| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Najczęstsze problemy > Jak rozliczyć nakłady na samochód używany na podstawie umowy leasingu

Jak rozliczyć nakłady na samochód używany na podstawie umowy leasingu

Podatnik CIT wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej samochód ciężarowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Chcąc poprawić komfort pracy kierowcy w samochodzie zainstalowano klimatyzację. Koszt wyposażenia samochodu w klimatyzację wyniósł 6000 zł. Jak korzystający (leasingobiorca) rozliczy koszt instalacji klimatyzacji, jeśli po upływie czasu umowy samochód zostanie zwrócony leasingodawcy.

Umowa stanowi leasing operacyjny, jeśli spełnia następujące warunki:
- została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome (np. samochody, środki transportu) lub wartości niematerialne i prawne (np. licencje) albo na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości (np. budynki),
- suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

W przypadku leasingu operacyjnego przedmiot leasingu wykazywany jest jako składnik aktywów finansującego i to leasingodawca ten składnik majątkowy amortyzuje, zaliczając do kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne.

Polecamy: serwis Ryczałt

Korzystający zaliczy do kosztów uzyskania przychodów:
- wszelkie opłaty ustalone w umowie ponoszone w podstawowym okresie umowy z tytułu używania przedmiotu leasingu, czyli zarówno opłatę wstępną, opłaty manipulacyjne, prowizje, czynsz inicjalny, jak i raty leasingowe,
- koszty użytkowania leasingowanej rzeczy (konserwacja, energia, paliwo, naprawy),
- wydatki dotyczące przystosowania przedmiotu leasingu do prowadzonej działalności gospodarczej (tzw. inwestycje w obcym środku trwałym).

Samochód stanowi środek trwały leasingodawcy, który też ten samochód amortyzuje. Nie można natomiast uznać, że klimatyzacja do samochodu stanowi samodzielny środek trwały. Przepisy wskazują bowiem, że środkami trwałymi są maszyny i urządzenia, które są między innymi kompletne, a więc zdolne do samodzielnej pracy i zdatne do używania.

Klimatyzacja nie będzie wykorzystywana jako samodzielne urządzenie. Będzie zdatna do użytku tylko w samochodzie do którego zostanie zamontowana. Zakup i montaż klimatyzacji nie stanowi nabycia środka trwałego. Wydatki na ten cel stanowią jednak koszty uzyskania przychodu.

Korzystający nie zaliczy jednak takich wydatków bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Poprzez wyposażenie samochodu w klimatyzację nastąpi ulepszenie środka trwałego. Ulepszeniem jest zakup części składowych i peryferyjnych, których jednostkowa cena przekracza 3.500 zł.

Polecamy:

Amortyzacja podatkowa
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Cypel

absolwent pedagogiki (specjalizacja doradztwo zawodowe z coachingiem) oraz studiów podyplomowych z zarządzania personelem. Od 2011 roku aktywnie zajmuje się̨ coachingiem, który jest jego pasją. Ukończył Practitioner Coach Diploma, szkolenie certyfikowane przez Noble Manhattan Coaching, International Institute of Coaching and Mentoring oraz Institute of Leadership and Management. Dodatkowo ukończył Coaching Clinic® Licensing Program, szkolenie licencjonowane przez CoachU oraz International Coach Federation, tym samym stając się̨ licencjonowanym trenerem Coaching Clinic®, najbardziej kompleksowego na polskim rynku szkolenia rozwijającego umiejętności coachingowe menedżerów. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Coachingu i Rozwoju oraz Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej. Autor artykułów o tematyce coachingowej dla: czasopisma Personel i Zarządzanie oraz tekstów portali prnews.pl, hrnews.pl, architekcikariery.pl, a także autor komentarzy do czterech dylematów etycznych coacha w książce „Profesjonalny coaching zasady i dylematy etyczne w pracy coacha”. Jest również̇ jednym ze współautorów książki „Zastosowanie coachingu w polityce społecznej”. W 2015 r. przeprowadził pierwsze w Polsce badania naukowe nad skutecznością̨ e-coachingu w rozwoju osobistym ludzi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK