REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od materiałów wykorzystywanych do usługi budowlanej świadczonej w Niemczech

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Odliczenie VAT od materiałów wykorzystywanych do usługi budowlanej świadczonej w Niemczech
Odliczenie VAT od materiałów wykorzystywanych do usługi budowlanej świadczonej w Niemczech
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polskie firmy działające w branży budowlanej coraz częściej decydują się na podjęcie współpracy z podatnikami VAT z innych państw członkowskich (w zakresie świadczenia usług remontowo-budowlanych). Z uwagi na to, że ceny niektórych materiałów budowlanych w naszym kraju są niższe aniżeli w innych krajach UE, podatnicy nabywają towary na terenie Polski celem ich wykorzystania przy świadczeniu usług budowlanych za granicą. Pojawia się pytanie, czy podatnikom tym przysługuje prawo do odliczenia podatku wykazanego na fakturach zakupowych tychże materiałów?

W pierwszej kolejności wskazać należy, że zgodnie z art. 28 e ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości. Oznacza to, że miejsce świadczenia, a zarazem opodatkowania usług, wyznacza położenie nieruchomości, na której dana usługa jest świadczona.

REKLAMA

Autopromocja

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Z powyższego wynika, że świadczenie przez polskich podatników usług remontowo-budowlanych na nieruchomościach położonych poza terytorium naszego kraju nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. A zatem, w przypadku świadczenia usługi remontowo-budowlanej na nieruchomości położonej w Niemczech na rzecz podatnika z tego państwa, obowiązek naliczenia i rozliczenia podatku VAT spoczywa na kontrahencie niemieckim.

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku świadczenia usługi remontowej bądź budowlanej na nieruchomości położonej w Niemczech dla osoby prywatnej, polski podatnik zobowiązany jest zarejestrować tam działalność i rozliczyć podatek VAT w oparciu o niemieckie przepisy podatkowe.

REKLAMA

Pan Aleksander prowadzi firmę „REMONT” z siedzibą w Szczecinie. W maju 2014 r. wykonał kompleksową usługę polegającą na wymianie okien w kamienicy położonej w Berlinie. Z uwagi na to, że przedmiotowa usługa świadczona była na nieruchomości położonej na terytorium Niemiec na rzecz podatnika podatku VAT, Pan Aleksander wystawił fakturę VAT NP z adnotacją „odwrotne obciążenie”. Podatnik niemiecki zobowiązany jest do naliczenia i rozliczenia podatku VAT związanego z przedmiotową usługą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

DAK-BUD Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w kwietniu 2014 r. wykonała usługę remontową w lokalu mieszkalnym położonym w Dortmundzie na rzecz osoby prywatnej niebędącej podatnikiem podatku VAT. W związku z wykonaniem przedmiotowej usługi Spółka zobowiązana jest do zarejestrowania działalności na terenie Niemiec oraz rozliczenia podatku VAT z tytułu przedmiotowej usługi w niemieckim urzędzie podatkowym.

Odnosząc się z kolei do możliwości odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie materiałów wykorzystywanych do realizacji usług budowlanych na terenie Niemiec, wskazać należy na treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem przywołanego przepisu, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Co istotne, w myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Jako przykładowe dokumenty, o których mowa powyżej, potwierdzające związek zakupu materiałów ze świadczeniem usługi budowlanej na nieruchomości położonej za granicą, można wskazać umowy na wykonanie robót budowlanych, czy też protokoły odbioru prac. Pamiętać jednak należy, że dokumentacja musi jednoznacznie wskazywać, że wykonanie usługi miało miejsce na nieruchomości zlokalizowanej poza terytorium kraju. 

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Pan Jan Kos zarejestrowany jako podatnik VAT i VAT-UE świadczył usługę budowlaną na rzecz niemieckiego podatnika VAT na nieruchomości położonej w Niemczech. Z uwagi na lokalizację nieruchomości transakcja została opodatkowana w Niemczech przez niemieckiego podatnika VAT. Pan Jan zakupił w Polsce materiały budowlane, które wykorzystał przy realizacji zlecenia. W omawianym przykładzie przedsiębiorcy przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupu materiałów, pod warunkiem, że podatnik posiada dokumenty potwierdzające wykonanie usługi na terenie Niemiec oraz jeżeli w odniesieniu do tych wydatków przysługiwałoby prawo do odliczenia VAT, gdyby czynności te były świadczone na terytorium kraju.


Podsumowując, w przypadku świadczenia przez polskiego podatnika VAT usługi budowlanej ściśle związanej z nieruchomością zlokalizowanej poza terytorium Polski, czyli w sytuacji gdy miejsce świadczenia usługi znajduje się poza terytorium kraju, polskiemu podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu materiałów wykorzystywanych do realizacji tej usługi.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Iwona Majchrzak

Młodszy Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA