| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Odliczanie i zwroty podatku > Jak rozliczyć w VAT prezentacje produktów

Jak rozliczyć w VAT prezentacje produktów

Moja firma stale powiększa swój asortyment oferty o dodatkowe produkty. W związku z tym informujemy, zachęcamy kontrahentów do ich nabywania w tym celu organizujemy, prezentacje naszych towarów na targach, wystawach.
Wszystkie powstałe w ten sposób koszty np. wynajęcie stoiska, przejazdy, noclegi, zakup wszelkiego rodzaju artykułów reklamowych prezentowanych podczas targów i wystaw, są potwierdzane fakturami VAT. Czy mogę obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego w związku z powyższymi wydatkami?

Podstawowym warunkiem dla obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego jest związek wydatków ponoszonych przez firmę z czynnościami, które zgodnie z ustawą o VAT podlegają opodatkowaniu.

Związek dokonywanych przez firmę zakupów z jej działalnością może mieć zarówno charakter bezpośredni jak i pośredni. Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary oraz usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Innymi słowy, żeby wykazać taki związek, trzeba udowodnić związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu firmy.

W stanie faktycznym opisanym przez przedsiębiorcę mamy do czynienia z pośrednim związkiem wydatków z czynnościami opodatkowanymi. O takim właśnie związku mówi się wówczas, kiedy ponoszone wydatki związane są z całokształtem działania firmy, mają one pośredni związek z działalnością gospodarczą i w związku z tym również pośrednio wpływają na osiągane przez firmę przychody.

Polecamy: VAT 2010

Zapewne wszystkie opisane działania firmy np. zorganizowanie prezentacji towarów ma na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie wpłynie na zwiększenie obrotu.

Ponadto o pośrednim związku zakupów z działalnością firmy będzie można mówić również wówczas, kiedy zakup towarów i usług nie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu, np. poprzez ich dalszą odsprzedaż, lecz wpływa na ogólne funkcjonowanie firmy jako całości i przyczynia się do jej obrotów.

Tak więc kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez przedsiębiorcę np. z tytułu nabycia towarów i usług reklamowych na potrzeby prezentacji czy wystawy. Jak wynika z opisanego przez przedsiębiorcę, do wydatków ponoszonych w związku z organizacją prezentacji czy wystawy na rzecz potencjalnych kontrahentów firmy, wymienione zostały: usługi wynajmu stoiska, wydatki na przejazd, noclegi oraz zakup wszelkiego rodzaju artykułów reklamowych prezentowanych podczas targów i wystaw.

Z powyższego wynika, że firma może odliczyć podatek VAT naliczony od wydatków na zorganizowanie prezentacji czy wystawy swoich towarów dla kontrahentów, który wykazany został na otrzymanych fakturach.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Skrivanek Tłumaczenia i szkolenia językowe

Skrivanek jest agencją translatorską, która oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu tłumaczeń i szkoleń językowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »