| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Księga przychodów i rozchodów w praktyce

Księga przychodów i rozchodów w praktyce

Podatkowa księga przychodów i rozchodów stanowi dowód, pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych. Zasady prowadzenia księgi reguluje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Określa ono szczegółowy zakres obowiązków podatnika, dokumenty będące podstawą zapisów, terminy zawiadomienia fiskusa o prowadzeniu księgi, jak również inne nieodzowne informacje.

Koszty działalności firmy w mieszkaniu

Jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą w mieszkaniu, w którym jednocześnie mieszka, to nie może wszystkich wydatków związanych z korzystaniem z mieszkania zaliczyć w koszty działalności firmy. Dotyczy to takich wydatków, jak czynsz za mieszkanie, opłaty za energię elektryczną, opłaty za telefon. Wydatki za korzystanie z mieszkania podatnik może zaliczyć do kosztów według ustalonej przez siebie proporcji. Przykładowo, jeżeli wykorzystuje do działalności gospodarczej pokój, który stanowi 1/4 część mieszkania, wówczas do kosztów może zaliczyć 1/4 czynszu, który płaci za to mieszkanie. Taka sama proporcja powinna być zastosowana również za energię elektryczną. Zastosowanie takiej proporcji do każdego rodzaju opłat wydaje się być rozsądnym rozwiązaniem. Trudno bowiem będzie udowodnić fiskusowi, że podatnik wykorzystywał 1/4 mieszkania do prowadzenia działalności gospodarczej, ale światło wykorzystywał w wysokości 1/2 opłat.

Inaczej sprawa ma się z telefonami. Najprostszym rozwiązaniem byłoby posiadanie odrębnej linii telefonicznej wykorzystywanej tylko w działalności gospodarczej. Wówczas wszystkie należności wynikające z rachunków telefonicznych mogłyby być zaliczone do kosztów. Jeżeli takiej linii nie ma, wówczas podstawą do rozdzielenia rozmów prywatnych od rozmów związanych z działalnością gospodarczą są billingi telefoniczne. Należy mieć również na uwadze fakt, że gdy nie ma wyodrębnionej linii telefonicznej dla działalności gospodarczej, wówczas organy podatkowe nie pozwalają zaliczyć do kosztów opłat za abonament telefoniczny. Urzędy argumentują to w ten sposób, że abonament i tak powinien być płacony, niezależnie od tego, czy w mieszkaniu jest prowadzona działalność gospodarcza czy też nie.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Wioletta Małota

Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »