| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zakres opodatkowania > Rozdawanie gadżetów reklamowych a VAT

Rozdawanie gadżetów reklamowych a VAT

Rozdajemy naszym kontrahentom i klientom różne artykuły reklamowe. Breloczki, smycze, długopisy, kubki, koszulki itp., na których znajduje się nazwa i logo naszej firmy. Rozdajemy również próbki własnych towarów.  Czy powinniśmy opodatkować VAT takie czynności?

Nie.

Są to z pewnością tzw. prezenty o małej wartości. Ich przekazywanie nie podlega VAT.

Należy jednak pamiętać, że limit kwotowy prezentów małej wartości niepodlegających VAT jest zróżnicowany, w zależności od tego, czy prezenty te trzeba ujmować w tzw. ewidencji wartościowo-osobowej.

Opodatkowaniem VAT, jako czynności zrównanej z odpłatną dostawą, podlega nieodpłatne przekazanie towarów. Czynność taka nie zostanie jednak uznana za dostawę, m.in. w sytuacji kiedy przekazywane towary będą stanowiły prezenty małej wartości. W ustawie znajdziemy definicję pojęcia prezentów małej wartości, która określa jednocześnie dwie kategorie takich towarów.

Do pierwszej kategorii ustawodawca zaliczył przekazywane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób.

A więc pierwsza kategoria prezentów wyłącza z opodatkowania VAT te nieodpłatne przekazania towarów, które nie przekraczają kwoty 100 zł w roku podatkowym. Warunkiem tego jest jednak obowiązek prowadzenia przez podatnika ewidencji, z której wynikałaby tożsamość osób, którym zostały wydane owe towary.

Druga kategoria prezentów wyłącza z opodatkowania przekazanie towarów, których wartość przekazana jednej osobie nie przekracza kwoty 10 zł - art. 7 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W przepisach nie określono przy tym żadnych dodatkowych warunków, np. prowadzenia ewidencji. Limit kwotowy prezentów małej wartości, których nie trzeba ujmować w ewidencji wartościowo-osobowej, został przez ustawodawcę podwyższony od 1 stycznia 2009 r. Poprzednio wynosił on 5 zł.

Od początku tego roku obowiązują ponadto zmienione zasady ustalania limitu kwotowego prezentu małej wartości. Zostały one ujednolicone z przepisami stosowanymi przy określaniu podstawy opodatkowania przy nieodpłatnym przekazaniu towarów, co w konsekwencji miało za zadanie uprościć rozliczanie tego rodzaju czynności.

Przed zmianą przepisów wartość przekazywanych nieodpłatnie prezentów była ustalana według wartości rynkowej (kwoty brutto), a nie według ceny nabycia czy kosztu wytworzenia, co w praktyce często było trudne w stosowaniu. Zgodnie z treścią obecnie obowiązujących przepisów wartość prezentu małej wartości odnoszona jest do jednostkowej ceny nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - do jednostkowego kosztu wytworzenia, określonych w momencie przekazywania towaru.

Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Justyna Godlewska

Prawnik, aplikantka radcowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »