| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Nie będzie podatku ekologicznego

Nie będzie podatku ekologicznego

Ministerstwo Finansów podjęło decyzję o zaniechaniu prac nad projektem ustawy dotyczącym opodatkowania samochodów.


Na stanowisko resortu finansów istotny wpływ miało orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który w ubiegłym tygodniu uznał, że akcyza na używane samochody sprowadzane z UE jest niezgodna z prawem wspólnotowym.


Już obowiązują dwie stawki


Wiceminister Jacek Dominik wielokrotnie podkreślał wczoraj podczas posiedzenia sejmowej Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości, że ETS zakwestionował jedynie sposób nakładania akcyzy na samochody przywożone do Polski starsze niż dwa lata. Minister przypomniał, że progresywny podatek nakładany na takie samochody został zniesiony 1 grudnia 2006 r. rozporządzeniem, zgodnie z którym obecnie obowiązują jedynie dwie stawki akcyzy (13,6 proc. oraz 3,1 proc.) bez względu na wiek i miejsce pochodzenia pojazdu.


Przypomnijmy, że projekt ustawy, który obecnie znajduje się w Sejmie, zakłada, że nowy podatek byłby oparty na pojemności silnika i wielkości emisji spalin. Opodatkowaniu podlegałyby wszystkie samochody rejestrowane po raz pierwszy na terytorium kraju, zarówno nowe, jak i używane sprowadzane z zagranicy.


Zaczekamy na Unię


Przedstawiciel MF dodał, że resort będzie się uważnie przyglądał dyskusji toczącej się w Unii Europejskiej, dotyczącej harmonizacji podatku od samochodów w krajach członkowskich, poprzez wprowadzenie podatku rocznego.


- Nie chcemy podejmować pochopnej decyzji i wprowadzać nowego podatku, zanim na szczeblu wspólnotowym nie rozstrzygnie się sprawa ujednolicenia systemu opodatkowania samochodów osobowych - stwierdził Jacek Dominik.


Decyzję resortu o wycofaniu się z prac nad ustawą skrytykowali przedstawiciele branży motoryzacyjnej biorący udział w posiedzeniu Komisji. Opowiadają się oni za wprowadzeniem podatku, którego wysokość będzie oparta na jednoznacznych wskaźnikach, tj. wielkości silnika czy emisji spalin.


Magdalena Majkowska

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Danielewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »