| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Ewidencja księgowa > Jak sporządzić i zaewidencjonować listy wynagrodzeń wypłaconych w ratach

Jak sporządzić i zaewidencjonować listy wynagrodzeń wypłaconych w ratach

Pracownicy spółki powinni otrzymywać wynagrodzenia (z tytułu umów o pracę) na koniec miesiąca. Ponieważ firma znajduje się w ciężkiej sytuacji finansowej, często wypłaca wynagrodzenia w częściach. Na przykład - wynagrodzenie za styczeń zostało wypłacone częściowo w styczniu (500 zł zaliczki), a reszta w lutym. Wynagrodzenie za luty zostało wypłacone w całości 29 lutego. W marcu pracownicy otrzymali jedynie zaliczki w kwocie 600 zł. Jak prawidłowo zrobić i zaksięgować listę płac?

Poniżej przedstawiamy propozycję zawierającą łatwiejszy sposób postępowania ze względów praktycznych. Pozwala on nie tylko dokładnie określić w księgach rachunkowych wymagalne zobowiązania publicznoprawne z tytułu składek i podatków, lecz również zachować zasadę memoriału wymaganą przez ustawę o rachunkowości.

Należy sporządzić załącznik do listy płac, który będzie zawierał informacje na temat kwot: brutto wynagrodzeń należnych (a niewypłaconych) za miesiące poprzednie oraz kwoty brutto wynagrodzenia należnego za miesiąc bieżący. Informacja ta pozwoli na właściwe uzgodnienie zobowiązań wobec pracownika z tytułu wynagrodzeń oraz właściwe określenie kosztów okresu. Następnie w załączniku należy wydzielić:

a) kwoty brutto odpowiadające wypłaconym w danym miesiącu kwotom netto, w tym również mogą być wynagrodzenia za miesiące ubiegłe,

b) pozostałe kwoty brutto wynagrodzeń niewypłaconych do końca bieżącego miesiąca.

Należy sporządzić listę płac wyłącznie w odniesieniu do wynagrodzeń wypłaconych w danym miesiącu. Naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatków na liście odnoszą się tylko do wynagrodzeń brutto, które są pochodną wypłaconych kwot netto i są zgodne z deklaracją DRA oraz z wyliczeniem kwot do zapłaty z tytułu PIT za dany miesiąc.

Należy zaksięgować na podstawie list płac: wynagrodzenia brutto (wypłacone), składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, w tym od pracownika i od płatnika, oraz podatek dochodowy.

Należy zaksięgować na podstawie załącznika do listy płac, o którym mowa w kroku 1:

a) koszty należne za dany miesiąc, a dotyczące niewypłaconych kwot wynagrodzeń brutto, jako zobowiązania wobec poszczególnych pracowników,

b) koszty składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracodawcę, jako bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, w kwocie szacowanej od sumy wynagrodzeń niewypłaconych ogółem.

Należy zaksięgować korekty na podstawie załącznika do listy płac, o którym mowa w kroku 1, w odniesieniu do części niewypłaconych wynagrodzeń brutto za miesiące poprzednie, dla której w ubiegłym okresie uczyniono księgowania jak w kroku 4:

a) korekty zobowiązania wobec poszczególnych pracowników z tytułu wynagrodzeń zaległych za miesiąc poprzedni, a wypłaconych w miesiącu bieżącym, jako korekty kosztów wynagrodzeń,

b) korekty - zmniejszenia kosztów naliczonych od wynagrodzeń niewypłaconych, składek na ubezpieczenia społeczne w części od pracodawcy, jako zmniejszenia stanu biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Wykorzystanie biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w celu zaksięgowania przyszłych zobowiązań z tytułu świadczeń pracowniczych związanych z niewypłaconymi wynagrodzeniami za okresy poprzednie nie jest sprzeczne z ustawą o rachunkowości. Brak sprzeczności z ustawą o rachunkowości wynika z tego, że art. 39 ust. 2 poprzez użycie wyrażenia „w szczególności” pozostawia otwarty katalog ewentualnych wykorzystań biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Należy również zauważyć, że nowelizacja ustawy o rachunkowości z 18 marca 2008 r. do katalogu biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów wprost dodaje przyszłe świadczenia na rzecz pracowników.

PRZYKŁAD

Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę powinien otrzymywać wynagrodzenie miesięczne w wysokości 2000,00 zł. Jednakże ze względu na kłopoty finansowe pracodawcy otrzymał w styczniu wynagrodzenie w postaci zaliczki w kwocie netto 500 zł (kwota brutto w przeliczeniu to 615,04 zł). W lutym pracownik otrzymał wynagrodzenie za luty w całości (2000 zł) oraz wyrównanie wynagrodzenia za styczeń w wysokości 1384,96 zł (2000 zł - - 615,04 zł = 1384,96). W marcu pracownik otrzymał jedynie część należnego wynagrodzenia za marzec, w kwocie 600 zł wypłaconej zaliczki, co odpowiada kwocie brutto 763,96 zł.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Monitor Księgowego

Zdjęcia


Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Szwarc-Ślaski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK