| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Zamówienia publiczne > Zakup gazu do celów grzewczych na sezon grzewczy przekraczający rok budżetowy

Zakup gazu do celów grzewczych na sezon grzewczy przekraczający rok budżetowy

Wójt zamierza upoważnić dyrektora szkoły (jednostka budżetowa) do podpisania z gazownią umowy o dostarczenie gazu. Upoważnienie byłoby maksymalnie na 2 lata. Kwota, na jaką upoważnienia udzielono, zostanie określona. Ważny tutaj jest fakt przekroczenia roku budżetowego (zaangażowanie lat przyszłych). Czy można zawrzeć wspomniane wyżej umowy na czas nieokreślony na zasadach zgodnych z ustawą o finansach publicznych?

Alicja Sudół


Rada gminy może upoważnić wójta, burmistrza do przekazania uprawnień innym jednostkom organizacyjnym jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań z tytułu umów przekraczających rok budżetowy, w celu zapewnienia ciągłości działania jednostki (art. 188 ust. 2 ustawy o finansach publicznych). Termin zapłaty upływa wówczas również w roku następnym.

W opisanym przypadku dyrektor szkoły wszczyna stosowną procedurę wynikającą z ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). Wójt upoważnia go na piśmie do zaciągnięcia zobowiązania, podpisania umowy w tej konkretnej sprawie.

Z przepisów upzp wynika prawo do zawierania przez zamawiających umów na realizację zamówień publicznych na dowolny okres, przy czym, jeżeli okres ten jest dłuższy niż 3 lata, zawarcie tego rodzaju umowy wymaga zgody Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wydanej w drodze decyzji administracyjnej. Taki zapis nie narusza zasady jednoroczności budżetu, która wynika z ustawy o finansach publicznych. Zasada ta nie wyklucza istnienia dokumentów pozwalających na planowanie finansowe w dłuższym przedziale czasowym.

Dotyczy to nie tylko wieloletnich programów inwestycyjnych, zawierania umów wieloletnich (trzyletnich), dotyczących usług z zakresu zadań o charakterze użyteczności publicznej. Każda odpłatna umowa musi mieć swoje uzasadnienie w dyspozycjach planu rzeczowo-finansowego jednostki zamawiającej. Zawarcie umowy wieloletniej zależy od decyzji organu posiadającego kompetencje planistyczne, przekraczające zakres zwykłego zarządu, czyli rady. Tego rodzaju pozwolenia rada może udzielić organowi wykonawczemu, określając wysokość sumy, do której ten ostatni może samodzielnie zaciągać zobowiązania.

Natomiast w jednostce organizacyjnej, np. szkole, umowy zawarte na dostawę energii elektrycznej, cieplnej, gazu przewodowego, wody, nie wymagają zawierania dodatkowych umów i dodatkowych upoważnień. W tym przypadku szkoła spełnia świadczenie pieniężne, natomiast dyrektor działa w ramach zwykłego zarządu. Innych umów nie może zawierać na czas nieokreślony. Bez stosownego upoważnienia również nie może zawierać umów przekraczających swoją mocą rok budżetowy.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 560)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Transportu Samochodowego

Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »