REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-zwolnienie lekarskie

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
E-zwolnienie lekarskie / fot. fotolia
E-zwolnienie lekarskie / fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak będzie wyglądała kwestia nowych zwolnień lekarskich? Czy będą dostarczane do pracodawcy? Czy to prawda, że elektroniczne zwolnienie zastąpi dotychczas stosowane papierowe L4? I pytanie najważniejsze – kiedy e-zwolnienie wejdzie w życie? W poniższym artykule dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o e-zwolnieniach.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w zwolnieniach lekarskich

Do 2015 r. wszelkie zaświadczenia lekarskie o czasowej niezdolności do pracy wystawiane były na druku ZUS ZLA określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 lipca 1999 r. Jednak w lipcu br. prezydent podpisał ustawę z dnia 15 maja 2015 r. dotyczącą zmiany ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, w której to znalazły się także nowe wytyczne w sprawie zwolnień lekarskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badania lekarskie pracowników – jak je przeprowadzać po zmianach od 1 kwietnia 2015 r.

E-zwolnienie – jak to działa?

Aby móc korzystać z elektronicznych zwolnień, do końca 2015 r. płatnik składek musi założyć w systemie teleinformatycznym ZUS swój profil informacyjny. Dzięki temu lekarze otrzymają bezpłatny dostęp do informacji zgromadzonych na kontach ubezpieczonych i płatników składek, które umożliwią im wystawienie zwolnienia chorobowego lub zwolnienia dotyczącego opieki nad członkiem rodziny. Informacje te to m.in.:

  • dane osobowe pacjenta (w ramach Centralnego Rejestru Ubezpieczonych),

  • numer PESEL lub NIP (w ramach Centralnego Rejestru Płatników Składek),

  • informacje o zaświadczeniach lekarskich wcześniej wystawionych,

  • informacje o posiadaniu przez płatnika składek profilu informacyjnego.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

Mając tego typu dane, lekarz wpisze niezbędne informacje jak kod choroby, czy ilość dni zwolnienia. Gotowe zwolnienie lekarskie będzie przekazywane automatycznie na elektroniczną skrzynkę podawczą ZUS oraz na profil płatnika składek. Dzięki temu nie będzie już konieczne przesyłanie papierowych oryginałów dokumentów, a cały proces zajmie tylko kilka minut.

W związku z wprowadzeniem e-zwolnień zniknie obowiązek przekazywania zwolnień przez ubezpieczonego np. pracownika do płatnika, czyli do pracodawcy. Będą one przekazywane automatycznie po ich wystawieniu, do ZUS i do płatnika składek.

Zwolnienia od e-zwolnień?

Kiedy ubezpieczony otrzyma papierowe zwolnienie?

  • gdy płatnik składek nie posiada profilu informacyjnego płatnika składek

  • wystawienie zaświadczenia w formie elektronicznej nie jest możliwe np. ze względu braku dostępu do Internetu.

Ważne jest to że te druki muszą być pobrane z systemu teleinformatycznego. Muszą one być opieczętowane i podpisane przez wystawiającego zaświadczenie.

Pracodawcy coraz częściej kontrolują zwolnienia lekarskie

Wprowadzenie e-zwolnień ma na celu:

  • większą efektywność obsługi zaświadczeń lekarskich,

  • skrócenie czasu ich wystawiania przez lekarzy,

  • zniesienie kłopotliwego obowiązku dostarczenia przez pracownika papierowego zwolnienia do pracodawcy,

  • wyeliminowanie nadużyć i usprawnienie przeprowadzanych kontroli.

Polecamy produkt: Dokumentacja pracownicza 2015 - ponad 280 wzorów z komentarzem (z suplementem elektronicznym) (książka)

Kiedy e-zwolnienia wejdą w życie?

E-zwolnienia zaczną obowiązywać od 2016 r. Nie oznacza to jednak, że tradycyjne L4 całkowicie wyjdą z użycia - do końca 2017 r. zaświadczenia lekarskie wystawiane na dotychczasowych zasadach (formularz ZUS ZLA) będą honorowane równorzędnie z e-zwolnieniami. Papierowe zwolnienia mają zniknąć dopiero z początkiem 2018 r.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA