| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zakres opodatkowania > Prezenty o małej wartości, próbki, materiały reklamowe

Prezenty o małej wartości, próbki, materiały reklamowe

Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wskazuje, że regulacja zrównująca czynności nieodpłatne z odpłatnymi dostawami nie ma zastosowania m.in. do czynności przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Oznacza to, że - niezależnie od tego, czy uznamy przekazanie takich materiałów za związane z celami przedsiębiorstwa, czy też nie -czynność przekazania drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych oraz prezentów o małej wartości i próbek z pewnościąnie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Opodatkowaniu VAT (innymi słowy: zrównaniu z odpłatną dostawą) podlega co do zasady jedynie takie nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika, które nie służy celom prowadzonego przedsiębiorstwa o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Dotyczy to w szczególności:
1) przekazania lub zużycia towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkich innych przekazań towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizn.

Jednak, jak już wspomniano, zasada ta nie obejmuje drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych oraz prezentów o małej wartości i próbek.

Prezentami o małej wartości są przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (aktualnie 100 zł), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Przez próbkę rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Warto zacytować w omawianym kontekście wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 października 2008 r. III SA/Wa 959/2008:

W ocenie sądu opodatkowaniu VAT podlega jedynie takie nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika, które nie służy celom prowadzonego przedsiębiorstwa.

Sąd nie miał wątpliwości, że spółka przekazywała gadżety reklamowe, tj. flagi, proporczyki, czapki, bluzy polarowe i T-shirty z logo, nieodpłatnie. Akcje reklamowe i marketingowe służące promowaniu marki i zwiększaniu sprzedaży świadczą o tym, że następowało to na cele związane z prowadzonym przez skarżącą przedsiębiorstwem. W związku z tym były to czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT.

Podstawa prawna: art. 7 ust. 3 i n. ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) (Dz.U z 2004 Nr 54 poz 535 ze zm.)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Justyna Godlewska

Prawnik, aplikantka radcowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »