REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania
Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

REKLAMA

REKLAMA

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Fundacja rodzinna a korzyści podatkowe - opis sprawy

Zgodnie z przedmiotowym pismem z dnia 12 lutego 2024 r. (DKP3.8082.8.2023) - Planowany zespół czynności ma zostać przeprowadzony w następujących etapach:

REKLAMA

Autopromocja
  1. utworzenie Fundacji rodzinnej przez Wnioskodawcę,
  2. wniesienie majątku Wnioskodawcy w tym akcji Spółki do Fundacji,
  3. bieżące funkcjonowanie Fundacji, w zakresie zdarzeń takich jak:
  4. uzyskiwanie przez Fundację środków na bieżące inwestycje poprzez wypłaty dywidendy ze Spółki z bieżącego zysku lub z umorzenia akcji,
  5. wypłatę świadczeń na rzecz beneficjentów Fundacji przez Fundację,
  6. zgromadzenie przez Fundację środków na dalsze inwestycje poprzez sprzedaż akcji Spółki.

Szef KAS:

  1. wymienił korzyści podatkowe płynące z proponowanych rozwiązań,
  2. ustalił, że osiągnięcie korzyści podatkowej była głównym lub jednym z głównych celów dokonania czynności,
  3. stwierdził, że czynność nie była sztucznie przeprowadzona dla korzyści podatkowej oraz,
  4. że przedmiotowa korzyść podatkowa nie jest sprzeczna treścią lub celem przepisów prawa podatkowego
Ważne

W proponowanych modelu Fundacja rodzinna nie zapłaci żadnego podatku, do momentu wypłaty świadczenia na rzecz beneficjenta. Takie świadczenie jest opodatkowane preferencyjną stawką 15% PIT. Sprzedaż akcji przez osobę fizyczną byłaby opodatkowana 19% stawką PIT jak i daniną solidarnościową, wynoszącą 4% od nadwyżki ponad milion złotych.

Wnioskodawcy jako cele planowanego zespołu czynności wskazali:

  1. zapewnienie efektywnej sukcesji majątku, 
  2. stałe zabezpieczenie interesu rodzinnego, 
  3. także po śmierci Fundatora, ochrona rodzinnego charakteru majątku, 
  4. podejmowanie nowych inicjatyw inwestycyjno-gospodarczych.

Ustalono, że korzyści podatkowe były jednym z głównych celów tworzenia fundacji rodzinnych, przez co ta przesłanka wystąpienia unikania opodatkowania była spełniona. Przy czym szef KAS wymienił inne cele – zapewnienie sukcesji i sprawnego zarządzania majątkiem przedsiębiorcy.

Przy czym, mimo wskazanych przez organ wątpliwości, ta czynność nie byłaby sztuczna, gdyż w danej sytuacji ma również uzasadnienie gospodarcze i biznesowe. Jedną z korzyści, które wymienił organ, jest zapewnienie sprawnej sukcesji w przedsiębiorstwie. W szczególności w zaistniałej sytuacji, gdzie spadkobiercami przedsiębiorcy były m. in. małoletnie dzieci.

Organ również uznał, że przedmiotowe rozwiązanie nie jest w sprzeczności z celami i przepisami ustaw podatkowych.

Co za tym idzie – spełnione zostały tylko dwie pierwsze spośród łącznie czterech przesłanek i w zaistniałej sytuacji nie doszło do unikania opodatkowania.

Co wynika z opinii Szefa KAS

Szef KAS potwierdził linię interpretacyjną korzystną dla Fundacji rodzinnych. Mimo uznania, że korzyść podatkowa była jednym z głównych celów założenia fundacji, to ze względu na inne cele (zapewnienie sukcesji, zarządzenia majątkiem) nie może być uznana za sztuczną czy sprzeczną z celami i przepisami ustaw podatkowych. Opinia zabezpieczająca została oparta m. in. na uzasadnieniu do Ustawy o fundacji rodzinnej. Warto zaznaczyć, że we wniosku przedsiębiorca podniósł wprost, iż rozważa potencjalną sprzedaż spółek z poziomu Fundacji rodzinnej. 

Można założyć, że tak długo jak poza korzyściami podatkowymi istnieją inne korzyści biznesowe (niepodatkowe) Fundacji rodzinnej, to nie będzie mowy o unikaniu opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Filip Piasny, prawnik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA