REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rozwiązywania umów o pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ABC-ksiegowe
ABC-ksiegowe.pl - najnowsze informacje dotyczące obszaru księgowości, rachunkowości i prawa oraz praktyczne wskazówki, ułatwiające samodzielne prowadzenie księgowości.
Zasady rozwiązywania umów o pracę /Fotolia
Zasady rozwiązywania umów o pracę /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o pracę jest formalnym wyrazem stosunku prawnego, jaki łączy pracownika z pracodawcą. Co do zasady, umowę o pracę może wypowiedzieć każda ze stron. Pracodawca i pracownik mogą również wspólnie postanowić o terminie rozwiązania umowy o pracę. Co trzeba zrobić, aby skutecznie rozwiązać tę więź prawną? O czym należy pamiętać oraz na co zwrócić uwagę?

Zgodnie z  art. 30 Kodeksu Pracy umowa o pracę rozwiązuje się:

REKLAMA

Autopromocja

1) na mocy porozumienia stron,  

2) przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem),  

3) przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia),  

4) z upływem czasu, na który była zawarta,  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5) z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania była zawarta.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

I. Porozumienie stron

Porozumienie o rozwiązaniu umowy o pracę powinno zostać sporządzone w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, oczywiście w formie pisemnej. Powinno zawierać informację o dacie rozwiązania umowy o pracę, ustalonej przez pracodawcę i pracownika. Data ta  nie musi mieć żadnego związku z okresem wypowiedzenia, który obowiązywałby strony w przypadku gdyby umowa o pracę była wypowiadana.

Ważne!

Porozumienie stron jest zgodnym działaniem stron - umowę w taki sposób można rozwiązać ZAWSZE, nawet w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim.

II. Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem

Co do zasady, umowę o pracę może wypowiedzieć każda ze stron. Wypowiedzenie to jednostronne oświadczenie woli, którego skutkiem jest rozwiązanie umowy o pracę wraz z upływem okresu, który został wskazany w jego treści.

Okresy wypowiedzenia obowiązujące w przypadku danej umowy o pracę mogą się różnić i są uzależnione od rodzaju łączącej pracodawcę i pracownika umowy. W przypadku wypowiedzenia umowy, ważne jest sporządzenie wypowiedzenia w formie pisemnej (OBLIGATORYJNIE), prawidłowe obliczenie daty rozwiązania umowy  o pracę (zgodnie z obowiązującym daną umowę okresem wypowiedzenia) oraz prawidłowe wręczenie / doręczenie informacji o wypowiedzeniu umowy tak by było one skuteczne.

Czy wypowiedzenie wręczone w dniu wolnym od pracy jest skuteczne?

Jak już zostało wspomniane, okres wypowiedzenia obowiązujący daną umowę o pracę, zależy od rodzaju tej umowy.

1)  Umowa na okres próbny

Okres wypowiedzenia umowy na okres próbny to:

a) w przypadku umowy zawartej na okres próby trwający do 2 tygodni -  3 dni;

b) umowa na okres próbny dłuższy niż 2 tygodnie - 1 tydzień;

c) umowa na okres próbny trwający 3 miesiące - 2 tygodnie.

2) Umowa na zastępstwo

Okres wypowiedzenia umowy na zastępstwo to zawsze 3 dni. Wynika to z charakteru samej umowy, której celem jest stworzenie więzi prawnej z pracownikiem zastępującym innego pracownika podczas jego usprawiedliwionej nieobecności. Uzasadnione jest zatem uprawnienie do szybkiego rozwiązania umowy o pracę (np. w sytuacji gdy okres usprawiedliwionej nieobecności ulegnie zmianie).

Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracodawcę – o czym powinien pamiętać pracownik

3) Umowa na czas określony

Umowa na czas określony może zostać wypowiedziana tylko w sytuacji, gdy zawarta jest na okres trwający dłużej niż  6 miesięcy, pod warunkiem, że w treści umowy została zawarta klauzula o wypowiedzeniu. W innych przypadkach może zostać rozwiązana jedynie za porozumieniem stron.

Ważne!

Umowy o pracę zawartej na czas określony trwający krócej niż 6 miesięcy nie można wypowiedzieć!

4) Umowa o pracę na czas nieokreślony

Umowa o pracę na czas nieokreślony charakteryzuje się największą ochroną trwałości stosunku pracy. Długość okresu wypowiedzenia uzależniony jest od czasu trwania stosunku pracy łączącego pracodawcę i pracownika i wynosi:

a) 2 tygodnie - w przypadku zatrudnienia trwającego do 6 miesięcy;

b) 1 miesiąc - w przypadku, gdy stosunek pracy trwa od 6 miesięcy do 3 lat;

c) 3 miesiące - w przypadku zatrudnienia trwającego co najmniej 3 lata.

Ważne!

Jeżeli umowę o pracę na czas nieokreślony wypowiada pracodawca to spoczywa na nim obowiązek uzasadnienia wypowiedzenia. Jest to warunek konieczny, żeby wypowiedzenie o pracę było skuteczne!

III. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia

Umowa o pracę może zostać rozwiązana bez wypowiedzenia, przez każdą ze stron, tylko w ściśle określonych kodeksem pracy przypadkach. Prawo takie przysługuje pracodawcy, w okresie nieprzekraczającym 1 miesiąca od momentu kiedy dowiedział się o przyczynie uzasadniającej wypowiedzenie (UWAGA! Pracodawca musi wskazać przyczynę rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia). Zgodnie z art. 52 oraz 53 Kodeksu Pracy przyczynami, które niejako dają pracodawcy prawo do rozwiązania umowy w taki właśnie sposób są:

1) ciężkie naruszenie przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych;

2) popełnienie przez pracownika w czasie trwania umowy o pracę przestępstwa, które uniemożliwia dalsze zatrudnianie go na zajmowanym stanowisku, jeżeli przestępstwo jest oczywiste lub zostało stwierdzone prawomocnym wyrokiem;

3) zawiniona przez pracownika utrata uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku.;

4) jeżeli niezdolność pracownika do pracy wskutek choroby trwa:

a) dłużej niż 3 miesiące – gdy pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 6 miesięcy,

b) dłużej niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i zasiłku oraz pobierania świadczenia rehabilitacyjnego przez pierwsze 3 miesiące – gdy pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy lub jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem przy pracy albo chorobą zawodową;

Umowa o pracę - najczęstsze błędy

5) w razie usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy z innych przyczyn niż wymienione w pkt 4, trwającej dłużej niż 1 miesiąc.

Ważne!

Pracodawca nie może rozwiązać umowy o pracę bez wypowiedzenia w przypadku stawienia się pracownika w pracy w związku z ustaniem przyczyny nieobecności!

Pracownik może rozwiązać umowę o pracę, bez wypowiedzenia jeżeli zostanie wydane orzeczenie lekarskie stwierdzające szkodliwy wpływ wykonywanej pracy na zdrowie pracownika, a pracodawca nie przeniesie go w terminie wskazanym w orzeczeniu lekarskim do innej pracy, odpowiedniej ze względu na stan jego zdrowia i kwalifikacje zawodowe (art. 55  § 1 Kodeksu Pracy). Pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie określonym w § 1 także wtedy, gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków wobec pracownika; w takim przypadku pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, a jeżeli umowa o pracę została zawarta na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy – w wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni. (art. 55 § 2 Kodeksu Pracy).

Ważne!

W przypadku gdy pracownik rozwiązuje umowę bez wypowiedzenia również ma obowiązek uzasadnienia przyczyny zastosowania takiego trybu w rozwiązaniu umowy!!!

IV.  Skuteczne doręczenie

Jak skutecznie wręczyć wypowiedzenie o pracę? Najlepiej wręczyć je osobiście, tak by osoba odbierająca wypowiedzenie mogła na naszym egzemplarzu poświadczyć jego odbiór. Jeżeli nie mamy takiej możliwości wypowiedzenie umowy o pracę możemy wysłać pocztą. Wypowiedzenie zaczyna wtedy swój bieg w momencie kiedy doręczenie stało się skuteczne (w takiej sytuacji należy pamiętać, że konieczne jest nadanie przesyłki za zwrotnym potwierdzeniem odbioru).

V. Liczenie okresu wypowiedzenia

Liczenie okresu wypowiedzenia umowy obecnie sprawia najwięcej problemów, a w rzeczywistości nie jest skomplikowane. Trzeba jednak zrozumieć podstawowe zasady liczenia okresów wypowiedzenia.

1) Okresy wypowiedzenia liczone w dniach - okres wypowiedzenia należy liczyć od dnia następnego od dnia skutecznego doręczenia, a wypowiedzenie kończy swój bieg wraz z upływem ostatniego dnia roboczego tego terminu.

2) Okresy wypowiedzenia liczone w tygodniach - okresy wypowiedzenia liczone w tygodniach kończą swój bieg zawsze w sobotę (liczenie okresu wypowiedzenia należy zacząć liczyć od pierwszej niedzieli wypadającej po skutecznym doręczeniu wypowiedzenia)

3) Okresy liczone w miesiącach- wypowiedzenie kończy swój bieg w ostatnim dniu miesiąca

Ważne!

Jeżeli złożysz wypowiedzenie 15 maja, a przysługuje Ci 3-miesięczny okres wypowiedzenia, umowa o pracę zostanie rozwiązana nie 15 sierpnia, tylko w ostatnim dniu miesiąca wypadającego 3 miesiące od momentu złożenia wypowiedzenia, czyli 31 sierpnia.

Warto wiedzieć

W sytuacji, gdy umowę o pracę wypowiada pracodawca, a okres wypowiedzenia umowy to minimum 2 tygodnie, pracownik ma prawo do wolnego na poszukiwanie pracy (z zachowaniem prawa do wynagrodzenia).  Wymiar dni wolnych uzależniony jest od okresu wypowiedzenia i wynosi:

  • 2 dni robocze - w przypadku okresu wypowiedzenia umowy o pracę trwającego 2 tygodnie lub 1 miesiąc;
  • 3  dni robocze - w przypadku okresu wypowiedzenia trwającego 3 miesiące.


Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141 z późn. Zm).

Autor: Ewa Ręczkowska

ABC-ksiegowe

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA