REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-zwolnienie lekarskie

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
E-zwolnienie lekarskie / fot. fotolia
E-zwolnienie lekarskie / fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak będzie wyglądała kwestia nowych zwolnień lekarskich? Czy będą dostarczane do pracodawcy? Czy to prawda, że elektroniczne zwolnienie zastąpi dotychczas stosowane papierowe L4? I pytanie najważniejsze – kiedy e-zwolnienie wejdzie w życie? W poniższym artykule dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o e-zwolnieniach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w zwolnieniach lekarskich

Do 2015 r. wszelkie zaświadczenia lekarskie o czasowej niezdolności do pracy wystawiane były na druku ZUS ZLA określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 lipca 1999 r. Jednak w lipcu br. prezydent podpisał ustawę z dnia 15 maja 2015 r. dotyczącą zmiany ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, w której to znalazły się także nowe wytyczne w sprawie zwolnień lekarskich.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badania lekarskie pracowników – jak je przeprowadzać po zmianach od 1 kwietnia 2015 r.

E-zwolnienie – jak to działa?

Aby móc korzystać z elektronicznych zwolnień, do końca 2015 r. płatnik składek musi założyć w systemie teleinformatycznym ZUS swój profil informacyjny. Dzięki temu lekarze otrzymają bezpłatny dostęp do informacji zgromadzonych na kontach ubezpieczonych i płatników składek, które umożliwią im wystawienie zwolnienia chorobowego lub zwolnienia dotyczącego opieki nad członkiem rodziny. Informacje te to m.in.:

  • dane osobowe pacjenta (w ramach Centralnego Rejestru Ubezpieczonych),

  • numer PESEL lub NIP (w ramach Centralnego Rejestru Płatników Składek),

  • informacje o zaświadczeniach lekarskich wcześniej wystawionych,

  • informacje o posiadaniu przez płatnika składek profilu informacyjnego.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

Mając tego typu dane, lekarz wpisze niezbędne informacje jak kod choroby, czy ilość dni zwolnienia. Gotowe zwolnienie lekarskie będzie przekazywane automatycznie na elektroniczną skrzynkę podawczą ZUS oraz na profil płatnika składek. Dzięki temu nie będzie już konieczne przesyłanie papierowych oryginałów dokumentów, a cały proces zajmie tylko kilka minut.

W związku z wprowadzeniem e-zwolnień zniknie obowiązek przekazywania zwolnień przez ubezpieczonego np. pracownika do płatnika, czyli do pracodawcy. Będą one przekazywane automatycznie po ich wystawieniu, do ZUS i do płatnika składek.

Zwolnienia od e-zwolnień?

Kiedy ubezpieczony otrzyma papierowe zwolnienie?

  • gdy płatnik składek nie posiada profilu informacyjnego płatnika składek

  • wystawienie zaświadczenia w formie elektronicznej nie jest możliwe np. ze względu braku dostępu do Internetu.

Ważne jest to że te druki muszą być pobrane z systemu teleinformatycznego. Muszą one być opieczętowane i podpisane przez wystawiającego zaświadczenie.

Pracodawcy coraz częściej kontrolują zwolnienia lekarskie

Wprowadzenie e-zwolnień ma na celu:

  • większą efektywność obsługi zaświadczeń lekarskich,

  • skrócenie czasu ich wystawiania przez lekarzy,

  • zniesienie kłopotliwego obowiązku dostarczenia przez pracownika papierowego zwolnienia do pracodawcy,

  • wyeliminowanie nadużyć i usprawnienie przeprowadzanych kontroli.

Polecamy produkt: Dokumentacja pracownicza 2015 - ponad 280 wzorów z komentarzem (z suplementem elektronicznym) (książka)

Kiedy e-zwolnienia wejdą w życie?

E-zwolnienia zaczną obowiązywać od 2016 r. Nie oznacza to jednak, że tradycyjne L4 całkowicie wyjdą z użycia - do końca 2017 r. zaświadczenia lekarskie wystawiane na dotychczasowych zasadach (formularz ZUS ZLA) będą honorowane równorzędnie z e-zwolnieniami. Papierowe zwolnienia mają zniknąć dopiero z początkiem 2018 r.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA