| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > Podatek od wynagrodzenia za pracę przy projektach finansowanych z UE

Podatek od wynagrodzenia za pracę przy projektach finansowanych z UE

Przepis art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od podatku dochodowego dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą one ze środków bezzwrotnej pomocy z UE bądź innych zagranicznych źródeł, a podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Okazuje się jednak, że w praktyce skorzystanie z tego zwolnienia przez osoby bezpośrednio pracujące przy realizacji projektów finansowanych ze źródeł unijnych jest bardzo utrudnione.

Wspomniany przepis zawiera bowiem zastrzeżenie, że zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Na tej podstawie zarówno organy skarbowe jak i sądy administracyjne odmawiają od dłuższego czasu podatnikom zatrudnionym przy realizacji programów prawa do zwolnienia z podatku dochodowego wynagrodzenia otrzymywanego za prace przy projekcie. Odmowa ta dotyczy nie tylko zleceniobiorców, co w świetle brzmienia omawianego przepisu byłoby zrozumiałe, ale też osób zatrudnionych na umowę o pracę.

Dla zastosowania zwolnienia z przepisu tego artykułu muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

1) dochody podatnika powinny być sfinansowane przez podmioty zewnętrzne (rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe, międzynarodowe instytucje finansowe) ze środków bezzwrotnej pomocy;

2) podatnik uzyskujący te dochody powinien bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zgodnie z ustalonym orzecznictwem sądów administracyjnych „podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu” może być jedynie „podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego projektu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie” (zob. uzasadnienie do wyroku z dnia 29 grudnia 2009 r. WSA w Bydgoszczy - I SA/Bd 844/09).

Tak więc podmiotem „bezpośrednio realizującym cel programu” nie może być osoba, która jako osoba zatrudniona u beneficjenta określonego programu wykonuje na jego rzecz pracę. Nie ma przy tym znaczenia rodzaj umowy, na podstawie której podatnik wykonuje zlecone obowiązki.

Słowo „zleca” użyte w przepisie nie odnosi się wyłącznie do zleceniobiorców. Jak czytamy w uzasadnieniu do innego wyroku WSA w Bydgoszczy (z 29 grudnia 2009 r. - I SA/Bd 845/09) „w przepisie tym (art. 21 ust.1 pkt 46 po średniku) wyraźnie zaznaczono, że wyłączenie zwolnienia odnosi się do wszystkich osób, bez względu na rodzaj umowy, na mocy której podatnik bezpośrednio realizujący cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zlecił wykonanie określonych czynności w ramach tego programu, a zatem również osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.”.

Dariusz Tarczyński

 

Podstawa prawna:

Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. Zm.; ost. zm. Dz. U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1541)


Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronach Internetowego Serwisu Księgowego Sfery Budżetowej pod adresem www.iskb.infor.pl w artykule Opodatkowanie wynagrodzenia osób zatrudnionych przy realizacji programu finansowanego ze środków UE.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Agata Kowalska

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »