| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Faktura > Jak rozliczać faktury korygujące niedoręczane nabywcom

Jak rozliczać faktury korygujące niedoręczane nabywcom

Najemcom lokali komunalnych w naszych zasobach gminnych naliczamy co miesiąc opłaty czynszowe, na podstawie danych zawartych w umowach najmu. Zmiany w umowach dokonywane są aneksami na bieżąco, na podstawie wniosków najemców i dotyczą m.in. zmiany liczby osób zamieszkujących dany lokal. Okres, którego dotyczą korekty faktur, uzależniony jest od zdarzenia powodującego zmiany naliczenia opłaty czynszowej – w tym ww. zmian liczby osób zamieszkujących lokal, bądź wynikają z rozliczeń mediów. Faktury wystawiane najemcom nie są im doręczane – księgujemy je tylko w naszym systemie. Czy w przypadku dokonania korekty takiej faktury musimy uzyskać potwierdzenie jej odbioru od najemcy? Nadmieniamy, że faktury korygujące będą powodowały zarówno zwiększenie, jak i zmniejszenie podstawy opodatkowania i podatku należnego.

Nie. Opisane przez Państwa w pytaniu korekty faktur dotyczą transakcji, które wcześniej były udoku­mentowane fakturami tylko wygenerowanymi, stanowiącymi tylko zapis w systemie księgowym. Z pytania wynika, że faktury wygenerowane w systemie nie są jednak doręczane przez Państwa najemcom w żaden sposób, ani elektronicznie, ani papierowo.

Nie są one więc fakturami w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, gdyż za fakturę nie może zostać uznany sam zapis księgowy wygenerowany w systemie sprze­dawcy, niedoręczony w żaden sposób nabywcy.

Dlatego też korekta takiego niedoręczanego dokumentu, sprowadzająca się w istocie do korekty danych zawartych we wcześniejszym zapisie księgowym, nie wymaga uzyskiwania potwierdzenia odbioru od nabywcy.

Biuletyn VAT

Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 maja 2014 r. (sygn. IBPP1/443-38/14/KJ), w którym czytamy:

W przypadku zatem, gdy Wnioskodawca, zgodnie z przepisami ustawy o VAT nie jest zobowiązany do dokumentowania fakturami sprzedaży zwolnionej od podatku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i w rzeczywistości tych faktur nie wystawia i nie doręcza ich nabywcom w żaden sposób (ani papierowo ani elektronicznie), a coś co Wnioskodawca okre­śla mianem faktury czy faktury korygującej stanowi jedynie zapis wygenerowany przez system księgowy stosowany przez Wnioskodawcę, to brak jest podstaw do uzyskiwania potwierdzenia odbioru dokumentu i tak niedoręczanego.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 13, art. 106j ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312;

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

dr Arletta Bolesta

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK