REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup żywności nie musi być wydatkiem na reprezentację

Ewa Nowak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy zakup artykułów spożywczych na walne zebranie członków stowarzyszenia mieści się w pojęciu „reprezentacja”, o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych?
Jeśli przyjąć, że zakupione artykuły spożywcze są przeznaczone wyłącznie dla osób, których udział w walnym zebraniu członków jest uzasadniony ze względu na obowiązujące procedury, to trudno uznać takie wydatki za koszty reprezentacji. Chyba że z jakichś względów stowarzyszenie traktuje odbywające się walne zebranie jako element promocji własnej organizacji i własnych dokonań. Ale byłoby to pewnie połączone z zaproszeniem gości, informacją na łamach prasy oraz wystawnością w doborze produktów żywnościowych. W takiej sytuacji stowarzyszenie - z własnej inicjatywy - może potraktować koszty związane z zakupem artykułów spożywczych jako wydatki na reprezentację.
 
Do końca ubiegłego roku ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączała z kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione przez podatnika na reprezentację i reklamę, ale tylko w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona była w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Analogiczny przepis znajdował się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 23 ust. 1 pkt 23 updof).
Jak wiadomo, od tego roku wydatki na reprezentację w ogóle nie mogą być kosztem uzyskania przychodu. Także wydatki na alkohol, nawet jeżeli nie były ponoszone w celach reprezentacyjnych, raczej nie będą mogły być uznane za koszt uzyskania przychodu.
W obu ustawach podatkowych znalazł się bowiem przepis, zgodnie z którym do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Niektórzy podatnicy uznali, że w związku z takim brzmieniem przepisów do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć jakichkolwiek wydatków na posiłki. Jest to jednak rozumowanie błędne.
Jak już pisaliśmy w poprzednim numerze (zob. Rachunkowość Organizacji Non-profit nr 5/2007, Wydatki na posiłki też można zaliczyć do kosztów, s. 33), nie każdy wydatek na posiłek, czy szerzej - usługę gastronomiczną, jest wydatkiem na reprezentację. Niejednokrotnie zdarzają się wielogodzinne, czy nawet wielodniowe posiedzenia ciał kolegialnych poszczególnych organizacji. O ile posiedzenia te są niezbędne dla funkcjonowania danej organizacji, gdyż wynikają z obowiązujących daną organizację przepisów ustrojowych, bardzo łatwo jest wykazać związek między zakupem posiłków czy usług gastronomicznych dla uczestników takich spotkań a działalnością tej organizacji. Ale - powtórzmy - chodzi o posiedzenia ciał określonych przepisami lub statutem danej organizacji. Oczywiście dotyczy to wszelkiego rodzaju posiedzeń, na których są podejmowane decyzje dotyczące działalności danej jednostki, a więc nie tylko te, na których np. zatwierdza się sprawozdanie finansowe czy udziela absolutorium. Posiłki tam serwowane nie są w oczywisty sposób związane z reprezentacją (wystawnością, promocją).
We wspomnianym artykule zostało przytoczone uzasadnienie uzasadnienia do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 czerwca 2003 r. (I SA/Ka 1328/02, LEX nr 183228), w którym sąd ten stwierdził: W „Małym słowniku języka polskiego” pod red. E. Sobol (...) wskazuje się, że w języku potocznym reprezentacja to wystawność życia, okazałość, zwłaszcza z chęci popisania się przed kimś. Pisze się o dbałości o reprezentację (Mały słownik języka polskiego, (red.) E. Sobol, Warszawa 1997, s. 780). Z kolei w „Słowniku wyrazów obcych” PWN pod red. J. Tokarskiego reprezentacja to wystawność, okazałość w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną danej osoby (Słownik wyrazów obcych PWN, (red.) J. Tokarski, Warszawa 1988, s. 644). (...)
B. Brzeziński, M. Kalinowski uważają za reprezentację działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów (B. Brzeziński, M. Kalinowski, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1996, s. 143). Podobną definicję zawarł NSA w wyroku z dnia 1 lipca 1998 r., sygn. akt I SA/Gd 1683/96, wskazując, że pojęcia zarówno reklamy, jak i reprezentacji dotyczą prezentowania podatnika w stosunkach z innymi podmiotami, pozostają zatem w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.
Nie można więc wykluczyć, że niektóre wydatki na posiłki (usługi gastronomiczne) będą miały charakter wydatków na reprezentację. Wszystko będzie jednak zależeć od okoliczności (zwłaszcza gdy posiłki będą charakteryzować się wystawnością) i woli podatnika. W szczególności za reprezentacyjne mogą zostać uznane wydatki na alkohol.
Ewa Nowak
PODSTAWA PRAWNA:
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

REKLAMA