REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Długotrwała choroba pracownika może być powodem rozwiązania umowy o pracę

 JSLegal Jankowki & Stroiński
Adwokacka Spółka Partnerska
Długotrwała choroba pracownika może być powodem rozwiązania umowy o pracę
Długotrwała choroba pracownika może być powodem rozwiązania umowy o pracę

REKLAMA

REKLAMA

Długotrwała choroba pracownika uzasadniania rozwiązanie umowy przez pracodawcę bez wypowiedzenia bez winy pracownika (art. 53 Kodeksu pracy). Zasadność powyższego została potwierdzona na początku 2016 roku przez Sąd Najwyższy (dalej: „SN”) w wyroku z dnia 21 stycznia 2016 roku (sygn. akt: III PK 54/15), w którym SN stanął na stanowisku, że uzasadniona przyczyna wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony może wynikać także z okoliczności niezależnych od pracownika, np. z dezorganizującej pracę w zakładzie częstej lub długotrwałej usprawiedliwionej nieobecności pracownika z przyczyn zdrowotnych lub rodzinnych.

Należy wskazać, że linia orzecznicza zaprezentowana przez SN na początku 2016 roku jest obecna od dłuższego czasu w polskiej judykaturze. Co więcej w ocenie SN absencje chorobowe pracownika mogą dezorganizować pracę nawet wówczas, gdy konieczność jego zastępstwa nie wiąże się z powierzaniem innym pracownikom pracy ponadwymiarowej (Wyrok SN z dnia 19 marca 2014 roku, sygn. akt: I PK 177/13).

REKLAMA

Autopromocja

Długotrwała nieobecność pracownika wymusza, bowiem na pracodawcy reorganizację pracy i w konsekwencji wiąże się z powierzaniem obowiązków innym pracownikom, co ingeruje w ich własny tok pracy. Pracodawca ma, w odniesieniu do chorego pracownika, poważne trudności w organizowaniu pracy. Z jednej bowiem strony musi zapewnić mu zatrudnienie w okresach obecności w pracy. Z drugiej strony musi zapewnić ciągłość realizowanych zadań, co doznaje poważnego utrudnienia w odniesieniu do osób, które w pracy bywają jedynie obecne- jak podkreśla SN w w/w wyroku z 2014 roku.

W konsekwencji Sądy, w większości przypadków stoją zgodnie na stanowisku, że pomimo tego, że choroba stanowi okoliczność niezawinioną, to jednak dotyczy ona pracownika, a nie pracodawcy. Jeśli więc nieobecność pracownika z tego powodu trwa zbyt długo albo często powtarza się pracodawcy przysługuje uprawnienie do rozwiązania umowy z takim pracownikiem i to bez zachowania okresu wypowiedzenia na podstawie art. 53 Kodeksu pracy. Długotrwała choroba pracownika samodzielnie stanowi usprawiedliwioną przyczynę wypowiedzenia, gdyż zawsze powoduje niekorzystne skutki dla pracodawcy (Wyrok SN z dnia 11 lipca 2006 roku, sygn. akt: I PK 305/05).

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Jednocześnie należy mieć jednak na uwadze, że każdy przypadek wypowiedzenia umowy z uwagi na długotrwała nieobecność pracownika należy rozważyć indywidualnie, w zależności od okoliczności konkretnego przypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Tytułem przykładu - SN w wyroku z dnia 21 stycznia 2003 roku (sygn. akt: I PK 96/02) zauważył, że choć długotrwałe nieobecności pracownika spowodowane chorobą mogą uzasadniać wypowiedzenie umowy o pracę, to jednak takie wypowiedzenie może być uznane za sprzeczne z zasadami współżycia społecznego wówczas, gdy dotyczy długoletniego pracownika nienagannie wykonującego dotąd swoje obowiązki.

Tym samym każdy przypadek dotyczący wypowiedzenia umowy o pracę spowodowany długotrwałą usprawiedliwioną nieobecnością pracownika powinien być indywidualnie i dokładnie zbadany. W konkretnej sytuacji, bowiem nieobecność pracownika może nie przynosić szkody pracodawcy i wówczas okoliczność taka będzie przemawiać przeciwko wypowiedzeniu umowy takiemu pracownikowi, ze względu właśnie na jego ewentualną sprzeczność z zasadami współżycia społecznego.

Konkludując, należy wskazać, że wyrok SN z 21 stycznia 2016 roku w istocie potwierdza już ugruntowane stanowisko SN, że nie tylko sytuacje zależne od pracownika, ale również takie, na które pracownik nie ma wpływu, mogą stanowić uzasadnioną przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę.

Przedmiotowym zagadnieniem (długotrwałą chorobą pracownika) zajmował się wielokrotnie SN, uznając najczęściej, iż jest to wystarczający powód do rozstania się z pracownikiem.

Tegoroczny wyrok SN zdaje się jednak zwracać uwagę na dodatkową bardzo istotną kwestię, tj. okoliczność, że długotrwała nieobecność w pracy pracownika spowodowana chorobą jest dla pracodawcy bardziej dotkliwa, jeżeli dotyczy ona osób zajmujących kierownicze stanowiska w zakładzie pracy.

Sąd Najwyższy podkreśla, że osoby kierujące zakładem pracy bowiem posiadają wyższe kwalifikacje oraz szczególne umiejętności kierownicze. Ponadto osobom takim stawiane są wyższe wymagania w stosunku do innych pracowników, którzy nie zajmują kierowniczych stanowisk. W konsekwencji nieobecność takiego pracownika powoduje większe utrudnienia w funkcjonowaniu zakładu pracy aniżeli nieobecności pracowników zajmujących inne stanowiska niż kierownicze w zakładzie pracy.

Patrycja Szałas-Maciąga, adwokat

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA