| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Środki trwałe w firmie

Środki trwałe w firmie

Wartość aktywów trwałych, które posiada jednostka, zależy od branży, w której ona działa. Ich poziom należy więc tak dostosować, aby był optymalny z punktu widzenia rodzaju prowadzonej działalności.


Menedżer, który chce dowiedzieć się ze sprawozdania finansowego o wartości i rodzaju majątku, którym dysponuje jego firma, powinien sprawdzić, jakie jego części składowe kryją się pod poszczególnymi pozycjami bilansu. Dzięki takim wiadomościom, a także znajomości swojej branży, może ocenić, czy majątek firmy jest wystarczający do prowadzenia działalności gospodarczej bądź też określić planowane potrzeby.

Środki trwałe

W pozycji Środki trwałe kryje się część majątku rzeczowego (np. grunty, budynki, budowle, maszyny), z którego firma korzysta minimum rok.
Tym, co decyduje o zaklasyfikowaniu do środków trwałych, jest przeznaczenie zakupionego składnika majątku. Jeżeli firma zajmuje się sprzedażą produktów lub towarów, a kupiła nieruchomość, np. budynek, którego pomieszczenia chce wynajmować, wtedy taki budynek będzie traktowany jako inwestycja i nie powiększy wartości środków trwałych. Budynek zostanie jednak potraktowany (i zaprezentowany w bilansie) jako środek trwały, jeżeli będzie przeznaczony na pomieszczenia produkcyjne bądź inne związane ze sprzedażą produktów lub towarów.
Można powiedzieć, że tylko ten majątek, który jest wykorzystywany przez firmę do celów jej działalności podstawowej (tj. tej, która jest zapisana w statucie spółki), zostanie zaliczany do kategorii bilansowej Środki trwałe.
Z drugiej strony mogą się w niej również pojawić składniki, które nie są własnością przedsiębiorstwa, ale są przez nie wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej. Mogą to być np. urządzenia techniczne i maszyny użytkowane na podstawie umów leasingu finansowego, które spełniają wymagania ustawy o rachunkowości.

Wartość w bilansie

Wartość wykazywana w bilansie odzwierciedla aktualny stan majątku. Postęp techniczny oraz systematyczne wykorzystywanie środków trwałych w prowadzonej działalności powodują zmniejszanie ich wartości. Efekt ten uwzględniany jest w sprawozdaniu finansowym firmy poprzez amortyzację. Wartość amortyzacji, czyli zużycie majątku trwałego w danym okresie, również możemy odnaleźć w sprawozdaniu finansowym firmy: służy do tego rachunek zysków i strat, jak i rachunek przepływów środków pieniężnych.
Analizując poziom amortyzacji urządzeń, maszyn i samochodów, możemy odpowiednio wcześniej zaplanować wydatki na wymianę tych środków trwałych, które w najbliższym okresie zostaną w pełni zamortyzowane lub nawet przestaną być zdatne do dalszego użytkowania.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Agnieszka Pokojska

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Bryła

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »