| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak dokonywać prognozy sprawozdań finansowych

Jak dokonywać prognozy sprawozdań finansowych

Jestem księgową w firmie produkcyjnej. Dyrektor finansowy zlecił mi przygotowanie prognozy sprawozdania finansowego do planowanego budżetu na kolejny rok. Jakimi zasadami należy się kierować w przygotowaniu takiej prognozy?


Rada
Powszechnie stosowaną metodą planowania (prognozowania) sprawozdań finansowych jest metoda procentu od sprzedaży. Jest to prosta metoda, która pozwala precyzyjnie zaplanować przyszłe sprawozdanie.

Uzasadnienie
Sytuacja opisana w pytaniu jest często spotykana. W małych i średnich firmach osoba odpowiedzialna za księgowość spółki bierze również udział w opracowywaniu planów dla potrzeb przygotowania budżetu firmy. Niekiedy udział ten nie ogranicza się tylko do działań wspomagających, ale polega na sporządzeniu prognozy sprawozdania finansowego pro forma. Sporządzanie prognoz sprawozdań pro forma jest także powszechnie spotykane w przypadku ubiegania się o kredyt, pożyczkę czy emisję obligacji.

Metody prognozowania sprawozdań finansowych można podzielić na dwie grupy. Jedną grupę stanowią metody oparte na przewidywanych wielkościach podstawowych danych biznesowych jak sprzedaż, koszty, wysokość wynagrodzeń (przykład 1), druga to tzw. metoda procentu od sprzedaży.

Przykład 1
Ogólna kwota wynagrodzeń stanowiła w przeszłości 15% całkowitych kosztów operacyjnych przedsiębiorstwa, na podstawie kalkulacji przewiduje się jednak, że w następnym okresie sprawozdawczym ich udział wyniesie 20%.
Zobowiązania stanowiły około 40% wartości pasywów. Analiza źródeł finansowania w kolejnym okresie skłoniła głównego księgowego firmy do oszacowania ich na poziomie 45% w roku następnym.

Opisana metoda nie jest w praktyce często stosowana ze względu na jej pracochłonność i możliwość sformułowania błędnych założeń.

Znacznie popularniejszą metodą jest metoda procentu od sprzedaży. Polega ona na tym, iż za najważniejszą wielkość prognozy uznaje się sprzedaż. Zakłada się, że większość pozycji bilansu oraz rachunku zysków i strat jest bezpośrednio uzależniona od wielkości sprzedaży, a relacje pomiędzy tymi wielkościami są stałe i oparte na proporcjach wynikających z kształtowania się wymienionych wielkości w okresach poprzednich. Dodatkowym założeniem jest uznanie, że przyjęty dla prognoz poziom aktywów jest optymalny dla wielkości bieżącej sprzedaży (przykład 2).

Przykład 2
Załóżmy, że poziom inkasowania płatności w gotówce kształtował się w poprzednim okresie na poziomie 10% całkowitej sprzedaży. Jeśli sprzedaż roku prognozowanego zwiększy się o 15% i wyniesie 200 000 zł, to wpłaty gotówkowe należy oszacować na poziomie 20 000 zł (200 000 zł × 10%).
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Musolf

ekspert z zakresu podatków i ceł

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »