| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Księgi rachunkowe > Jak ująć w księgach rachunkowych wpłatę kaucji gwarancyjnej

Jak ująć w księgach rachunkowych wpłatę kaucji gwarancyjnej

Jesteśmy przedsiębiorstwem wykonującym usługi budowlane. Inwestorzy, na których rzecz je wykonujemy, wymagają od nas kaucji gwarancyjnej w celu zabezpieczenia należytego wykonania robót. Kaucję gwarancyjną wpłacamy na rachunek inwestora przed rozpoczęciem robót albo pobiera ją inwestor poprzez wstrzymanie wypłaty części wynagrodzenia (5-10 proc.) za zrealizowane usługi. Jak zaksięgować taką kaucję?


PAWEŁ KOWALCZYK

konsultant w dziale audytu TPA Horwath Horodko Audit

Spółki budowlane w praktyce działalności spotykają się z żądaniem przez swoich kontrahentów zabezpieczenia należytego wykonania umowy budowlanej. Takie zabezpieczenie może przyjąć postać gwarancji bankowej bądź kaucji (kwoty zatrzymanej). Dotyczy to również sytuacji, w której firma budowlana zleca podwykonawstwo części robót budowlanych innej firmie. Zleceniodawca będzie się chciał zabezpieczyć na wypadek wykrycia usterek w robotach wykonanych przez podwykonawcę. Po upływie okresu gwarancyjnego określonego przez strony w umowie na roboty budowlane kaucja podlega zwolnieniu.

Jeżeli spółka (podwykonawca usługi) dokonuje wpłaty kaucji na rachunek bankowy inwestora, wówczas w księgach ujmuje odpowiednio wypływ gotówki i jednocześnie rozpoznaje należność z tego tytułu (strona Wn konta - Należności z tytułu dostaw i usług, strona Ma konta - Środki pieniężne na rachunku bankowym). W swoich księgach z kolei inwestor powinien odpowiednio rozpoznać wpływ gotówki i jednocześnie zobowiązanie z tytułu kaucji (strona Wn konta - Środki pieniężne na rachunku bankowym, strona Ma konta - Zobowiązania z tytułu dostaw i usług). W przypadku gdy kwota kaucji jest zatrzymywana z należności wynikających z wystawionych faktur, spółka rozpoznaje całą należność w księgach. W przypadku inwestora powinna odpowiednio w księgach zostać rozpoznana cała kwotę wynikającą z faktury jako zobowiązanie. Jednocześnie należy prowadzić ewidencję kwot zatrzymanych z uwagi na fakt ich odrębnej prezentacji w bilansie jednostki.

W sprawozdaniu finansowym przygotowanym zgodnie z ustawą o rachunkowości kaucje należy rozpoznać w pozycji należności/zobowiązanie od pozostałych jednostek, z tytułu dostaw i usług. Jednak istotne jest określenie, czy powinny one być prezentowane jako krótkoterminowe powyżej 12 miesięcy czy jako krótkoterminowe do 12 miesięcy. Jeżeli kaucje będą zwolnione w ciągu następnych 12 miesięcy po dniu bilansowym, prezentuje się je w pozycji należności/zobowiązania z tytułu dostaw i usług do 12 miesięcy. W przeciwnym przypadku powyżej 12 miesięcy.

Jeśli jednostka sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej, konieczne jest ujawnienie w informacji dodatkowej wartości kwot zatrzymanych oraz wartości gwarancji bankowych. Innym wymaganiem stawianym przez MSSF jest doprowadzenie należności z tytułu kaucji do ich wartości bieżącej poprzez zdyskontowanie ich wartości nominalnej.

(AP)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Porad Finansowo-Księgowych dr Piotr Rojek Sp. z o.o.

Kancelaria audytorska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »