REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w VAT podnajem mieszkania firmowego

REKLAMA

Wynajęliśmy mieszkanie, w którym mieli mieszkać nasi pracownicy. Jednakże jak na razie planowany kontrakt nie doszedł do skutku i mieszkanie stoi puste. Chcemy podnająć je innej firmie. Jak rozliczyć tą umowę w VAT.

Pozwala nam na umowa jaką zawarliśmy z właścicielem mieszkania. Mamy jednak pewne wątpliwości. Nie mamy wpisane do KRS, że przedmiotem działalności może być również najem mieszkań. Czy aktualny wpis Spółki w KRS odnoszący się do przedmiotu działalności Spółki umożliwia uczestnictwo w podnajmie mieszkania i czy wystawione przez nas faktury będą mogły zostać uwzględnione w naszych księgach podatkowych. Jaką stawkę VAT powinniśmy zastosować wystawiając fakturę za ww. podnajem?

Autopromocja

Opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepisy ustawy o VAT mówią, iż czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy). Wobec powyższego każda czynności, w której świadczeniu Spółka występuje w roli podatnika podatku VAT będzie czynnością opodatkowaną na gruncie powołanych przepisów ustawy o VAT. 

W tym przypadku nie ma znaczenia to, czy przedmiotem działalności Spółki są świadczenia w zakresie wynajmowania powierzchni i lokali mieszkalnych/użytkowych. Nie ma znaczenia jaki rodzaj działalności został wpisany do KRS czy też w ewidencji działalności gospodarczej.

Mając na względzie powyższe należy uznać, iż Spółka nabędzie a następnie odsprzeda określone usługi na rzecz wskazanej powyżej firmy. Zatem w tym zakresie staje się po pierwsze beneficjentem tych usług, a następnie świadczącym usługi.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. ustawa o VAT nie określała pojęcia refaktury. Zasadniczą istotą refakturowania było natomiast udokumentowanie fakturą VAT odsprzedaży usługi zwykle bez doliczenia jakiejkolwiek marży czy prowizji. Celem refakturowania było przeniesienie wyłożonych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który faktycznie z danych usług korzystał, pomimo że podmiot refakturujący fizycznie danej usługi nie świadczył.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Było to zasadniczo zgodne z zapisem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE, który wskazuje, iż „w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi“.

Natomiast od dnia 1 grudnia 2008 r. w analizowanej sprawie ustawodawca przyjął regulację art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w której uznał, iż w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

W analizowanej sytuacji Spółka dokonując odsprzedaży usług najmu, będzie występowała w roli świadczeniodawcy przedmiotowej usługi. Tym samym powinna dla tego typu świadczenia zastosować prawidłową stawkę opodatkowania w podatku VAT. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podstawową stawką opodatkowania jest stawka 22%. Jednakże powołując się na przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT należy uznać, iż ustawodawca określił szereg wyjątków od powyższej zasady, bowiem zgodnie z powołanym przepisem zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Analiza powołanego załącznika prowadzi do wniosku, iż usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkaniowych na cele inne niż mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług (załącznik nr 4 do ustawy o VAT, poz. 4, ex 70.20.11 PKWiU).

Powyższe potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 15 lutego 2008 r. (sygn. ILPP1/443-420/07-2/MK), gdzie czytamy: „Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usługi podnajmu lokalu mieszkalnego, jeżeli świadczona usługa podnajmu jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 70.20.11. Tak bowiem sklasyfikowana usługa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z pozycją 4 załącznika nr 4 do tejże samej ustawy”.

Tym samym przedmiotowa usługa wynajmu lokalu w celach mieszkaniowych uprawniać będzie Spółkę do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania w podatku VAT. W tym przypadku pragniemy wskazać, iż możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania powinna de facto wynikać z przeznaczenia wynajmowanego lokalu. W sytuacji, gdy Podatnik wynajmuje lokal wyłącznie w celach mieszkalnych uprawniony jest do zastosowania zwolnienia od podatku. W przeciwnej sytuacji usługa winna być opodatkowana podstawową 22% stawką podatku.

Obowiązek podatkowy z tytułu ww. usługi podnajmu powstanie z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Na fakturze należy podać podstawę zastosowania zwolnienia od podatku. Może być to zamiennie symbol PKWiU usługi najmu (tut. ex 70.20.11), przepis ustawy o VAT lub aktu wykonawczego do tej ustawy na podstawie, którego Podatnik dokonuje zwolnienia, lub ewentualnie przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku to świadczenie.

Obrót z tytułu przedmiotowej sprzedaży podatnik powinien wykazać w poz. 20 deklaracji VAT-7 – dostawa towarów oraz świadczenie usług, na terytorium kraju, zwolnione od podatku.

Paweł Barnik, Karolina Gierszewska – eksperci ECDDP

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej
ul. Zielony Most 8
31-351 Kraków
tel. +48 12 622 86 00
fax. +48 12 622 86 66
www.ecddp.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Finansów: KSeF dopiero od 2026 roku. Dwie daty dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

REKLAMA