| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Korekta po otrzymaniu protokołu

Korekta po otrzymaniu protokołu

Podatnik będzie mógł skorygować deklarację po otrzymaniu protokołu kontroli. Przewiduje to rządowy projekt nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej.


Nowa ustawa
Nowelizacja ustawy jest związana częściowo z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 20 czerwca ubiegłego roku, który stwierdził niekonstytucyjność zawartych w ustawie o kontroli skarbowej regulacji dotyczących uprawnień wywiadu skarbowego. Mimo że straciły moc 30 czerwca, nie zostały zastąpione innymi przepisami.

Zgodnie z proponowanym art. 36 ust. 2 ustawy, wywiad skarbowy będzie mógł uzyskiwać, gromadzić, przetwarzać informacje o dochodach i obrotach podmiotów podlegających kontroli skarbowej, ale już nie o osobach, jak to było sformułowane w niekonstytucyjnych przepisach. Większość zmian dotyczących uprawnień operacyjnych służb skarbowych wykracza jednak poza zakres wskazany przez Trybunał Konstytucyjny.

Jak wskazuje w opinii do nowelizacji prof. dr hab. Marek Kalinowski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, zmiana art. 36b uznanego częściowo za niezgodny z konstytucją jest dość istotna. Jednak to jego nowe brzmienie nie daje gwarancji zgodności z konstytucją.

Korzystne dla podatników mają być zmiany dotyczące możliwości złożenia korekty deklaracji podatkowej. Zgodnie z art. 14c ust. 1 pkt 2, kontrolowany będzie mógł, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli, skorygować w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym uprzednio złożoną deklarację podatkową.
Profesor Marek Kalinowski wskazuje jednak, że kwestia korekt została uregulowana w Ordynacji podatkowej. Nieuzasadnione więc wydaje się regulowanie zagadnienia tego samego rodzaju w innej ustawie. Przepis taki powinien się znaleźć w Ordynacji podatkowej. To wymagałoby jednak zmiany także innych przepisów o kontroli skarbowej i kodeksu karnego skarbowego.

Wątpliwości budzi też zmiana art. 34 ustawy o kontroli skarbowej, który pozwala na ujawnienie informacji objętych tajemnicą skarbową. Kontrowersyjny może być także nowy art. 34 ust. 1b.

Przesłanki pozwalające na ujawnienie informacji stanowiących tajemnicę skarbową zostały w nim sformułowane przy użyciu klauzul generalnych oraz zwrotów niedookreślonych. W efekcie zakres, w jakim możliwe jest ujawnianie informacji objętych tajemnicą skarbową, jest bardzo szeroki i niedookreślony. Ekspert ostrzega, że Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej uzyska dzięki temu znaczną swobodę przy ustalaniu w praktyce zakresu, w jakim możliwe jest ujawnienie tej tajemnicy.

Profesor Kalinowski zwraca także uwagę, że zmiany wymaga zaproponowany w nowelizacji art. 34 ust. 1a, który reguluje kwestie zgody Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej na ujawnienie informacji stanowiących tajemnicę skarbową. Prze-pis ten można czytać w różny sposób.

W porządku uzupełniającym zaczynającego się dziś posiedzenia Sejmu zaplanowano rozpatrzenie sprawozdania Komisji Finansów Publicznych z prac nad nowelizacją ustawy o kontroli skarbowej. Podobny, ale nie tak daleko idący projekt ustawy o kontroli skarbowej przygotowali senatorowie. Pisaliśmy o nim w GP nr 78 z 20 kwietnia 2006 roku.

Marcin Musiał


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Kaźmierczak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie cywilnego postępowania sądowego i egzekucyjnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »