REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędna, zniszczona lub zgubiona faktura - co robić?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Może się zdarzyć, że w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca wystawi lub otrzyma fakturę zawierającą błędy. Czasami także faktura może ulec zniszczeniu lub zagubić się. Polskie przepisy przewidują działania, które należy podjąć w każdej z wymienionych sytuacji. Kiedy można samemu poprawić błędy w otrzymanej fakturze i jak to zrobić? Jak postępować w przypadku zgubienia lub zniszczenia faktury?

 

REKLAMA

 

 


Kto i w jaki sposób koryguje błędy na fakturze?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Fakturę zawierającą błędne dane mogą skorygować obie strony transakcji wystawiając odpowiednie dokumenty, przy czym nabywca i sprzedawca dysponują innymi prawami do korekty błędów. Warto pamiętać, że faktura zawierająca błędy nie jest nieważna jako dokument, ale może np. doprowadzić do błędnych rozliczeń lub uniemożliwić je. Dlatego obu stronom transakcji powinno zależeć na wprowadzeniu korekt.

Do poprawienia błędów na fakturze służą dwa dokumenty, wystawiane przez różne strony transakcji:

- nota korygująca - wystawia ją nabywca,

- faktura korygująca - wystawia ją sprzedawca.


Nota korygująca poprawia błędy w danych lub oznaczeniu transakcji


Zasady wystawiania noty korygującej zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów, które określa również zasady wystawiania faktur korygujących. Możliwość wystawienia tego dokumentu istnieje w przypadku błędów formalnych, takich jak błędy w nazwie i adresie stron transakcji czy nazwach towarów i usług, na które została wystawiona faktura. Jedna nota może korygować jednocześnie wszystkie błędy, które zawiera dana faktura. Prawidłowo wystawiona nota korygująca powinna zawierać:

1. nazwę dokumentu - „Nota Korygująca”,

2. numer kolejny i datę wystawienia,

3. dane stron transakcji, w tym np. nazwy firm, adresy i numery NIP (zarówno wystawcy noty, jak i wystawcy faktury pierwotnej),

4. dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca,

5. wskazanie treści błędnej oraz treści prawidłowej.

Notą korygującą nie poprawia się błędów, które wpływają na wysokość zobowiązań podatkowych, w tym stawek i kwot VAT, ceny sprzedaży, wartości transakcji, ilości towarów czy usług zawartych na fakturze. Tych danych nie zamieszcza się na nocie korygującej.


Przygotuj firmę do zmian w VAT!
Ogólnopolski Klub Księgowego >>

REKLAMA


Należy pamiętać, że błędy w adresach, numerach NIP czy nazwach stron transakcji nie pozbawiają możliwości odliczenia podatku VAT z faktur i zaliczenia ich w koszty podatkowe. Orzecznictwo sądów administracyjnych mówi, że jeżeli faktura odzwierciedla rzeczywiste zdarzenie gospodarcze i została ujęta w ewidencji zakupu, to błędy formalne nie mogą pozbawiać prawa do odliczenia podatku VAT i zaliczenia w koszty podatkowe transakcji udokumentowanych takimi fakturami. Jeżeli jednak nota korygująca do błędnej faktury VAT nie zostanie wystawiona, urzędnicy w trakcie kontroli podatkowej mogą zakwestionować rozliczenie takiej faktury.

Noty korygujące wystawia się w dwóch egzemplarzach. Oba należy wysłać do wystawcy faktury, który potwierdza swoim podpisem zmianę danych wynikającą z noty korygującej i odsyła jeden z egzemplarzy. Co za tym idzie, noty nie można dostarczyć sprzedawcy pocztą elektroniczną.


Faktura korygująca służy do poprawiania błędów liczbowych


Fakturę korygującą może wystawić wyłącznie sprzedawca. Jeżeli nabywca dostrzegł błędy, których nie może poprawić notą korygującą, powinien zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie faktury korygującej. Dokument ten jest sporządzany, gdy:

1. na fakturze pojawił się błąd w cenie, stawce lub kwocie podatku, bądź jakiejkolwiek innej pozycji faktury,

2. został wskazany błędny kontrahent,

3. udzielono rabatu po wystawieniu faktury, czyli zmniejsza się cena netto,

4. podwyższono cenę po wystawieniu faktury.

 

Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

- numer kolejny i datę wystawienia faktury korygującej,

- dane z faktury pierwotnej, które ulegają zmianie oraz dane po korekcie,

- pozostałe dane z faktury pierwotnej, które nie ulegają zmianie.

Korekty faktur zmniejszające podatek od sprzedaży (należny), muszą być dostarczone do nabywcy pocztą, a ten musi potwierdzić ich odbiór. Dopiero wówczas sprzedawca ma prawo do obniżenia podatku VAT wynikającego z faktury (korekta faktury może też oznaczać konieczność dopłaty lub zwrotu odpowiedniej kwoty pomiędzy stronami transakcji). Potwierdzeniem odbioru faktury korygującej może być podpis na kopii korekty odesłanej do sprzedawcy, a także wysyłka za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Według niektórych interpretacji, również e-mailowe potwierdzenie odbioru faktury korygującej jest ważne (np. interpretacja ILPP1/443-1151/10-2/AI). Jeżeli faktura korygująca poprawia błędy niedotyczące wartości liczbowych, można przesłać ją do kontrahenta e-mailem, a podpisy i potwierdzenie odbioru nie są niezbędne.


W przypadku zgubienia lub zniszczenia faktury wystawia się duplikat


W przypadku zniszczenia lub zgubienia faktury dokumentującej nabycie towarów lub usług, nabywca może zwrócić się do wystawcy o wystawienie duplikatu faktury.  Dokument ten jest sporządzany w dwóch egzemplarzach. Oryginał trafia do nabywcy a kopia zostaje u sprzedawcy. Duplikat może zostać wystawiony zarówno do faktury VAT, jak i do korekty faktury. Duplikat musi zawierać: nazwę dokumentu ("duplikat") i datę wystawienia duplikatu oraz wszystkie dane z pierwotnej faktury. Duplikat faktury to dokument o takiej samej mocy jak faktura VAT, przy czym jego wystawienie nie prowadzi do żadnych zmian w rozliczeniach żadnej ze stron transakcji. Z tym faktem wiąże się również możliwość wysyłki duplikatu e-mailem, która zależy od tych samych kryteriów, co wysyłka elektroniczna faktur VAT (m.in. odbiorca musi wyrazić zgodę na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

REKLAMA