| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak poprawić błędy w ewidencji zaliczki otrzymanej ostatniego dnia miesiąca na rachunek bankowy

Jak poprawić błędy w ewidencji zaliczki otrzymanej ostatniego dnia miesiąca na rachunek bankowy

Jesteśmy podmiotem świadczącym m.in. usługi gastronomiczno-hotelarskie. Usługobiorcy są podmiotami gospodarczymi lub osobami fizycznymi. Gdy otrzymamy zaliczkę od podmiotu gospodarczego – natychmiast wystawiamy fakturę zaliczkową. A jeśli od osoby fizycznej – wystawiamy paragon fiskalny. Problem powstaje, gdy zaliczka wpływa na nasz rachunek bankowy ostatniego dnia miesiąca, a my dowiadujemy się o tym w miesiącu następnym.

Wówczas zgodnie z ustaleniami w naszym urzędzie skarbowym nie wystawiamy paragonu fiskalnego, ale VAT należny od zaliczki ujmujemy w miesiącu jej otrzymania. Mamy nadzieję, że postępujemy prawidłowo.

Ostatnio jednak powstał problem: 31 listopada wpłynęła na rachunek bankowy zaliczka od osoby fizycznej. Wyciąg bankowy otrzymaliśmy 3 grudnia. VAT należny rozliczyliśmy w listopadzie. Usługę sprzedaliśmy w grudniu. Osoba wpłacająca zaliczkę poinformowała nas, że usługa dotyczy jej kontrahentów i poprosiła o fakturę VAT dla podmiotu gospodarczego na całą wartość usługi po jej wykonaniu. Czy postąpimy prawidłowo, jeśli wystawimy fakturę na całość, a rozliczając się z fiskusem odejmiemy VAT, który oddaliśmy w listopadzie, mimo że nie mamy paragonu fiskalnego dotyczącego zaliczki ani faktury zaliczkowej?

RADA

Prawidłowo opodatkowali Państwo zaliczkę w miesiącu jej otrzymania, czyli w listopadzie. Z pytania wynika jednak, że otrzymanie zaliczki zostało wadliwie udokumentowane. Po naprawieniu braków dokumentacyjnych będą Państwo mogli skorygować podatek należny od otrzymanej zaliczki i wystawić fakturę na całość usługi. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Cały obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinien być, co do zasady, rejestrowany w kasie fiskalnej. Również otrzymywane zaliczki. Nieprawidłowe jest zatem niewystawianie paragonu fiskalnego w opisanej sytuacji. W sytuacji gdy wiadomość o wpłacie zaliczki przychodzi już w następnym miesiącu po wpłacie, należy zaliczkę zarejestrować na bieżąco i dokonać odpowiednich wpisów w książce korekt, którą prowadzi się przy kasie. Na podstawie wpisu w książce korekt zaliczkę uwzględnia się w obrocie miesiąca, w którym została otrzymana, i wyłącza się z obrotu miesiąca, w którym została zarejestrowana w kasie.

Wyłączenia z obowiązku rejestracji w kasie można ewentualnie upatrywać w poz. 44 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas. Zgodnie z tym przepisem zwolnione z obowiązku rejestracji w kasie jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Warunkiem zwolnienia z obowiązku rejestracji jest posiadanie ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję, z których jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła. Z pytania wynika jednak, że wpłacona została tylko zaliczka (a nie całość zapłaty). Zwolnienie zaś dotyczy wyłącznie całości zapłaty.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Krawczyk

Instruktor American Heart Association (pierwsza pomoc).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »