| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Jak prawidłowo wystawić fakturę za usługi ciągłe

Jak prawidłowo wystawić fakturę za usługi ciągłe

Jak prawidłowo wystawić fakturę - data sprzedaży i wystawienia? Otrzymuję prowizję za usługi sieciowe (prowizja od sprzedaży towarów na terenie kraju) na podstawie umowy. Informację o wielkości przyznanej mi prowizji za miesiąc poprzedni otrzymuję dopiero 10 dnia następnego miesiąca. Czy świadczone usługi mogę zaliczyć do usług o charakterze ciągłym? Jaki obowiązuje mnie wtedy termin?


RADA

Musi Pan wystawiać faktury w terminie 7 dni od dnia zakończenia miesiąca. Jako datę sprzedaży wpisuje pan tylko miesiąc i rok, bez podawania dnia. Natomiast jako datę wystawienia faktury należy wpisać datę jej faktycznego wystawienia.

UZASADNIENIE

Ponieważ świadczy Pan usługi o charakterze ciągłym, faktura powinna być wystawiana najpóźniej 7 dnia od dnia zakończenia miesiąca. Do wystawiania faktur za ten rodzaj sprzedaży przewidziano bowiem specjalne zasady.

Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży o charakterze ciągłym może zawierać tylko miesiąc i rok dokonania sprzedaży, bez podawania dnia (§ 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie faktur) .

Dla faktur dokumentujących usługi o charakterze ciągłym, które zawierają tylko miesiąc i rok, przewidziano specjalne terminy ich wystawiania. W takim przypadku fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży (§ 13 ust. 2 rozporządzenia).

Jak wynika z powyższych przepisów, wyjątek od zasady fakturowania dostawy towarów oraz świadczenia usług w terminie 7 dni od dnia faktycznego świadczenia dotyczy sprzedaży o charakterze ciągłym, i to zarówno dostaw towarów, jak i świadczenia usług. Rozporządzenie nie odnosi się przy tym do konkretnych usług o charakterze ciągłym. Dlatego te zasady fakturowania mają zastosowanie do wszelkiego rodzaju dostaw towarów oraz świadczeń usług, jeżeli ze względu na okoliczności można zaliczyć je do sprzedaży o charakterze ciągłym. Przepisy nie zawierają definicji świadczenia usług o charakterze ciągłym. Sprzedaż dla celów rozliczeń VAT jest definiowana między innymi jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pojęcie ciągłości świadczenia należy natomiast określać w oparciu o przepisy prawa cywilnego. Dla uznania świadczenia za ciągłe wystarcza, iż składa się ono z następujących po sobie czynności, o ile tworzą razem funkcjonalną całość rozciągniętą w czasie. Czas jest miernikiem czynności trwałych, a interes jednej ze stron jest zaspokojony właśnie poprzez trwałe działania drugiej strony.

Przykład

Spółka A od sierpnia br. podpisała umowę pośrednictwo w sprzedaży towarów spółki B. Za usługę będzie otrzymywać prowizję w wysokości 10% miesięcznego obrotu netto. Według umowy Spółka A rozliczenie będzie otrzymywać do 5 każdego następnego miesiąca. Za sierpień otrzymała rozliczenie 4 września br. Fakturę wystawiła 5 września br. Dlatego na fakturze powinny być następujące dane:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dlatego należy uznać, że sprzedaż o charakterze ciągłym dotyczy wyłącznie usług wykonywanych w ramach długoterminowych umów zlecenia, gdzie poszczególne jednostkowe czynności składają się na całość umówionego świadczenia. I tylko w takiej sytuacji świadczący taką usługę może wystawić fakturę nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

WAŻNE!

Sprzedaż o charakterze ciągłym dotyczy wyłącznie usług wykonywanych w ramach długoterminowych umów zlecenia, gdzie poszczególne jednostkowe czynności składają się na całość umówionego świadczenia.

Charakter świadczonych usług należy odnosić do każdego z kontrahentów oddzielnie, pamiętając, iż usługa o charakterze ciągłym musi zawierać w sobie element stałości działania.

Świadczone przez Pana usługi pośrednictwa można zaliczyć do usług o charakterze ciągłym. Należy pamiętać, że organy podatkowe wymagają w tym przypadku, aby zawarta została umowa na piśmie. Powinien Pan próbować zmienić datę otrzymywania rozliczeń za dany miesiąc. Nieterminowe wystawienie faktury obciąża bowiem Pana firmę. Może być Pan obciążony sankcjami karnoskarbowymi.

Obowiązek podatkowy będzie powstawał w dniu wystawienia faktury, pod warunkiem że będzie wystawiana najpóźniej 7 dnia od dnia wykonania usługi. Jeśli będzie wystawiana nieterminowo, obowiązek podatkowy będzie powstawał 7 dnia od dnia zakończenia miesiąca.

• § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Ireneusz Matusiak

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »