| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Amortyzacja podatkowa i bilansowa

Amortyzacja podatkowa i bilansowa

Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne są najczęściej najbardziej wartościowymi składnikami majątku firmy. Oznacza to, że dokonywane przez jednostkę odpisy amortyzacyjne bardzo istotnie wpływają zarówno na wynik finansowy, jak i na podstawę opodatkowania. Jednocześnie należy być świadomym różnic między amortyzacją dokonywaną dla celów bilansowych a amortyzacją podatkową. Ta pierwsza powinna w możliwie wierny sposób odzwierciedlać zużycie składników majątku i ich aktualną wartość. Amortyzacja podatkowa nie musi spełniać tego celu - ważne jest jedynie, aby była dokonywana zgodnie z zasadami ustalonymi w ustawie o PIT i ustawie o CIT. A ponieważ przepisy podatkowe pozostawiają podatnikom znaczną swobodę w wyborze metod i stawek amortyzacyjnych, podatnicy mogą za ich pomocą kształtować - w pewnych granicach - wysokość podstawy opodatkowania. Zwykle przedsiębiorcy starają się jak najbardziej skrócić okres amortyzacji podatkowej. Jest to działanie racjonalne - ale pod warunkiem, że firma osiąga dochód. Jeżeli firma ponosi stratę, to warto pomyśleć o wydłużeniu okresu amortyzacji. W ten sposób koszty mogą zostać "przesunięte" na następne lata. Dlatego warto dokładnie przemyśleć i zaplanować koszty amortyzacji w podatkowym budżecie przedsiębiorstwa. Stanowią one bowiem jeden z najistotniejszych elementów polityki podatkowej firmy.

Spółka akcyjna 20 sierpnia 2004 r. nabyła środek trwały, który nie wymaga montażu. W tym samym dniu środek trwały został przekazany do używania. Również 20 sierpnia 2004 r. podatnik dokonał zapłaty w kwocie 240 000 zł na konto sprzedawcy za nabycie tego urządzenia. Środki na zapłatę pochodziły z kredytu bankowego. Zgodnie z zawartą umową spłata kredytu nastąpi 20 grudnia 2004 r. W dniu uruchomienia kredytu bank pobrał prowizję bankową w wysokości 4500 zł. Odsetki bankowe są naliczane od następnego dnia po wykorzystaniu kredytu aż do dnia spłaty. Podatnik dokonał spłaty kredytu 21 listopada 2004 r. Naliczone przez bank odsetki wyniosły 9045 zł. Ustalenie wartości początkowej przedstawia się następująco: cena uiszczona sprzedawcy – 240 000 zł + prowizja pobrana przez bank w kwocie 4500 zł. Wartość początkowa środka trwałego, która stanowi podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych wynosi zatem 244 500 zł. Z kolei naliczone i pobrane przez bank odsetki w kwocie 9045 zł, jako wydatki związane z okresem po przekazaniu środka trwałego do używania, stanowią koszt uzyskania przychodu tego miesiąca, w którym zostały pobrane.
Przedsiębiorstwo produkcyjne dokonało zakupu 18 września 2004 r. środka trwałego na raty. Całkowita wartość maszyny wynosi 17 890 zł netto. Pierwsza rata została wpłacona 19 września 2004 r. w kwocie 2800 zł netto. Ustalone raty nie zostały obciążone odsetkami. W tym przypadku wartość początkową środka trwałego stanowi cała kwota należna sprzedającemu z tytułu sprzedaży. Sposób i termin płatności nie ma w takim przypadku znaczenia.
Firma handlowo-usługowo-produkcyjna nabyła środki trwałe za kwotę 143 250 zł. Zapłata nastąpiła wekslami. Ze względu na wydłużone terminy wykupu weksli, opiewają one na wyższe kwoty od wartości zakupu nabytych składników majątku trwałego. W takim przypadku dyskonto weksli spełnia identyczną rolę jak oprocentowanie kredytu. Dlatego też koszty obsługi zobowiązań, które zostały zaciągnięte w celu sfinansowania nabycia środka trwałego – do dnia przyjęcia do używania takiego składnika majątku zwiększają cenę nabycia takiego środka.
1 lipca 2004 r. podatnik kupił środek trwały za kwotę 25 000 zł. Zakup został sfinansowany z udzielonej pożyczki w kwocie 25 000 zł. Z uwagi na konieczność przeprowadzenia remontu składnik majątku został przekazany do użytkowania 1 października 2004 r. Spłata pożyczki nastąpiła 1 sierpnia 2004 r. Odsetki zostały naliczone w wysokości 300 zł. W takim przypadku wartość początkowa środka trwałego, który został sfinansowany pożyczką, wynosi 25 300 zł, gdyż cała kwota odsetek naliczona została w okresie poprzedzającym dzień przekazania składnika majątku do używania.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Barnik

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »