REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w ewidencji księgowej ująć klimatyzatory

AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak w księgach rachunkowych zaewidencjonować klimatyzator o wartości 2800 zł netto. Czy należy zaliczyć do środków trwałych czy też do niskocennych wartości majątku firmy?

Joanna Maćkowska biegły rewident, Ruciński i Wspólnicy Kancelarii Audytorów i Doradców

Autopromocja

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 (z zastrzeżeniem pkt 17) ustawy o rachunkowości za środki trwałe należy uznać rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, pod warunkiem że są one: kompletne, zdatne do użytku, przeznaczone na potrzeby jednostki, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok.

Okresowe zużycie środków trwałych odzwierciedla się przez dokonywanie odpisów umorzeniowych. Odpisy amortyzacyjne dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na okres ich ekonomicznej użyteczności. Od środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej ustawodawca daje również możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych jednorazowo, tj. poprzez odpis 100 proc. ich wartości w koszty w momencie przyjęcia środka trwałego do użytkowania. Spółka korzystając z możliwości zastosowania uproszczonej zasady amortyzacji środków trwałych musi uwzględnić art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym przepisem jednostka w ramach przyjętych zasad może stosować uproszczenia. Nie mogą one jednak wywierać istotnie ujemnego wpływu na przedstawienie w księgach rachunkowych sytuacji majątkowej i finansowej spółki, w tym w szczególności wyniku finansowego za dany okres.

Ustawodawca nie sprecyzował w przepisach, co należy rozumieć jako niskocenne środki trwałe. Nie wskazał też dolnej granicy, od której środki trwałe można amortyzować w sposób uproszczony.

Swobodę w zakresie ewidencji i zasad amortyzacji niskocennych środków trwałych pozostawia podatnikom również ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 16d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 3,5 tys. zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, że zarówno przepisy ustawy o rachunkowości, jak i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pozostawiają w tym zakresie prawo wyboru spółce, zarząd powinien podjąć decyzję w tej kwestii. Decyzja ta powinna znaleźć swoje odzwierciedlenie w przyjętej do stosowania polityce rachunkowości.

Od decyzji podjętej przez zarząd spółki zależy, czy określone składniki majątku o wartości poniżej 3,5 tys. zł ujmowane będą w ewidencji środków trwałych, czy też ich wartość będzie księgowana w koszty zużycia materiałów w momencie przekazania ich do użytkowania. Zarząd spółki decydując, iż zakupione składniki majątku pomimo niskiej wartości będą ujmowane w ewidencji środków trwałych, musi również podjąć decyzję dotyczącą sposobu amortyzacji.

W przypadku gdy zarząd spółki zadecyduje o ujmowaniu środków trwałych poniżej 3,5 tys. zł w ewidencji środków trwałych, należy ewidencję taką prowadzić w podziale na grupy środków trwałych wskazane w ustawie o rachunkowości. Taka ewidencja jest niezbędna do prawidłowej prezentacji składników majątku w sprawozdaniu finansowym.

Podsumowując, klimatyzator zakupiony przez spółkę o wartości 2,8 tys. zł netto, w zależności od stosowanych w spółce zasad rachunkowości, może stanowić: środek trwały amortyzowany przez okres jego ekonomicznej użyteczności, środek trwały amortyzowany jednorazowo, składnik majątku nieujęty w ewidencji bilansowej środków trwałych zaksięgowany w koszty zużycia materiałów w momencie przekazania go do użytkowania.

(AP)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

REKLAMA