przez rząd niemiecki podążyła również Francja. Opracowano tam projekt ustawy na rzecz rozwoju działalności i równości szans, czyli tzw. ustawę Macrona. Jej założeniem jest trwałe pobudzenie gospodarki francuskiej, m.in. poprzez wprowadzenie uproszczeń w prawie budowlanym czy ułatwieniu dostępu do kilku wolnych zawodów. Ustawa zawiera jednak protekcjonistyczne zapisy, dotyczące obszaru transportu drogowego, ponieważ w jej myśl, zagraniczni kierowcy znajdujący się na terenie Francji mają otrzymywać minimalne wynagrodzenie według stawki godzinowej 9,61 euro. W porównaniu do niemieckiego MiLoG, zapisy z Francji nie tylko narzucają wyższą płacę minimalną, ale nie mają również charakteru ogólnego. Wybiórczo jednak uderzają w branżę transportową. Zdaniem francuskiego rządu zaś, mają się one stać narzędziem walki z dumpingiem.

Wynagrodzenie minimalne w Polsce i w krajach UE

Proponowane przez Francję i Niemcy zmiany są nie tylko krzywdzące m.in. dla polskich przewoźników, ale są także sprzeczne z unijnym założeniem dot. wolności gospodarczej. Co więcej, zapędy obu rządów mogą wpłynąć na wprowadzenie podobnych działań w innych państwach wspólnoty, na co trafnie wskazują w swoim komunikacie Pracodawcy RP, cyt.: „Kwestia niemieckiej płacy minimalnej to swego rodzaju próba sił w Unii Europejskiej. Może ona mieć istotne znaczenie dla umacniania tendencji protekcjonistycznych. W sprawie dopuszczalności stosowania nowych przepisów Komisja Europejska prowadzi nadal postępowanie wyjaśniające. Jego wynik będzie z pewnością sygnałem dla kolejnych krajów – takich jak Francja, Belgia, Holandia czy Włochy. Decyzja Komisji albo ograniczy ich dążenia, albo zachęci je do dalszego protekcjonizmu. Niemiecka ustawa kieruje się bowiem zasadą terytorialności dla określania płacy minimalnej, niezależnie od modelu w jakim jest ona świadczona. Stoi to w sprzeczności ze swobodą przepływu usług w UE i ma wyraźnie na celu pogorszenie konkurencyjności firm przewozowych innych państw celem wyeliminowania ich z rynku. Jednocześnie jest to próba ingerencji w kompetencje krajów członkowskich, w których gestii pozostają kwestie umów o pracę, ich warunków i wynagrodzeń. Tymczasem konieczność gromadzenia oraz udostępniania instytucjom kontrolnym i sądom dokumentów dotyczących warunków zatrudnienia polskich kierowców oznacza przyznanie tym instytucjom zdolności do oceny stosunków pracy pomiędzy polskimi firmami a ich pracownikami.”

Portal Skarbiec.Biznajwiększy, niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Portal Skarbiec.Biz S.A.
Portal Skarbiec.Biz S.A. - największy w Polsce niezależny serwis o prawie, finansowaniu, gospodarce i rynku kapitałowym, który zachowuje pełną niezależność od banków, firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA