REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są skutki rozszerzenia zakresu działalności o czynności opodatkowane VAT?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Jakie są skutki rozszerzenia zakresu działalności o czynności opodatkowane VAT?
Jakie są skutki rozszerzenia zakresu działalności o czynności opodatkowane VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności u podatnika zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług w zasadzie nie wywołuje żadnych konsekwencji na gruncie regulacji podatkowych. Inaczej rzecz się będzie przedstawiać, gdy osoba prowadząca działalność gospodarczą, która wykonywała czynności korzystające ze zwolnienia, podejmie decyzję o uruchomieniu drugiego profilu działalności – już opodatkowanego VAT.

Kluczowe przy tym może być ustalenie czy, podmiot taki korzystać będzie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami dotyczącymi nowego profilu działalności?

Autopromocja

Osoba fizyczna prowadzi usługi w zakresie opieki zdrowotnej, które korzystają ze zwolnienia. Jednocześnie zamierza podjąć drugi profil działalności polegający na wynajmie lokali użytkowych. W tym celu rozpoczyna inwestycję dotyczącą budynku zawierającego lokale użytkowe. Z tymi czynnościami pojawia się zakup towarów i usług, od których osoba ta zamierza odliczyć podatek naliczony, pomimo faktu, iż wydatki w tym zakresie dotyczą przyszłych przychodów związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Dokonując oceny okoliczności przedstawionych w przykładzie warto przyjrzeć się podstawowym regulacjom dotyczącym prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Co do zasady, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
a) z tytułu nabycia towarów i usług,
b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, za datku, raty), jeżeli wiązał się on z powstaniem obowiązku podatkowego,
c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu – z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo do odliczenia przysługuje więc podatnikowi, jeśli dokonany zakup ma związek z czynnościami opodatkowanymi. Nie ma więc możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku bądź niepodlegających temu podatkowi.

Przedstawione powyżej przesłanki zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego określić można mianem warunków pozytywnych. Ustawodawca przewidział również przesłanki negatywne, przy wystąpieniu których z prawa tego skorzystać nie można.

Określone one zostały w art. 88 ustawy o VAT. W szczególności art. 88 ust. 3a stanowi, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,
b) w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3) wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie
zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6) zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem
faktycznym.

Istotne z punktu widzenia omawianego przykładu jest wskazanie regulacji określonej w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Odnosząc powyższe regulacje do przedstawionego przykładu stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy podatnik złoży do urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, skutkujące uzyskaniem statusu podatnik VAT - czynny, zaś wydatki poniesione w związku z planowanym rozszerzeniem zakresu działalności będą związane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych, będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki, pod warunkiem, że nie zachodzą wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy o VAT.

Jednocześnie wobec faktu, iż w powołanym przykładzie może mieć miejsce sytuacja taka, że w okresie rozliczeniowym poniesione zostaną wyłącznie wydatki (inwestycje), a nie wystąpi sprzedaż opodatkowana to kwotę VAT naliczonego można przenieść do rozliczenia w następnym okresie rozliczeniowym lub wskazać do zwrotu na rachunek bankowy.

Podobnie te kwestie interpretuje fiskus, czego przykładem jest m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 22 grudnia 2010 r. nr ITPP2/443-1024/10/AP.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

REKLAMA