| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Księgi rachunkowe > Jak ująć w księgach rachunkowych budowę drogi

Jak ująć w księgach rachunkowych budowę drogi

Spółka z o.o. planuje wybudowanie wjazdu na własną stację paliw. Budowa wjazdu polegać będzie na wybudowaniu lewoskrętu od drogi krajowej, tj. dobudowaniu trzeciego pasa ruchu wraz z wysepką kanalizującą ruch. Pozwoli to na swobodny wjazd samochodów na stację paliw. Wykonane prace projektowe, geodezyjne i inne koszty wraz z kosztami zakupu gruntu wyniosły ponad 50 000 zł. Wszelkie koszty ewidencjonowane są na koncie „Środki trwałe w budowie”. Po zakończeniu budowy odcinek ten stanowił będzie część drogi krajowej. Czy VAT od zakupów dotyczących budowy podlega odliczeniu? Jak ująć w ewidencji ww. środek trwały po ukończeniu jego budowy i jak go amortyzować? Czy będzie to inwestycja w obcym środku trwałym? Czy przekazać ją nieodpłatnie pod zarząd dróg? Proszę o przedstawienie zagadnienia z punktu widzenia ewidencji i opodatkowania.

Ewidencja kosztów poniesionych w związku z projektowaniem i realizacją przebudowy drogi publicznej nie powinna odbywać się poprzez konto „Środki trwałe w budowie”, które wykazuje pewnego rodzaju aktywa trwałe jednostki, prezentowane w bilansie. Właściwym kontem do ewidencji tego typu nakładów będzie konto zespołu 7 „Pozostałe koszty operacyjne”. Choć nakłady te będą rzutować na przyszłe przychody, kosztów tych nie można także przypisać do kosztów przyszłych okresów i aktywować jako czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów (ponieważ nie ma tytułu odnoszącego je do przyszłych okresów sprawozdawczych). Nakłady na projektowanie i realizację drogi publicznej obciążają więc wynik bieżącego okresu.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. prowadziła przebudowę drogi publicznej w celu usprawnienia wjazdu na własną stację paliw. Poniesiono następujące nakłady:

- 50 000 zł w roku 2007,

- 180 000 zł w roku 2008.

Wszelkie koszty ewidencjonowane są na koncie pozostałych kosztów operacyjnych i obciążają wynik finansowy okresu, w którym zostały poniesione. Inwestycja została przekazana zgodnie z umową w lipcu 2008 r. pod zarząd dróg, a następnie oddana do użytkowania.

Księgowania

1. Nakłady poniesione w roku 2007:

Wn konto 765„Pozostałe koszty operacyjne” 50 000,00 zł

Ma konto 201„Rozrachunki z kontrahentami z tytułu dostaw i usług” 50 000,00 zł

2. Nakłady poniesione w roku 2008:

Wn konto 765„Pozostałe koszty operacyjne” 180 000,00 zł

Ma konto 201„Rozrachunki z kontrahentami z tytułu dostaw i usług” 180 000,00 zł

3. Oddanie inwestycji pod zarząd dróg (księgowa nota uznaniowa na kwotę 230 000,00 zł na rzecz zarządu dróg).

W związku z wątpliwościami w sprawie partycypacji w kosztach przebudowy drogi publicznej Ministerstwo Finansów przedstawiło swoje stanowisko (pismo z 14 lipca 2006 r., sygn. DD6-8213-43/WK/06/249):

Nie ulega wątpliwości, iż droga publiczna, w przebudowie której partycypuje przedsiębiorstwo, nie stanowi środka trwałego podatnika. Wątpliwości pojawiają się natomiast w przypadku, gdy partycypację w kosztach przebudowy drogi traktuje się jako inwestycję w obcym środku trwałym (art. 16a ust. 2 pkt 1 updop).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, podobnie zresztą jak i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie definiuje wprawdzie wprost pojęcia „inwestycji w obcym środku trwałym”, to jednak w praktyce przyjmuje się, że taką inwestycją są nakłady poniesione na ulepszenie środka trwałego, który używany jest na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Są to zatem poniesione wydatki mające na celu przystosowanie środka trwałego do używania go przez podatnika.

Umowa o partycypację w kosztach budowy drogi publicznej, zawarta pomiędzy podatnikiem a jej właścicielem (np. samorządem gminy), nie jest umową, na podstawie której droga ta została przyjęta przez podatnika do używania. Nie przesądza tego również fakt zwiększonej, w stosunku do innych użytkowników, częstotliwości korzystania z drogi przez podatnika.

Z tego też względu, zdaniem Ministerstwa Finansów, wydatki związane z nakładami podatnika na utrzymanie (przebudowę) drogi publicznej nie stanowią inwestycji w obcym środku trwałym, a tym samym nie mogą być rozliczane w formie odpisów amortyzacyjnych.

Wydatki takie mogą natomiast stanowić koszt podatkowy, w oparciu o przepis art. 15 ust. 1 updop, o ile podatnik wykaże spełnienie dwóch wspomnianych wyżej warunków, tzn. związku ze swoją działalnością oraz co najmniej pośredniego związku z „celem uzyskania przychodów”.

Reasumując: według stanowiska Ministerstwa Finansów droga publiczna, w której partycypuje przedsiębiorstwo:

• nie jest środkiem trwałym przedsiębiorstwa partycypującego w budowie,

• nie stanowi inwestycji w obcym środku trwałym,

• nie może być amortyzowana,

• może stanowić koszt podatkowy, o ile podatnik wykaże spełnienie dwóch warunków, tj. związku ze swoją działalnością oraz co najmniej pośredniego związku z „celem uzyskania przychodów”.

Wydane później interpretacje podatkowe w tego rodzaju przypadkach nakazują zaliczanie poniesionych kosztów na bieżąco w ciężar kosztów uzyskania przychodów, w okresie, w którym zostały poniesione. Przykładem może być interpretacja indywidualna z 29 kwietnia 2008 r., sygn. IPPB1/415-121/08-2/ES, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że:

(...) planowana budowa drogi publicznej i chodnika wraz z rowem melioracyjnym służącym do odwodnienia drogi, które to Wnioskodawca, ze względu na ich publiczny charakter, będzie odsprzedawał (przekazywał) właściwej jednostce samorządu terytorialnego, będzie zaliczana bezpośrednio w ciężar kosztu uzyskania przychodu w chwili poniesienia kosztu. W takim przypadku Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć poniesione wydatki bezpośrednio w ciężar kosztu uzyskania przychodu.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Smart MBC

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »