REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zdrożeją papierosy i prąd

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Harmonogram prac rządu przewiduje, że do końca marca Ministerstwo Finansów ma zająć się nową ustawą akcyzową. Główne zmiany dotyczą opodatkowania papierosów, energii elektrycznej oraz przeniesienia stawek do ustawy. Nie można wykluczyć, że w konsekwencji tych zmian będzie trzeba płacić więcej za prąd i papierosy.

Jednym z priorytetowych zadań Ministerstwa Finansów w I kwartale 2008 r. są prace nad projektem nowej ustawy akcyzowej. Takie założenia wynikają z programu prac legislacyjnych Rady Ministrów w okresie styczeń-czerwiec 2008 r.

Autopromocja

W ramach prac nad projektem ustawy akcyzowej mają zostać zmienione zasady opodatkowania energii elektrycznej. Ma nastąpić odejście od opodatkowania wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, z wyjątkiem samochodów osobowych. Stawki akcyzy zostaną przeniesione z rozporządzenia do ustawy. Obniżoną akcyzą mają być objęte biokomponenty. Zerowa stawka akcyzy obejmie wyroby energetyczne, przeznaczone do innych celów niż napędowe i opałowe. Zmieni się także konstrukcja opodatkowania papierosów. Zdaniem ekspertów TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, praktycznie każde nowe rozwiązanie przewidziane w projekcie resortu finansów wpłynie na zmianę cen wyrobów akcyzowych.

Akcyza na papierosy

Stawka akcyzy na papierosy ustalana jest w Polsce systemem kwotowo-procentowym i od 14 stycznia 2008 r. wynosi 91 zł na 1 tys. sztuk i 37,92 proc. maksymalnej ceny detalicznej, czyli ceny wydrukowanej na opakowaniu papierosów. Zdaniem Ewy Sochy, konsultanta w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, nie jest to koniec podwyżek, gdyż do 31 grudnia 2008 r. Polska ma czas na dostosowanie do wymogów unijnych.

- Unijna minimalna stawka akcyzy jest ustalona na poziomie 57 proc. ceny sprzedaży detalicznej (włączając wszystkie podatki) i nie może być niższa niż 64 euro na 1 tys. papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie. Podwyżki te rząd zamierza osiągnąć poprzez ustalenie zmiennej stawki kwotowej oraz stałej stawki procentowej w wysokości 25 proc. maksymalnej ceny detalicznej. Jeszcze w 2008 roku stawka kwotowa miałaby wynieść 134,18 zł/1 tys. sztuk - tłumaczy Ewa Socha.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie dodała, że stawki te ustalane są w oparciu o przewidywaną na 2008 rok detaliczną cenę sprzedaży papierosów należących do najpopularniejszej kategorii cenowej, która według Ministerstwa Finansów powinna osiągnąć poziom 266,48 zł/1 tys. szt.

- W uzasadnieniu do projektu ustawy o podatku akcyzowym wskazuje się jednak na możliwość dodatkowej podwyżki stawek akcyzy w przypadku ewentualnego wzrostu kursu euro lub ukształtowania się detalicznej ceny sprzedaży najpopularniejszej kategorii papierosów na niższym od zakładanego poziomie - argumentuje Ewa Socha.

Wyroby energetyczne

Ministerstwo Finansów, zgodnie z przyjętym harmonogramem prac, do końca marca 2008 r. ma zająć się zmianami w ustawie akcyzowej, w tym wprowadzeniem zerowej stawki na niektóre wyroby energetyczne. Dotyczy to wyrobów przeznaczonych do celów innych niż opałowe i napędowe oraz innych niż dodatki lub domieszki do olejów opałowych lub paliw.

Jak wyjaśnia w rozmowie z nami Wojciech Sztuba, partner w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, przez wyroby energetyczne rozumie się paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, co jest zgodne z Dyrektywą 2003/96/WE.

- Trzeba więc podkreślić, że zerowa stawka akcyzy nie dotyczy energii elektrycznej, bo nie pozwalają na to m. in. przepisy unijne - podkreślił Wojciech Sztuba.

Energia elektryczna

Ministerstwo za jeden z priorytetów uważa również dostosowanie do wymogów wspólnotowych zasad opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej. Jak wyjaśnił partner TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, polityka wspólnotowa zakłada wyższy poziom harmonizacji opodatkowania energii, co ma umożliwić ujęcie obciążeń fiskalnych we wspólne ramy prawne oraz realizację strategicznych celów UE.

- Po wejściu w życie zmian proponowanych przez rząd akcyzę od energii elektrycznej będą płacić podmioty sprzedające energię końcowemu nabywcy, a nie jak jest obecnie producenci. Oznacza to sporą zmianę w polskim systemie poboru podatku od energii, której - wbrew często wygłaszanym opiniom - Unia Europejska wcale na nas nie wymusza, jako że dyrektywa unijna dopuszcza w pewnych okolicznościach utrzymanie dotychczasowych metod poboru akcyzy - argumentował Wojciech Sztuba.

Jego zdaniem, prace nad zmianą systemu są już jednak bardzo zaawansowane. W rezultacie podstawą naliczenia nowej akcyzy będzie ilość energii wynikająca z odczytu licznika odbiorcy końcowego.

- Zaletą zmiany jest to, że nowa akcyza nie obejmie strat przesyłowych - podsumował nasz rozmówca.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Prace nad ustawą akcyzową

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE EKSPERTÓW TPA HORWATH SZTUBA KACZMAREK

WOJCIECH SZTUBA

partner

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wojciech Sztuba, partner

Wiadomo już, że zmiana sposobu opodatkowania energii elektrycznej wpłynie na zwiększenie cen energii dla konsumentów, choć autorzy zmian uparcie temu zaprzeczają. Skoro producentom energii, którzy dotąd płacili akcyzę, nie zagwarantowano w przeszłości możliwości pełnego jej uwzględnienia w cenie sprzedawanej energii, to i dziś nie ma co liczyć na obniżenie hurtowych cen energii o pełną wartość akcyzy zdjętej z producentów. Jeśli więc dystrybutorzy dodadzą akcyzę do ceny energii opartej na wcale lub nieznacznie obniżonej cenie producenta, wówczas cena detaliczna będzie musiała wzrosnąć.

Ewa Socha

konsultant

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Socha, konsultant

Zmiany w ustawie akcyzowej są niewątpliwie niezbędne. Poczynając od zmian typowo porządkowych, czyli przykładowo uporządkowania zakresu przedmiotowego i podmiotowego ustawy, odejścia od stosowania klasyfikacji PKWiU w obrocie krajowym na rzecz CN, czy też umieszczenia w ustawie obligatoryjnych zwolnień wynikających z przepisów wspólnotowych, kończąc na zmianach dotyczących opodatkowania energii elektrycznej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA