REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aneks do umowy o pracę – co można nim zmienić

ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Aneks do umowy o pracę – co można nim zmienić
Aneks do umowy o pracę – co można nim zmienić

REKLAMA

REKLAMA

Aneks do umowy o pracę, to zmiana warunków umowy na podstawie porozumienia pomiędzy stronami, które taką umowę zawarły. Przy pomocy aneksu można wprowadzić zmiany nawet dla pracownika, który podlega szczególnej ochronie np. kobiecie, która jest w ciąży.

Aneks to obustronne oświadczenie woli, które powinno być sporządzone w formie pisemnej, gdzie strony składają swoje podpisy - dokument wymaga obustronnej akceptacji. Pracodawca występuje z propozycją zmiany warunków umowy, a pracownik w określonym czasie przyjmuje i zgadza się z proponowanymi zmianami.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Elementy, jakie powinien posiadać aneks do umowy:

– w tytule powinien się znaleźć zapis, że jest to aneks do umowy,

– data zawarcia,

REKLAMA

– miejsce podpisania,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– informacja jakiej to dotyczy umowy (data zawarcia pierwotnej umowy),

– data wchodzących zmian,

– zapis, że pozostałe warunki umowy nie ulegają zmianie.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Propozycję zmiany do umowy może złożyć pracodawca lub pracownik.

Zmiana warunków umowy o pracę może być bezterminowa lub określona na konkretny czas. Za pomocą aneksu można zmienić wysokość wynagrodzenia, ale nie może być ono niższe od wynagrodzenia zagwarantowanego przez przepisy.

Można zmienić wymiar czasu pracy lub stanowisko. Można też, za porozumieniem stron (aneksem), zmienić rodzaj umowy, czyli z umowy na czas nieokreślony na czas określony. Jeśli w umowie wynagrodzenie jest określone kwotowo jako płaca minimalna i zmienia się minimalne wynagrodzenie, to pracownik powinien otrzymać aneks do umowy, który będzie informować o zmianie tej płacy.

Zmiany, które można dokonywać przez aneks:

– zmiana wysokości wynagrodzenia,

– zmiana wysokości etatu,

– zmiana stanowiska pracy.

Pracownik może nie zgodzić się z proponowaną zmianą i wtedy obowiązują dotychczasowe warunki umowy.

Czego nie można zmienić za pomocą aneksu do umowy:

– nałożyć na pracownika dodatkowych obowiązków, które nie są ujęte w przepisach prawa pracy,

– skrócić okresu wypowiedzenia jaki obowiązuje zgodnie z przepisami,

– zabrać pracownikowi prawa do dodatkowego wynagrodzenia za pracę w nadgodzinach,

– przedłużyć trzeciej umowy na czas określony.

Takie aneksy są nieważne z mocy prawa, pomimo że strony zawarły takie porozumienie w formie aneksu.

Pracownik Jan Nowak miał następujące umowy na czas określony od 01.01.2014 do 31.12.2014, drugą umowę od 01.01.2015 do 31.12.2015 i trzecią umowę od 01.01.2016 do 31.07.2016. Pracodawca zaproponował, aby kończącą się trzecią umowę na czas określony aneksować i przedłużyć ją jeszcze na okres jednego roku.

Jest to przykład aneksu, który jest niedopuszczalny, ponieważ wynika to wprost z przepisów kodeksu pracy. Mówi o tym art. 25 pkt 1 § 1 kodeksu pracy, który brzmi: “Okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie może przekraczać trzech”.


Pracownikowi Adamowi Rakowi zaproponowano podpisanie zmiany warunków wynagrodzenia. Do tej pory pracownik miał określone w umowie wynagrodzenie w kwocie brutto 2000 zł. Od 1 lipca 2016 wynagrodzenie tego pracownika ma wynieść 2600 zł brutto. Pozostałe warunki umowy nie uległy zmianie.

Ten przykład przedstawia poprawny sposób zawarcia aneksu do umowy o pracę.

Aneta Sobkowicz – ifirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA