| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Interpretacje i orzecznictwo > Promocja i reklama związana z firmą nie jest opodatkowana VAT

Promocja i reklama związana z firmą nie jest opodatkowana VAT

Czynności mające na celu promocję czy reklamę nie są opodatkowane VAT. Muszą jednak być związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Tylko wtedy od przekazywanych towarów nie trzeba zapłacić podatku - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 14 lutego 2008 r. (sygn. akt I SA/Rz 875/07).


Spółka przekazywała nieodpłatnie drobne prezenty w ramach akcji promocyjnych. Również własne wyroby wręczała swoim kontrahentom. Mając jednak wątpliwości, czy działania te są opodatkowane VAT jako czynności związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, postanowiła zapytać o to urząd skarbowy. Zdaniem spółki czynności te nie są opodatkowane VAT. Urząd skarbowy był jednak innego zdania. Stwierdził, że czynności te podlegają VAT, tak samo jak odpłatna dostawa towarów. Izba skarbowa powołała się na art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT i stwierdziła, że przy ich wykładni należy interpretować łącznie ust. 2 i 3 tego artykułu. Zdaniem izby wynika z niego, że za dostawę towarów uważa się nieodpłatne zbycie towarów do celów innych niż prowadzenie działalności gospodarczej, jak i do celów tej działalności. Podkreśliła też, że unormowania te są zgodne z art. 16 dyrektywy Rady UE z 28 listopada 2006 r., który potwierdza taką wykładnię. Podatnik zaznaczył, że art. 16 dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. mówi o tym, że opodatkowane jest każde nieodpłatne zbycie towarów, zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż prowadzona działalność, z wyjątkiem prezentów o niskiej wartości i próbek.

Sprawa trafiła do WSA. Sąd podzielił argumentację podatnika. Stwierdził, że w omawianej sprawie rozstrzygające jest literalne brzmienie art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika natomiast, że wszelkie nieodpłatne przekazania przez podatnika towarów na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem nie podlegają opodatkowaniu VAT (w tym także na cele reprezentacji, reklamy i promocji).

Sąd stwierdził, że przy interpretacji przepisów nie może być stosowana wykładnia rozszerzająca i czynności nieobjęte wprost przepisami ustawy nie mogą być opodatkowane. Zdaniem sądu interpretacja językowa art. 7 ust. 2 ustawy o VAT pozwala przyjąć, że czynności wymieniane przez spółkę we wniosku o interpretację nie podlegają opodatkowaniu, jeżeli są związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Wiesława Moczydłowska

ekspert w zakresie podatków i rachunkowości

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego Ryszard Stolarz

Ekspert w dziedzinie prawa handlowego i spółdzielczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »