| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > W jakim terminie przekazać PIT-11 i PIT-4R w razie likwidacji działalności

W jakim terminie przekazać PIT-11 i PIT-4R w razie likwidacji działalności

Od 1 lutego do 30 kwietnia 2011 r. zatrudnialiśmy zleceniobiorcę, a od 4 maja do 31 lipca 2011 r. ta sama osoba świadczyła u nas pracę na podstawie umowy o pracę. Czy mamy obowiązek wystawić pracownikowi, a wcześniej zleceniobiorcy, w ciągu roku jeden PIT-11 obejmujący przychody zarówno ze zlecenia, jak i z umowy o pracę? Czy powinniśmy jednak odrębnie rozliczyć jego przychody i wystawić dwie informacje PIT-11? Ponadto z końcem sierpnia zakład zostanie zlikwidowany. W jakim terminie powinniśmy wystawić PIT-11 i PIT-4R?

RADA

Powinni Państwo wystawić dwie informacje PIT-11. Deklarację roczną PIT-4R oraz informację PIT-11 dotyczącą przychodów z umowy zlecenia należy złożyć do dnia zaprzestania wykonywania działalności. Ustawowy termin wydania informacji PIT-11 obejmującej przychody ze stosunku pracy przypada do końca lutego następnego roku albo w ciągu 14 dni od złożenia przez pracownika pisemnego wniosku o wydanie PIT-11. Jednak w związku z likwidacją działalności również informację PIT-11 można wydać do dnia zaprzestania wykonywania działalności (szczegóły - w uzasadnieniu).

UZASADNIENIE

W sytuacji gdy w tym samym roku w firmie pracuje ta sama osoba na umowę zlecenia, a następnie na podstawie umowy o pracę, należy wystawić jedną informację PIT-11, wykazując w niej całoroczny przychód z obydwu umów. Taką informację należy przekazać tej osobie oraz właściwemu urzędowi skarbowemu do końca lutego następnego roku.

W omawianej sytuacji między umowami wystąpiła przerwa. Można zatem przyjąć, że w takim przypadku należałoby wydać dwie informacje, obie w terminie do końca lutego br. Nie będzie jednak błędem, jeżeli płatnik sporządzi jedną informację PIT-11 zarówno dotyczącą przychodów ze stosunku pracy, jak i z umowy zlecenia, bowiem określenie dat ma tu drugorzędne znaczenie.

W związku z tym, że Państwa zakład będzie zlikwidowany, przepisy przewidują obowiązek wystawienia PIT-11 z tytułu umów cywilnoprawnych do dnia zaprzestania wykonywania działalności (art. 42 ust. 3 updof). Zasada ta nie odnosi się natomiast do informacji PIT-11 wydawanej w związku z osiąganiem przychodów ze stosunku pracy. Przepisy przewidują obowiązek wydania pracownikowi PIT-11 wcześniej niż z końcem lutego następnego roku tylko wtedy, gdy zatrudnienie ustaje w trakcie roku i pracownik złoży wniosek o wydanie PIT-11. Były pracodawca ma wówczas obowiązek wystawić tę informację w terminie 14 dni od dnia złożenia takiego wniosku. Jeśli pracownik nie złoży wniosku o wydanie PIT-11, termin na sporządzenie i przekazanie informacji upływa z końcem lutego następnego roku (za 2011 r. - do 29 lutego 2012 r.). Firma może jednak wydać PIT-11 wcześniej, za czym przemawiają dwie kwestie:

• nie ma przepisu, który zakazywałby wydania PIT-11 wcześniej bez wniosku pracownika,

• sformułowanie „do końca lutego roku następującego po roku podatkowym” sugeruje, że może to być każda wcześniejsza data niż ostatni dzień lutego następnego roku.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Spółka z o.o.

Spółka Doradztwa Podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »