REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od materiałów wykorzystywanych do usługi budowlanej świadczonej w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Odliczenie VAT od materiałów wykorzystywanych do usługi budowlanej świadczonej w Niemczech
Odliczenie VAT od materiałów wykorzystywanych do usługi budowlanej świadczonej w Niemczech
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polskie firmy działające w branży budowlanej coraz częściej decydują się na podjęcie współpracy z podatnikami VAT z innych państw członkowskich (w zakresie świadczenia usług remontowo-budowlanych). Z uwagi na to, że ceny niektórych materiałów budowlanych w naszym kraju są niższe aniżeli w innych krajach UE, podatnicy nabywają towary na terenie Polski celem ich wykorzystania przy świadczeniu usług budowlanych za granicą. Pojawia się pytanie, czy podatnikom tym przysługuje prawo do odliczenia podatku wykazanego na fakturach zakupowych tychże materiałów?

W pierwszej kolejności wskazać należy, że zgodnie z art. 28 e ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości. Oznacza to, że miejsce świadczenia, a zarazem opodatkowania usług, wyznacza położenie nieruchomości, na której dana usługa jest świadczona.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Z powyższego wynika, że świadczenie przez polskich podatników usług remontowo-budowlanych na nieruchomościach położonych poza terytorium naszego kraju nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. A zatem, w przypadku świadczenia usługi remontowo-budowlanej na nieruchomości położonej w Niemczech na rzecz podatnika z tego państwa, obowiązek naliczenia i rozliczenia podatku VAT spoczywa na kontrahencie niemieckim.

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku świadczenia usługi remontowej bądź budowlanej na nieruchomości położonej w Niemczech dla osoby prywatnej, polski podatnik zobowiązany jest zarejestrować tam działalność i rozliczyć podatek VAT w oparciu o niemieckie przepisy podatkowe.

REKLAMA

Pan Aleksander prowadzi firmę „REMONT” z siedzibą w Szczecinie. W maju 2014 r. wykonał kompleksową usługę polegającą na wymianie okien w kamienicy położonej w Berlinie. Z uwagi na to, że przedmiotowa usługa świadczona była na nieruchomości położonej na terytorium Niemiec na rzecz podatnika podatku VAT, Pan Aleksander wystawił fakturę VAT NP z adnotacją „odwrotne obciążenie”. Podatnik niemiecki zobowiązany jest do naliczenia i rozliczenia podatku VAT związanego z przedmiotową usługą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

DAK-BUD Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w kwietniu 2014 r. wykonała usługę remontową w lokalu mieszkalnym położonym w Dortmundzie na rzecz osoby prywatnej niebędącej podatnikiem podatku VAT. W związku z wykonaniem przedmiotowej usługi Spółka zobowiązana jest do zarejestrowania działalności na terenie Niemiec oraz rozliczenia podatku VAT z tytułu przedmiotowej usługi w niemieckim urzędzie podatkowym.

Odnosząc się z kolei do możliwości odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie materiałów wykorzystywanych do realizacji usług budowlanych na terenie Niemiec, wskazać należy na treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem przywołanego przepisu, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Co istotne, w myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Jako przykładowe dokumenty, o których mowa powyżej, potwierdzające związek zakupu materiałów ze świadczeniem usługi budowlanej na nieruchomości położonej za granicą, można wskazać umowy na wykonanie robót budowlanych, czy też protokoły odbioru prac. Pamiętać jednak należy, że dokumentacja musi jednoznacznie wskazywać, że wykonanie usługi miało miejsce na nieruchomości zlokalizowanej poza terytorium kraju. 

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Pan Jan Kos zarejestrowany jako podatnik VAT i VAT-UE świadczył usługę budowlaną na rzecz niemieckiego podatnika VAT na nieruchomości położonej w Niemczech. Z uwagi na lokalizację nieruchomości transakcja została opodatkowana w Niemczech przez niemieckiego podatnika VAT. Pan Jan zakupił w Polsce materiały budowlane, które wykorzystał przy realizacji zlecenia. W omawianym przykładzie przedsiębiorcy przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupu materiałów, pod warunkiem, że podatnik posiada dokumenty potwierdzające wykonanie usługi na terenie Niemiec oraz jeżeli w odniesieniu do tych wydatków przysługiwałoby prawo do odliczenia VAT, gdyby czynności te były świadczone na terytorium kraju.


Podsumowując, w przypadku świadczenia przez polskiego podatnika VAT usługi budowlanej ściśle związanej z nieruchomością zlokalizowanej poza terytorium Polski, czyli w sytuacji gdy miejsce świadczenia usługi znajduje się poza terytorium kraju, polskiemu podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu materiałów wykorzystywanych do realizacji tej usługi.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Iwona Majchrzak

Młodszy Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA