| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Faktura > Jak rozliczać faktury korygujące niedoręczane nabywcom

Jak rozliczać faktury korygujące niedoręczane nabywcom

Najemcom lokali komunalnych w naszych zasobach gminnych naliczamy co miesiąc opłaty czynszowe, na podstawie danych zawartych w umowach najmu. Zmiany w umowach dokonywane są aneksami na bieżąco, na podstawie wniosków najemców i dotyczą m.in. zmiany liczby osób zamieszkujących dany lokal. Okres, którego dotyczą korekty faktur, uzależniony jest od zdarzenia powodującego zmiany naliczenia opłaty czynszowej – w tym ww. zmian liczby osób zamieszkujących lokal, bądź wynikają z rozliczeń mediów. Faktury wystawiane najemcom nie są im doręczane – księgujemy je tylko w naszym systemie. Czy w przypadku dokonania korekty takiej faktury musimy uzyskać potwierdzenie jej odbioru od najemcy? Nadmieniamy, że faktury korygujące będą powodowały zarówno zwiększenie, jak i zmniejszenie podstawy opodatkowania i podatku należnego.

Nie. Opisane przez Państwa w pytaniu korekty faktur dotyczą transakcji, które wcześniej były udoku­mentowane fakturami tylko wygenerowanymi, stanowiącymi tylko zapis w systemie księgowym. Z pytania wynika, że faktury wygenerowane w systemie nie są jednak doręczane przez Państwa najemcom w żaden sposób, ani elektronicznie, ani papierowo.

Nie są one więc fakturami w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, gdyż za fakturę nie może zostać uznany sam zapis księgowy wygenerowany w systemie sprze­dawcy, niedoręczony w żaden sposób nabywcy.

Dlatego też korekta takiego niedoręczanego dokumentu, sprowadzająca się w istocie do korekty danych zawartych we wcześniejszym zapisie księgowym, nie wymaga uzyskiwania potwierdzenia odbioru od nabywcy.

Biuletyn VAT

Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 maja 2014 r. (sygn. IBPP1/443-38/14/KJ), w którym czytamy:

W przypadku zatem, gdy Wnioskodawca, zgodnie z przepisami ustawy o VAT nie jest zobowiązany do dokumentowania fakturami sprzedaży zwolnionej od podatku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i w rzeczywistości tych faktur nie wystawia i nie doręcza ich nabywcom w żaden sposób (ani papierowo ani elektronicznie), a coś co Wnioskodawca okre­śla mianem faktury czy faktury korygującej stanowi jedynie zapis wygenerowany przez system księgowy stosowany przez Wnioskodawcę, to brak jest podstaw do uzyskiwania potwierdzenia odbioru dokumentu i tak niedoręczanego.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 13, art. 106j ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312;

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Michałek

Ekspert w zakresie finansów osobistych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »